Macbook met te weinig aansluitingen....

HD kan inderdaad prima op een hub, zolang het maar een beetje een kwaliteitshub is met genoeg throughput (en de HD's niet bus-powered zijn). Ik heb ook wel eens een hub gehad die gewoon onderuit ging als je van de ene naar de andere USB HD kopieerde, met alle gevolgen van dien.

Hou er wel rekening mee dat intern een 10-poorts hub vaak (altijd?) drie 4-poorts chips zijn die doorgelinkt worden, dus 2+4+4. Dus 8 aansluitingen zullen nog weer een hub verder staan dan je denkt. Prima echter voor dongles etc. Ik heb zelf ook een 10-poorts voor low traffic USB dingetjes.

Ik zou alles dat geluid produceert sowieso op een eigen voeding zetten. Ik heb een Firewire geluidskaart maar die is op z'n eigen voeding ook een stuk stiller dan bus-powered vanaf de Mac.

Duidelijk. Je geeft aan dat een USB geluidskaart beter niet op een HUB aangesloten kan worden?
De Virus TI is in princiepe ook een USB geluidkaart dus deze heeft dan een eigen USB aansluiting nodig?
Als ik vervolgens de Apogee Duet 2 USB wil aansluiten, heeft deze dan ook een eigen USB nodig? Als dat zo is dan ben ik al door mn USB aansluitingen heen.....

Ik zou proberen de load wat te verdelen. Gebruik je ze tegelijk (audio van de TI en Apogee) of
maar 1 van deze tegelijk?

Ik denk dat je hier gewoon wat mee moet experimenteren. Ook de buffer sizes maken veel uit;
als je geen low latency nodig hebt kun je je meer veroorloven op 1 bus. Met audio buffer sizes
van bijv. 256 samples kom ik al snel in de problemen; met 1024 of meer gaat het prima allemaal.

Zoals al eerder gezegd, kijk wel naar een hub met voeding. Ik heb zelf deze van Sitecom:

http://www.paradigit.nl/PARADIGIT/p...7_Port_Hub_USB_2_0_CN_051/CN_051/default.aspx

Ik zou alles dat geluid produceert sowieso op een eigen voeding zetten. Ik heb een Firewire geluidskaart maar die is op z'n eigen voeding ook een stuk stiller dan bus-powered vanaf de Mac.

Da's een goeie; was ook mijn ervaring met de midex 8. Op z'n eigen voeding had ik minder last
van interferenties tussen USB en monitor aansluiting dan op USB voeding.

TI wilt gewoon zijn eigen usb hebben, anders werkt ie niet (geen total intergration) volgens mij....

Ok duidelijk.

De Virus TI moet dus rechtstreeks aangesloten worden op 1 USB poort.
Op de andere kan ik dan een 7/8 poorts USB hub aansluiten met ac adapter (Cubase Dongle + iLok + KVM switch + midi interface+Maschine controller.

Kan ik dan voor "on the road" een usb hub gebruiken zonder ac adapter voor mn dongles? (zoals deze)
Dan wordt het toch de Duet Firewire.

Ok duidelijk.

De Virus TI moet dus rechtstreeks aangesloten worden op 1 USB poort.
Op de andere kan ik dan een 7/8 poorts USB hub aansluiten met ac adapter (Cubase Dongle + iLok + KVM switch + midi interface+Maschine controller.

Kan ik dan voor "on the road" een usb hub gebruiken zonder ac adapter voor mn dongles? (zoals deze)
Dan wordt het toch de Duet Firewire.

toch? :?

Ik heb zelf slechte ervaring met de cubase dongle op een hub. Op mijn ibook g4 werkte cubase dan 9 van de 10x niet omdat de dongle onvindbaar zou zijn. Alle andere usb apparaten op de hub werkten wel gewoon.

Dongles zouden eigenlijk gewoon moeten werken op een hub. Ik heb de mijne bovenop de 10-poorts Sitecom staan (dus feitelijk zelfs via twee hubs) en nooit problemen.

iBook G4 is natuurlijk wat ouder, misschien wat protocol issues met de hub?

Dongles zouden eigenlijk gewoon moeten werken op een hub. Ik heb de mijne bovenop de 10-poorts Sitecom staan (dus feitelijk zelfs via twee hubs) en nooit problemen.

iBook G4 is natuurlijk wat ouder, misschien wat protocol issues met de hub?

Maar dat is zeker een powered hub? dat is een beetje lastig als je onderweg bent...

Ik trek dezelfde conclusie.
Je grootste dataslurpers zijn de TI en je geluidskaart, rest zijn controllers etc, en nemen in verhouding veel minder bandbreedte in beslag.
Kies idd voor een Firewire soundcard, minstens zo snel als USB2.0 en zo wordt je CPU ook nog minder belast omdat een firewire interface een dedicated controller bezit.

Misschien kun je een sigarettenaansteker adapter vinden ter vervaning van je ac adapter voor onderweg... je hebt maar 5V nodig

:okdan: .. my 10 cents...

Al aan een RJ45/Netwerk > USB hub gedacht.

Deze zie je steeds meer en aangezien de meeste mensen toch via wireless internetten blijft de netwerk poort vaak over. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het is wel een interessante optie om een ongebruikte poort in te zetten om extra USB poorten te genereren.

Belkin heeft er 1 die zowel wired als wireless (lijkt me niet aan te raden) aan te sluiten is met OSX support maar nogmaals, ik heb geen enkele ervaring met deze oplossing en er schijnen wat restricties te zijn. Ik vind het overigens ook wel erg verdacht dat ze maar 100Mbit ethernet als standaard hanteren, vreemd gezien USB 2.0 al maxed op een theoretische 480Mbit.

Mogelijk dus een tip van niets. ;)

Als je een USB hub gebruikt moet je er wel een hebben met extra voeding, anders werkt de helft niet, of je kan zo'n ExpressCard gebruiken, kost ook geen drol (behalve die met firewire)
http://www.kelkoo.nl/ss-usb-expresscard.html?sortby=price

Zitten zelfs al usb3 expresscards bij met 2 aansluitingen voor maar 20euro, maar dat komt omdat die niet op usb3 snelheid lopen (expresscard is langzamer) vandaar zo goedkoop, maar je kan ze ook als usb2 gebruiken en volgens mij heb je er ook met 3-4 aansluitingen (heb zelf een belkin firewire/usb combi expresscard met 2 fw en 1 usb)

Aangezien de TS het over een Thunderbolt-aansluiting heeft, neem ik aan dat ie het over de MacBook Pro heeft en dus niet de 'gewone' MacBook.
Alleen op het 17" model zit een ExpressCardslot.
Verstandig: een powered usb-hub nemen en voor de rest zoveel mogelijk aansluiten via Firewire en Thunderbolt (mocht daar apparatuur voor komen).

met Logic of Digital Performer gaan werken
heb je geen dongels nodig en hou je 2 usb poorten vrij.
bovendien is het veel betere software

@ erol: even offtopic, maar heb je nooit last gehad van extreme hitte aan de onderkant? Bij mij ging het mis met GPU intensieve taken en ik was daar niet echt blij mee.

Back