Alvast bedankt voor de reacties!
Even wat info meegeven:
De opname gebeurde met 2 zenders voor de sprekers en een ambience mic. Die gingen in een (mono) mixette en dan verder naar een splitter voor de zaal PA en de beeldrecorder. Tijdens de soundcheck met de collega's in de stoelen, klonk het ok in de zaal. Probleem was dat Dhr. Vermeersch veel luider sprak, aangezien ie gewend was te spreken in een aula. Daardoor overstuurde zijn zender bij luide passages. Vanop afstand kon ik dus niets doen. De zaal zat bomvol en er werd een multicamera-captatie gemaakt, waardoor ik besliste niet het podium op te springen, het gesprek stil te leggen, de zender te attenuaten en opnieuw te proberen. Ik liet het zoals het was, met dus de oversturing tot gevolg. Shitkeuze.
De opnamen duren +-1,5 uur.
Ik heb geexperimenteerd met eq, compressie en dus de declipper van rx. Het resultaat is iets verbeterd, maar dus voor de klant niet goed genoeg. Ik ben geen restoration expert en eerlijk gezegd aarzel ik om uren/dagen te gaan prutsen om tot een resultaat te komen waarvan je niet zeker bent dat de klant het gaat aanvaarden. Ik vraag me ook af in hoeverre ik de eindveranwoordelijkheid draag bij een dergelijke opdracht. Ik werd gevraagd als freelancer door een producent aan wie de klant een totaalpakket multicameracaptatie had gevraagd. Voorts is er niets ondertekend ivm verwachte doelstellingen ofzo. Ik heb nog nooit zo'n situatie meegemaakt waarbij er een schadeclaim boven mijn hoofd hangt (weet zelf niet hoeveel). Ik denk me ook te beraden bij een advocaat, maar dan schop ik weer tegen de schenen van de producent (die ik apprecieer en waarmee ik geen problemen wil).
De job is in die zin belangrijk, dat dit de eerste opdracht was voor die producent en op zijn beurt was dit de eerste opdracht voor de eindklant. Ik hoopte eigenlijk dat dit het begin was van een lange en mooie samenwerking, maar het is dus anders gelopen. Misschien komen we ergens tot een compromis en krijg ik nog een kans.
Ik heb dus nog geen rechtstreeks contact gehad met de eindklant, die dus de schade claimt. Best is dus dat de producent, de eindklant en mezelf dus samenzitten om te zien hoe ver we geraken. Ik ben bereid mijn gage te laten vallen, maar een volledig claim op mijn dak, vind ik wel beangstigend. Probleem is dat de producent in Brazilie zit tot 3 mei en dat dus de eindklant ondertussen (waarschijnlijk) zijn rekensommetje aan het maken is... Feit is wel dat ik niet geloof dat dit voor TV doeleinden zou bedoeld zijn, aangezien de opnamen op DV-cam gebeurden.
@PMX: heb je enig idee wat zo'n professionele restauratie kost? Het kan mijns insziens best wat anders klinken, zolang het maar 'normaal' klinkt voor een gewone luisteraar.
Edit: ben wat bezig geweest met de interpolation in Audition voor osx (beta gratis beschikbaar). Had er vroeger ook al van gehoord/mee geprutst. Onderstaande file is het resultaat, lijkt me al iets beter, met een beetje body-verlies als drawback.
Wat vinden jullie? Kan ik er meer uitkrijgen?