Overstuurde opname goed krijgen?

nick nova

Resonator
Hallo,

ik heb een probleem:

Ik ben een gesprek gaan opnemen op een universiteit in Gent, met vooraanstaand Vlaams filosoof Etienne Vermeersch en Dirk Verhofstadt.
Nu is de opname gedeeltelijk overstuurd en de klant wil een schadeclaim indienen, want de opnamen zouden niet bruikbaar zijn voor bv TV.

Ik heb geprobeerd dit te corrigeren met izotope restoration tool, maar kom niet tot een aanvaardbaar resultaat.

Zijn er hier wizards die goed overweg kunnen met audio restoration tools?
Ik heb een klein voorbeeldje bijgevoegd, waarop je eventueel zou kunnen proberen.

Degene die me kan uitleggen/helpen om dit euvel goed te krijgen, ben ik eeuwig dankbaar.

Attachments

• Overstuurde wavfile.wav
    2,5 MB · Bekeken: 288
dat is goed kut zeg maar. hoe heb je de audio behandeld?
als een losse file?
wat je het beste kan doen is verschillende presets proberen en dan de beste resultaten knippen en plakken.
maar wat voice betreft eigenlijk hoor je alles. probeer ook eens een lowpass filter met aan een envelope follower. en probeer dit subtiel te doen om zo de scherpe rand van het clippen eraf te halen.
compressie kan soms ook werken (maximizen of hoe dat ook mag heten op je compressor)

vaak helpt een combinatie van middelen wel een beetje. maar helemaal weg krijg je dit niet zonder dat je echt verschil gaat horen.

hoe heb je het opgenomen? direct via de camera op tape? misschien iets misgegaan bij het inladen van de tapes?

daar is zeker wel wat aan te doen in rx, maar dat gaat veel tijd kosten om het goed te doen. hoeveel minuten audio is het in totaal? ook handig om te beseffen is dat het hoogswaarschijnlijk wel anders zal gaan klinken dan de rest van de audio, in hoeverre gaat je klant daarme akkoord?

mss met een limiter waarmee je de toppen verwijderd.

lijkt me vrij moeilijk voor de kritische omroepen.
analoge limiter/ compressor zou wel handig zijn geweest bij de opname.

en gewoon de opname nogmaals doen, de vragen zijn bekend ?

Ik moet gelijk denken aan een functie in Cool Edit Pro of tegenwoordig heet dat Adobe Audition.
Daarmee kan je een stukje selecteren wat is overstuurd (liefst 1 of enkele sample cycles) wat hij dan interpoleert.
Zo verdwijven de rechte hoeken en klinkt je audio weer goed.

Maar:
Dat is dus ontzettend veel (hand)werk.
Met een aar seconden audio ben je snel een kwartier zoet.

Wat misschien een betere oplossing is:
Goede mastering engineer inschakelen en je financiele verlies nemen.
Dit zou ik wel van te voren met de klant bespreken.

Veel werk peins ik...

Ik heb de sample al even bekenen met Cool Edit Pro en ... de vervorming lijkt eerder afkomstig van een overstuurde tape : geen rechte clippings o.i.d.
Mogelijk nog met zoiets als Kyma (bezit ik niet hoor).

Verder ja, zo'n opname controleer je beter bij aanvang qua niveau of oversturing...
Mogelijk eenvoudiger op te lossen door een stemimitator even aan het werk te zetten ;-)

Soundforge schijnt een vrij goeie restauratie plugin te hebben die d.m.v. interpolatie werkt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien kun je iets met de tip.

Hoe belangrijk is voor jou het goed slagen van deze klus? Als je er zelf niet uitkomt, zou je kunnen overwegen de restauratie uit te besteden aan iemand met veel ervaring op dit gebied. Dat kost jou misschien jouw winst/omzet, maar als je daarmee wel de klant tevreden kunt houden is dat het misschien wel waard. Maar dat kan jij uiteraard zelf het beste inschatten.

Alvast bedankt voor de reacties!

Even wat info meegeven:

De opname gebeurde met 2 zenders voor de sprekers en een ambience mic. Die gingen in een (mono) mixette en dan verder naar een splitter voor de zaal PA en de beeldrecorder. Tijdens de soundcheck met de collega's in de stoelen, klonk het ok in de zaal. Probleem was dat Dhr. Vermeersch veel luider sprak, aangezien ie gewend was te spreken in een aula. Daardoor overstuurde zijn zender bij luide passages. Vanop afstand kon ik dus niets doen. De zaal zat bomvol en er werd een multicamera-captatie gemaakt, waardoor ik besliste niet het podium op te springen, het gesprek stil te leggen, de zender te attenuaten en opnieuw te proberen. Ik liet het zoals het was, met dus de oversturing tot gevolg. Shitkeuze.

De opnamen duren +-1,5 uur.

