Gemaakt in Ableton

Hega

Stamgast
Hierbij plaats ik alvast nog even weer de versies van een song (heb nog even geen titel) die ik ik Ableton heb gemaakt.
Reacties zijn zeer welkom en tips, adviezen, suggesties etc kan ik zeker ook wel gebruiken.

Attachments

• Probeersel-1-sax -verlengd-2-2 (met sidechaining)-oude baslijn-2.mp3
    2,7 MB · Bekeken: 62
  • Probeersel-1-sax -verlengd-2-2 (met sidechaining)-nieuwe baslijn-2.mp3
    2,7 MB · Bekeken: 74
De samples kloppen niet met de bass.
Het is net alsof iemand ergens anders staat te spelen en wat mij betreft ook een ander nummer aan het spelen is als de bassist en de percussie.

Ook een beetje van de hak op de tak.

Ik merk dit soort dingen ook bij mezelf als ik bepaalde samplestukes van "real instruments" of vacals in een song wil opnemen. Ik kan dat niet goed. Mijn muzikale kennis is daar te beperkt voor. Ik hoor wel dat het niet klopt, maar kan er vervolgens niet echt iets mee doen.

Ik kies daarom dan altijd voor zelf op basis van die samples het min of meer na te maken, maar dan zodanig dat ik zeker weet dat ik binnen de gekozen akkoorden blijf. Dan kan er uiteindelijk iets heel anders uitkomen, maar dat maakt niet uit.

Paul

@Paul; Allereerst mijn dank voor je reactie.
Over welke sample(s) heb je het eigenlijk precies?
En wat voor bas zou ik er dan onder moeten zetten?
Welke baslijn vind je trouwens beter passen; de oude of de nieuwe?

Ik dacht dat de blazers samples waren, maar blijkbaar heb je dat dus gewoon zelf ingespeeld.

Paul

Dan ligt het aan de mixing techniek en het gebruik van effecten. Daarmee wil je ook werken, het is niet makkelijk en het gaat meer om het experimenteren van de geluiden. Succes!

Probeer eens per kanaal te luisteren (een paar kanalen uitgooien en 2 aanzetten) want er zit ergens vertraging (kan het niet helemaal goed horen want ik zit hier op een oude laptop te tikken)
Misschien even afstand nemen van je project voor een paar dagen (zo voorkom je tunnelvisie)
Zou zelf meer gaan doen met jazzy bass loopjes (ST, Germain, Mighty Bob) even besstuderen hoe dat werkt :)
64/128 breaks/opbouw enz (lekker standaard maar het werkt)
Idee is top (houdt wel van een beetje funky nu jazz) :D
Succes

Bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad ook al per kanaal afgeluisterd en ik hoor vooral dat het met de bas en drumtrack nog niet helemaal goed zit.
Inmiddels heb ik even een andere plugin voor de baslijn gebruikt en de drumtrack ook wat aangepast (bij de 'breaks').
De nieuwe versie heb ik even bijgesloten.

P.S. Goeie tip ook inderdaad om zo nu en dan afstand te nemen, ook ivm tunnelvisie (waar ik nog weleens behoorlijk last van kan gaan krijgen).

Bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad ook al per kanaal afgeluisterd en ik hoor vooral dat het met de bas en drumtrack nog niet helemaal goed zit.
Inmiddels heb ik even een andere plugin voor de baslijn gebruikt en de drumtrack ook wat aangepast (bij de 'breaks').
De nieuwe versie heb ik even bijgesloten.

P.S. Goeie tip ook inderdaad om zo nu en dan afstand te nemen, ook ivm tunnelvisie (waar ik nog weleens behoorlijk last van kan gaan krijgen).

Even je drumtrack naast je metronoom laten lopen kan misschien helpen ;) (had eerder het gevoel dat de percussie er iets naast zat, maar dat kan aan deze laptop liggen)

Verder wil ik eraan toevoegen dat ik het soms lastig vind om zelf melodieën en drumtracks te maken en dat ik veelal (nog) van samples gebruik maak.
Met drumbeats vind ik het wat moeilijk om variaties aan te brengen (zoals met de hihat etc).
Hoe kan ik eigenlijk verschillende maatsoorten invoeren?
En hoe kan ik gelijk maatsoorten en/of melodieën invoeren, zonder dat ik de opnameknop eerst hoef te gebruiken (komt even wat vaag of zelfs knullig over, maar vind het wat lastig uit te leggen)?
Heb al een aantal tutorials bekeken, maar kan zo even geen oplossingen vinden.

Verder wil ik eraan toevoegen dat ik het soms lastig vind om zelf melodieën en drumtracks te maken en dat ik veelal (nog) van samples gebruik maak.
Met drumbeats vind ik het wat moeilijk om variaties aan te brengen (zoals met de hihat etc).
Hoe kan ik eigenlijk verschillende maatsoorten invoeren?
En hoe kan ik gelijk maatsoorten en/of melodieën invoeren, zonder dat ik de opnameknop eerst hoef te gebruiken (komt even wat vaag of zelfs knullig over, maar vind het wat lastig uit te leggen)?
Heb al een aantal tutorials bekeken, maar kan zo even geen oplossingen vinden.

Dit moet ik toch nog wat duidelijker toelichten (blijft lastig om dit via tekst te doen en zonder voorbeelden oid).
Ik werk vooral in het verticale menu en niet zozeer in het andere menu (meer voor dj's ook volgens mij).
Het valt mij echter op dat je niet gelijk een toetsenbord krijgt als je iets wilt invoeren (zoals een drumbeat, melodie etc).
Eigenlijk is het niet zo belangrijk en kan ik dit ook wel via de opname-knop opvragen, maar ik vind het wat omslachtig.
Verder wil ik wat drumtracks betreft meer variaties en andere maatsoorten proberen (zoals 1-16).
Hoe kan ik dit eigenlijk toepassen?

Verder ga ik waarschijnlijk ook nog weer hulp vragen om makkelijker met Ableton te kunnen werken.
Ik heb wel ideeën, maar sommige uitvoeringen kan ik wat moeilijk hanteren.
Wat dat betreft ben ik helaas nog niet zover in Ableton.

Back