kurzweil k2x00

reynier

de heer
Ik wil graag een kurzweil k2000 of k2500 kopen, maar er zit nog al een verschil in de prijs. Ik zou graag wat hulp krijgen met deze keuze.

Zit er verschil in de klank? De extra polyfonie maakt me niet uit, dat heb ik toch niet nodig.
Welke is makkelijker te editen?

Alle hulp is welkom.

thanks,

Reynier Hooft

Ik zou van beiden afblijven, vooral de k2500, erg buggy die, de K2000 is een alternatief, maar dan zou ik liever gaan voor de
K2600(s) en dan de grijze versie, niet de paarse!

Met de klank is niets mis mee! Editen, als je dat makkelijk wilt, dan moet je absoluut niet gaan voor een synth met VAST-synthese....maar in het begin heb je je handen vol aan al de prachtige sounds, dat editen leer je wel aldoende, althans als je voldoende tijd eraan besteedt.

Dus: ga voor de K2600, grijs en dan nog beter de K2600S kun je ook lekker met eigen samples knoeien : )

Succes!

Maar zit er veel verschil in klank tussen de k2600 2500 en 2000? Ik maak gare detroit achtige techno/house. Heb het gevoel dat een k2000 daar wel goed genoeg voor is. Ben niet zo geinteresseert in extra toeters en bellen. Eigen samples inladen is ook niet nodig.

Als je gare Detroit maakt, zou ik gaan voor de K2000. Niet dat die K2000 gaar is, maar uit prijsoverweging is die K2000 dan wel iets aantrekkelijker lijkt me..

K2000 kost niet veel en je krijgt heeeeel veel synth voor je geld. Laat je ook vooral niet ontmoedigen door berichten dat VAST moeilijk zou zijn. Dat valt heel erg mee, Als je een gewone analoge VCO-VCF-VCA synth begrijpt dan is VAST ook prima te begrijpen. Je kan het ingewikkeld maken, maar dat hoeft helemaal niet. Voor een instrument met zoveel mogelijkheden vind ik dat ze een hele goede UI hebben bedacht. Het is niet voor niets dat hetzelfde OS in bijna ongewijzigde vorm al sinds de jaren 90 wordt gebruikt.

Als je bankrekening het toestaat zou je misschien het beste een K2661 kunnen nemen. De KDFX effects en een cardreader maken het allemaal net even wat leuker.

Je hebt mss best ook nog een scsi media nodig...Zip/Jazz/Scsi HD..
en kijk ook eens naar het OS versie, v3.81 is de laatste voor de K2000,
en kijk of er mss 64 MB in de K2000 in zit, voor de K2661 is dat 128MB
en kijk of er een FAN in de K2000 inzit, bij mij was dat nog een optie,en is echt noodzakelk.
soit, allemaal dingen die je op ebay kunt scoren achteraf !!
(of mss niet die FAN)
En de Sample optie is niet echt een Must-have vind 'k !!

Die fan in de K2000 heb je alleen nodig als er ook een harddisk is ingebouwd. In dat geval krijgt de voeding het namelijk moeilijk en kan behoorlijk warm worden. Ik heb zelf ooit een scsi zipdrive ingebouwd op de plek van de floppy en de losse voeding(adapter) van de zipdrive ook in de k2000 ingebouwd zodat de kurz geen extra vermogen hoeft te leveren. Dat scheelt veel warmte!

tja, ik heb der ééne gekend die er enkel extra ram in had gezet,
en jaja, z'n printboard is door de warmte beschadigd geraakt...
geen garantie !!

Zo ziet de onderkant eruit van m'n K2000, die nu vervangen is door een K2661
Je ziet dat de plastic beschadigd is door de warmte..
en jaja, bij mij zit er een Fan in, met OS v3.81 en 64MB, geen sample optie

Echt triestig dat ze der geen FAN standard bij inzetten... 't ja, Kurzweil = duurkoop zeker !??

De voeding is er ook is van stuk gegaan, een diode stuk, 't is ook een enkele diode brug !!
K2000-Rear.JPG

Ik zou voor een rack versie gaan van deze synths , daar is de koeling beter.
Verder kun je wel voor een toetsenversie kijken maar van de 88 versie zijn de
toetsen niet altijd betrouwbaar.

k2000

k2000

Ik zou voor een rack versie gaan van deze synths , daar is de koeling beter.
Verder kun je wel voor een toetsenversie kijken maar van de 88 versie zijn de
toetsen niet altijd betrouwbaar.

Kan ik beamen. Ik heb de K2000 gehad met keys, die werd extreem heet, ondanks het feit dat er een ventilator werd ingebouwd bij het installeren van de sample optie.

Daarna kocht ik een K2000 rack versie, die inderdaad heel wat koeler blijft, het verschil is opvallend.

De K2500 zonder de KDFX optie klinkt overigens identiek zoals een K2000, ga dus gerust voor de goedkopere K2000. Maar ik zou je absoluut ook de rack versie aanraden!

De knoppen zijn identiek K2000/K2000R, volgens mij
IK vind een keyboard intressanter om te editen omdat ie Horizontaal ligt...
Steun geeft aan de polsen, want 't is geen knoppen synth, de K2000/K2661
Alles zit 'm in de menu's.. Controllers moeten geassign'd worden.

Al is een editor geen overbodige luxe bij deze synths
tja, ik vind 't best wel te doen, een K2xxx te editen,
maar niet om een Stereo keymap mee te samplen...
en ook niet om veel +7 layerd patchen mee te maken

Veel toetsen zijn ook geautomatiseerd, dat gaat niet met een soft editor.

Ik kan het je alleen maar aanraden, Reynier.
Ik heb ze ondertussen bijna allemaal : 2000, 2500S, 2500KDFX, 2661, PC3 X .
De 'gewone' 2500 klinkt idd als de 2000 maar heeft wel het dubbel aantal voices 48 ipv 24 en het enig wat ik altijd jammer vond aan de 2000 was het belachelijk aantal voices. De edit mogelijkheden zijn eindeloos ( keuze van de algotitmes ).
Nog een belangrijk verschil tussen de key en de rack : de rack heeft meer outputs (4 paar).
Nog een verschil tss 2000 en 2500 . De OS van de 2000 zit in 2 eproms en dat van de 2500 wordt softwarematig ingeladen. OS upgrades voor de 2500 die nog steeds beschikbaar zijn, kunnen gemakkelijk ingeladen worden. Recentere eproms voor de 2000 zijn wat moeilijker vast te krijgen en dan bestaan er nog 2 versies van ook.
Het OS van de 2500 is ook een tikkeltje uitgebreid. ( o.a. de B3 mode )
Ik zou gaan voor de 2500 , die is toch net iets meer dan de 2000 en qua prijs gaat dat niet zo een verschil zijn.

Ik zou gaan voor de 2500 , die is toch net iets meer dan de 2000 en qua prijs gaat dat niet zo een verschil zijn.
tja, idd, maar een K2500 is wel heel erg groot !!!
Dan vind ik eerder K2000 VS K2000VP VS K2661 !! en mss K2500 VS K2600 ??

Kom op nou jongens voor die goeie ouwe oldskool Detroit heb je echt niet al die extra toeters en bellen nodig. Volgens mij is een K2000 meer dan voldoende. Maar goed, als de prijs tussen een K2000 en K2500 echt niet zoveel uitmaakt is het het overwegen waard..8)

Back