Gestorven Juno60

JanDavid

Ingeburgerd
Het is gebeurd... mijn Juno60 is tijdens repetitie gestorven.

Gewoon, lampies uit, niks meer.

Hij gaat heel even aan als je de power-switch aan zet, geeft heel even wat ruis-tikken als je op de toetsen ramt (totaal 1 seconde denk ik) en that's it.

Iemand ervaring hiermee? Is het de trafo? Met power-problemen durf ik echt niet aan de slag, ik durf niets met AC.

Nouja, ik heb hem nog niet opengemaakt, maar ik dacht, ik gooi het even in de groep, misschien heeft iemand tips of dit probleem al eens bij de kop gehad.

Bedankt!

Kep nu trouwens een Juno-106 te leen om de gigs van dit weekend door te komen, maar nee... iedereen heeft gelijk, het is echt niet hetzelfde.

je wat erg geconduleerd maar dan. je kan hem vast wel ergens laten repareren. gelukkig is het nog een kool gestookte synth radartjes(80s) en geen reactor (vanaf 1995).

Meet toch eerst je voeding maar eens na voor je meteen het ergste gaat denken. Kheb met mn juno2 net hetzelde meegemaakt een paar weken geleden. Een voedings IC'tje wat naar de zak was zat verkeerde spanning te geven, toen deed die ook amper nog iets.

Gewoon tijdens het meten er op letten dat je geen kortsluiting maakt met iets ofzo, en niet met je vingers aan de AC kant aankomen, dat geeft een pijnlijk effect 8>

yep, als je de spullen en kennis hebt, even de voeding tsjekken.
of door iemand met verstand van zaken laten doen ( ik zit in castricum)
enne, wat ister mis met de 106?
ik weet dat het geen 60 is, maar het komt toch echt wel een eind in de richting.
:mega:

Misschien alle elco's vervangen?

Ik heb al eens een Juno-60 gerepareerd met vergelijkbare symptomen. Daar was de TA7179 regulator in de voeding brak (beveiling trad te vroeg in dus hij schakelde zelf de voeding af, werkte prima "stand alone", of met maar één board eraan).

Ik zou niet zonder verder onderzoek zomaar lukraak componenten vervangen. Bij plotselinge voedingsproblemen zijn eventuele tantaalcondensators sowieso een betere kandidaat dan elco's.

Nou, na het weekend toch eerst maar even de voeding doormeten dan.

enne, wat ister mis met de 106?
ik weet dat het geen 60 is, maar het komt toch echt wel een eind in de richting.
:mega:

Hier is vast al ergens een eindeloze discussie op dit forum zijn :P en het kan natuurlijk ook aan deze juno106 liggen, maar ik krijg niet de sounds eruit die ik uit mijn 60 trek live. Net allemaal wat cleaner en statischer ofzo. Maar zit waarschijnlijk allemaal tussen mijn oren

Ik zag iemand roepen dat de Juno60 warmer klinkt omdat daar VCO's inzitten vs 106 DCO's. :gaap:rrrrriiigggghhttt

Er zit nogal verschil in de 6/60 en de 106 hoor, dat ligt niet aan jou oren.

Er zitten idd andere oscillatoren in, de envelope in de 106 is digitaal en de VCA is anders opgebouwd.

Al om al is het dus niet zoo raar dat de 106 niet als de 60 of 6 klinkt.

ze zijn natuurlijk niet hetzelfde, maar een groot misverstand is kennelijk dat de 60 vco´s zou hebben.
niet dus, gewoon dco´s, bijna dezelfde als in de 106.
envelopes worden dacht ik ook door de computer gegenereerd.
vcf is ook in grote lijnen gelijk, vca ook.
:koffie:

De envelopes zijn echt wel analoog in de 6/60 en in de 106 digitaal en dat de osc. in de 106 "bijna" hetzelfde zijn zegt ook al genoeg voor mij, die zijn dus gewoon niet hetzelfde.
Niet zo gek ook als je kijkt hoe vaak die kapot gaan in de 106 in tegenstelling tot die van de 6 of 60

VCA is ook echt wel anders opgebouwd. ze hebben alle drie die BA662 ervoor gebruikt, maar die van de 106 zit toch echt anders inelkaar.

Heb jij toevallig een 106 Jeroen en wil je graag een 6/60 :P

Ik hoop dat hij het red, voorlopig doe ik even een RIP. =(

Er zit nogal verschil in de 6/60 en de 106
de 60 klinkt idd scherper als je een kale zaagtand neemt en de laagste toets indrukt...
bij de 60 klinkt het meer als *whokthokthokthok*... en bij de 106 zit er meer *pshh* in ofzo...

dit is nutuulk wel een extreme demonstratie die nooit voor zal komen in een normaal stukkie muziek maar toch...

Het is gebeurd... mijn Juno60 is tijdens repetitie gestorven.

Gewoon, lampies uit, niks meer.

Hij gaat heel even aan als je de power-switch aan zet, geeft heel even wat ruis-tikken als je op de toetsen ramt (totaal 1 seconde denk ik) en that's it.

Iemand ervaring hiermee? Is het de trafo? Met power-problemen durf ik echt niet aan de slag, ik durf niets met AC.

Nouja, ik heb hem nog niet opengemaakt, maar ik dacht, ik gooi het even in de groep, misschien heeft iemand tips of dit probleem al eens bij de kop gehad.

Bedankt!

Ik heb een Juno-60 staan voor de onderdelen dus ik kan je zeker weten helpen met dit probleem.
Dan heb ik dei van jou wel nodig in de werkplaats in Meppel.

Tof voor de aangeboden hulp allen!

@Synthrepair: ik heb jou dit weekend trouwens ook nog gebeld voor mijn SE-1 die ik kapot gemaakt had. Maar die had ik toch niet kapot gemaakt, RAM was gereset door het vervangen van de batterij waardoor hij het niet meer snapte. Sysex-patches opnieuw inladen fixte het.

Eerst even een weekendje optreden, dan weer nadenken over dit probleem.

Nou... dat zul je net weer zien, zet ik hem vanmiddag aan, doetie het weer.

Maar nou wordt het foutzoeken waarschijnlijk nog een stukje lastiger.

Wou nog zeggen gecondoleerd en nu is ie weer van de dood herrezen.

Freakyyyy =)

Back