Ik heb geexperimenteerd met eq, compressie en dus de declipper van rx. Het resultaat is iets verbeterd, maar dus voor de klant niet goed genoeg. Ik ben geen restoration expert en eerlijk gezegd aarzel ik om uren/dagen te gaan prutsen om tot een resultaat te komen waarvan je niet zeker bent dat de klant het gaat aanvaarden. Ik vraag me ook af in hoeverre ik de eindveranwoordelijkheid draag bij een dergelijke opdracht. Ik werd gevraagd als freelancer door een producent aan wie de klant een totaalpakket multicameracaptatie had gevraagd. Voorts is er niets ondertekend ivm verwachte doelstellingen ofzo. Ik heb nog nooit zo'n situatie meegemaakt waarbij er een schadeclaim boven mijn hoofd hangt (weet zelf niet hoeveel). Ik denk me ook te beraden bij een advocaat, maar dan schop ik weer tegen de schenen van de producent (die ik apprecieer en waarmee ik geen problemen wil).

De job is in die zin belangrijk, dat dit de eerste opdracht was voor die producent en op zijn beurt was dit de eerste opdracht voor de eindklant. Ik hoopte eigenlijk dat dit het begin was van een lange en mooie samenwerking, maar het is dus anders gelopen. Misschien komen we ergens tot een compromis en krijg ik nog een kans.

Ik heb dus nog geen rechtstreeks contact gehad met de eindklant, die dus de schade claimt. Best is dus dat de producent, de eindklant en mezelf dus samenzitten om te zien hoe ver we geraken. Ik ben bereid mijn gage te laten vallen, maar een volledig claim op mijn dak, vind ik wel beangstigend. Probleem is dat de producent in Brazilie zit tot 3 mei en dat dus de eindklant ondertussen (waarschijnlijk) zijn rekensommetje aan het maken is... Feit is wel dat ik niet geloof dat dit voor TV doeleinden zou bedoeld zijn, aangezien de opnamen op DV-cam gebeurden.

@PMX: heb je enig idee wat zo'n professionele restauratie kost? Het kan mijns insziens best wat anders klinken, zolang het maar 'normaal' klinkt voor een gewone luisteraar.

Edit: ben wat bezig geweest met de interpolation in Audition voor osx (beta gratis beschikbaar). Had er vroeger ook al van gehoord/mee geprutst. Onderstaande file is het resultaat, lijkt me al iets beter, met een beetje body-verlies als drawback.

Wat vinden jullie? Kan ik er meer uitkrijgen?

Attachments

• Overstuurde wavfile-1 restored.wav
    2,5 MB · Bekeken: 145
heb je enig idee wat zo'n professionele restauratie kost?

restauratie gaat snel als je veel ervaring hebt, en dat kost tijd ;)

geen idee, ik zal dinsdag eens kijken als ik weer in de studio ben hoe lang ik erover doe. is er 1,5 uur overstuurd materiaal? een voordeel is dat het steeds dezelfde oversturing is, dus er is wel een groot deel in een keer te doen en dan is het erna met de hand erdoor heen lopen. iets anders dan rx heb je niet nodig, maar het hangt natuurlijk volledig van je skills af...

Tweede voorbeeldje nog eens met een de-esser (-plugin) bewerken?
Ik hoor er alleen maar oversturing in de s-geluiden.
Ik vrees dat er toch nog flink wat meer vervorming aanwezig is bvb. "de oude...".
Er zijn twee 'constante' volume pieken rond 3000 en 4000 Herzt.
Die al wat minderen geeft toch al een beter resultaat (iets doffere klank uiteraard maar daar zulk je niet omheen kunnen peins ik).

Ik vrees dat er toch nog flink wat meer vervorming aanwezig is bvb. "de oude...".
Er zijn twee 'constante' volume pieken rond 3000 en 4000 Herzt.
Die al wat minderen geeft toch al een beter resultaat (iets doffere klank uiteraard maar daar zulk je niet omheen kunnen peins ik).

Ik ben puur op het gehoor afgegaan maar er zijn inderdaad meer hoorbare pieken.
Maar al luisterende storen de s-klanken mij het meest.

Audiocollage heeft gelijk, dippen waar het piekt en daarna met een click removal tool (meeste editors hebben er wel een) gewoon alle vlakke blokken laten interpoleren, zal ff puzzelen zijn met de treshold en settings, maar wanneer je die gevonden hebt dan je de hele file in 1x automatisch laten bewerken, zoals PMX als zegt, nog ff een keer nalopen en dan ben je er wel.

In totaal misschien 10min werk (zonder naluisteren)
je kan daarna met EQ de zaak weer een beetje op niveau krijgen:okdan:
gooi er i.d.d. ook een extreme compressor setting door met hoge ratio, dit zal ook de squares verder mastkeren

interessante topic, heb ook even gepruts aan het bestandje (de originele overstuurde) zie bijlage :)

edit: ik heb een nieuwe versie upgeload met een de-essertje en het origineel erbij ter vergelijking.

Attachments

• DIST_VOC_RESTORATION-01.mp3
    316,2 KB · Bekeken: 148
  • DIST_VOC_ORG.mp3
    316,2 KB · Bekeken: 150
Laatst gewijzigd:
heel lastig om de (ERG) overstuurde fragmenten weg te krijgen, kwaliteit van de mic is nogal slecht. Ook aardig wat noise. Kan nog beter door De-essertje te gebruiken :)

Back