binnen 10 minuten aan de slag met xenharmonische muziek

freq_divider

sine wave pimpification
xenharmonic%2Btutorial.jpg

http://www.dubbhism.com/2011/04/xenharmonic-tutorial-harmonic.html

Xenharmonic tutorial ~ harmonic exploration made easy

Tja...
Hoewel vluchtig gelezen, maar wel het stukje over de gamalan wat beter, om de tekst te testen, dan komen daar al fouten naar voren. Het Slendro toonsysteem is inderdaad bijna in 5 gelijke stappen verdeeld, maar de Pelog beslist niet in 7 gelijke, maar veel meer naar de westerse mineur toe. En dan gaat voor mij zo'n betoog wel wankelen...
(Daargelaten of wij werkelijk een 12 toonsysteem hebben of dat slechts een vereenvoudiging is.)

Wout

Wout complimenten, je hebt helemaal gelijk. De overweging om het zo te formuleren is echter niet dat ik wil beweren dat Pelog een zuiver 'equal temperament' is (sommige Thaise muziek is dat veel meer trouwens) maar dat mensen op deze manier met zo weinig mogelijk omhaal van woorden in zo weinig mogelijk tijd (binnen 10 minuten?) een idee krijgen dat er meer mogelijk is in harmonisch opzicht dan een octaaf in 12 moten hakken. En dat de lezers daarna misschien geïnteresseerd of zelfs enthousiast worden.

Puntje op de i: iedere gamelan is min of meer uniek qua stemming.

Dat ben ik volledig met je eens.
Per slot is 'ons harmonisch spectrum' ook maar een keuze :)
De durf om het al oude systeem los te laten en te gaan onderzoeken is zeer belangrijk.
Vooral is de electronische muziek, omdat daar het instrumentarium eebvoudiger aan te passen is.

Wout

helemaal mee eens Wout, en naar mijn mening gaan we uiteindelijk dan ook evalueren in het harmonisch spectrum, maar dat is een kwestie tijd, en opvoeding van het grote publiek.

hey jongens....we houden het wel een beetje gezellig he?! :)

Maarehh: "gamelan" < hebben we het nu over 3 pc's, verbonden via een netwerk, waarop je computerspelletjes kunt spelen?

hey jongens....we houden het wel een beetje gezellig he?! :)

Maarehh: "gamelan" < hebben we het nu over 3 pc's, verbonden via een netwerk, waarop je computerspelletjes kunt spelen?

Gam-el-an, kan je lekker boers uitspreken hoor :D
Op zijn tijd is een lekker stukje karawitan niet gek :okdan:

knip-plak-erg grappig:
HINT: if you don’t notice these differences you’re probably tone deaf. That’s ok, other people are colorblind. Why not try painting?

Leerzaam stukje, maar als je net zoals ik met een analoge sequencer werkt dan heb je zowiezo niet de beperking van het 12 noten octaaf.

ja ik werk ook veel met analoog maar voor mij is die FMTS toch wel een aanwinst omdat je sounds kunt matchen met de stemming die je gebruikt. in theorie kan dat met analoog ook alleen kost het ontzettend veel tijd en finetuning, maar met de FMTS is het secondenwerk

wat ik vaak doe is eerst de FMTS gebruiken voor de basis klank, als een soort kale FM-oscillator, en dan bewerk ik dat daarna weer met analoge filters etc.

voor mij the best of both worlds

Back