Korg MS-20 krakende potmeters

Goose

Nieuwkomer
Hoi,

Ik heb mijn Korg MS-20 nu bijna een jaar en merk dat er een aantal potmeters zijn gaan kraken:
- VCO 1 en 2 Level
- Peak van LPF en HPF

Het is vooral erg storend bij de filters dus er moet iets aan gedaan worden.
Hoe kan ik dit het beste zelf oplossen? Of is het slimmer om dit iemand anders te laten doen?
Heb namelijk niet heel veel verstand van hardware.

alleen als je er aan draaid neem ik aan... je kan dan nog altijd een kabeltje verbinden vanaf het modwheel nutuulk...

je kan hem beter laten nakijken door iemand die er meer verstand van heeft maar volgens mij kan je het zelf ook wel mits die potmeters niet al te ingewikkeld in elkaar zitten...

Laat het aub maar iemand oplossen die er verstand van heeft, en nooit, maar dan ook nooit contactspray gebruiken, want daar krijg je spijt van.

Er is contactspray op alcohol basis en dat kan makkelijk hoor, maar soms werkt het niet meer als er een echt rotte plek in je potmeter zit. Waarom maken ze die dingen niet van zilver?.

alleen als je er aan draaid neem ik aan... je kan dan nog altijd een kabeltje verbinden vanaf het modwheel nutuulk...

je kan hem beter laten nakijken door iemand die er meer verstand van heeft maar volgens mij kan je het zelf ook wel mits die potmeters niet al te ingewikkeld in elkaar zitten...

ja alleen als ik er aan draai.
maar bijvoorbeeld als ik aan de peak draai en hem helemaal open zet en laat staan wil die af en toe nog blijven storen.

Wat kost zo'n reparatie ongeveer? Wil er namelijk niet teveel geld aan uitgeven.

heb je m veel gebruikt?
het wil ook wel s helpen om als een malle die potmeters heen en weer te draaien tot t weer ok is

het wil ook wel s helpen om als een malle die potmeters heen en weer te draaien tot t weer ok is
helpt maar is echter ende over het algemeen vaak van ene tijdelijke queste... toch vaak ook...
of anders eerst perslucht er door spuiten en dan staan lopen rukken aan de knoppen misschien?

licht eraan uit wiens gaatje de perslucht komt en wat ie hep gegete natuulk

-ofwel simpelweg vervangen

-ofwel hopen dat draaien + nadien perslucht helpt

-ofwel met een GOEDE, MILDE contactspray op de juiste plaats inspuiten, veel keer draaien, dan met een nabehandelend product (indien van toepassing voor de contactspray waarvan sprake) inspuiten, dan terug smeren. Goede contactsprays zijn niet zo evil als sommigen zeggen, maar gebruik een goede contactspray op de juiste manier. Geen superagressieve, geen liters, zeker niet zoals sommigen een hele print ermee inspuiten (daar dient het echt niet voor jongens, echt niet), geen kunststof onderdelen ermee inspuiten, goed nabehandelen...

-ofwel uitsolderen en ultrasoon reinigen

Dat is het zo'n beetje :)

thx voor de reacties!
Heb even overal goed aangedraait en het doet het nu een stuk beter.
Wel nog steeds beetje kraakjes soms als ik draai maar het is in ieder geval niet meer storend.

Omdat zilver een verwaarloosbare weerstand heeft en dus niet echt geschikt is als potmeter?
(nog even los van de kosten). Daarnaast is zilver een zacht metaal dus slijt het mogelijk juist nog harder dan koolstof.

Verguld titanium dan. ;)

Back