Eerste experimentje met ambient...

deathspell

Ouwe rot
Hoi allemaal!

Ik heb besloten om me deze winter eens te verdiepen in de ambient - een genre dat ik regelmatig luister, vaak geluisterd, maar nooit echt zelf gemaakt heb.

In de bijlage hier zit een eerste opzetje - ik verwacht dat de mix nog wat rommelig is, maar daar gaat het me voorlopig niet om. Hebben jullie nog tips, suggesties enz? Met name qua aanpak/samenstelling/compositie, maar alle feedback en input is welkom! En hou je niet in - ik heb twee puberdochters, dus ik kan intussen uitstekend tegen kritiek.

De track staat hier: Ambient Set 1-exp1

Alvast bedankt voor het luisteren!

Raar,je moet eerst een account maken om te luisteren.

Nee hoor, klik op het kruis rechtsboven in beeld
en die inlog onzin verdwijnt en kun je luisteren.

Klinkt goed! Vooral de eerste helft. Fan van Pjusk?

Even geluisterd en qua sounds vind ik het goed, ook de akkoorden alleen voor mij zijn sommige passages iets te uitgesponnen waardoor het wat lang duurt.

Mooie dikke sound. Maar kwa muziek mis ik toch iets kleur enzo.
Nu klinkt het als een filmische soundscape.

Staat hier op nu en ik vind hem goed. Zou er niet al te veel meer aan doen.
Ik luister veel naar de programmas Dreamscenes en Sensenta op de Concertzender en daar kan deze track zo in.

Dank je wel! Ik zit dus op het goede spoor. :)

Klinkt goed! Vooral de eerste helft. Fan van Pjusk?

Thanks! Pjusk ken ik niet, dat zal ik vanavond eens gaan luisteren. Dank je voor de tip - en het luisteren.

Even geluisterd en qua sounds vind ik het goed, ook de akkoorden alleen voor mij zijn sommige passages iets te uitgesponnen waardoor het wat lang duurt.

Dank je! Ja, dat vind ik zo ontzettend lastig bij ambient - wanneer wordt het saai? Je wilt ook niet te snel variatie aanbrengen.

Mooie dikke sound. Maar kwa muziek mis ik toch iets kleur enzo.
Nu klinkt het als een filmische soundscape.

Dank je! Mag ik vragen wat je bedoelt met 'kleur'?

sommige geluiden zijn erg mooi andere kunnen misschien nog net een snufje sound design of mastering gebruiken, zo zou dat dreigende geluid in het begin nog net wat meer punch in de bas mogen hebben die wordt nu door de hoge resonance op de LP weg gehaalt, trukje dat ik hier zelf wel ooit voor gebruik is eerst door een HP filter ergens rond de 60hz met flinke resonance die de bas dus flink boost en dan door de lp (of een eq kan ook uiteraard)
aan het einde heb je die zelfde nog een keer met minder resonance volgens mij en schommelt wat langzamer daar is hij veel dreigender

sommige stukjes duren ook misschien net wat lang met weinig variatie maar bij ambient hangt dat maar net van de smaak van de luisteraar af, je kan hier experimenteren met wat subtiele sound FX maar niet perse nodig

over het algemeen genomen zeker niet slecht voor een eerste poging!

Mooie geluiden! Komt mij wat langzaam op gang, maar das ook het genre natuurlijk :). Vooral de tweede helft vond ik lekker, door de arp uiteraard hehe. Dat stuk doet me een beetje denken aan Martin stürtzer, maar moet wel eerlijk zeggen dat ik verder vrij weinig luister in deze hoek. Ben toch meer van de 4/4 kicks en hats ;)

Btw, ben nu wel benieuwd, als soort van jam opgenomen?

Die arp is inderdaad als jam opgenomen - als apart spoor. De rest van de geluiden hebben vrij veel modulatie, om het geheel wat organischer - lees: minder saai - te laten klinken. Volgens mij is dat bij ambient het lastigste: wanneer wordt het saai?

De smaak van de luisteraar maakt vooral in dit genre nogal uit, denk ik. Het eerste deel klinkt heel fraai in mijn oren, met mooie geluiden en net genoeg beweging. Lees dat anderen juist het tweede deel goed vinden. Valt geen peil op te trekken, gewoon doen wat volgens jou goed klinkt. :)

Ik vind het best knap hoor. Maar aangaande jouw vraag "Wanneer wordt het saai ?" :

Hieronder een linkje naar een deel van iets wat lijkt op wat jij doet en waarbij naar mijn mening Klaus Schulze zo'n beetje de enige is die is 60 minuten weet vol te houden met aardig hetzelfde, en het toch niet saai wordt. Dus probeer eens te letten op deze zaken :

1. Het is aardig hetzelfde als wat jij doet voor wat betreft het deel waarnaar ik link. Dit is op zich een ritmisch deel, maar dat doe/wil jij ook.

2. Zo af en toe verandert het basis akkoord. Zo maar onverwachts na 2 minuten hetzelfde te zijn geweest. Dit kreëert wat mij betreft "spanning"

3. Naast de langzame glides in hogere frequentie (doe jij ook) spelen er diverse tingeltjes en tikjes. Dit doet jij dacht ik niet, maar het is dat aspekt waarmee je eindeloos kan variëren. N.b.: Dit is op zich weer Schulze-eigen, maar het is wat mij betreft ook Ambient eigen in dit genre van jouw mooie voorbeeld (Ambient is heel breed). Als je dit probeert te maken in / voor een omgeving met de beste weergave, kan je goed "LP tikken" gebruiken. Dit is voor Ambient meer dan gebruikelijk, en voor een luisteraar altijd interessanter omdat het "kan". Aan de andere kant is het juist gevaarlijk want als de installatie dat juist niet kan weergeven (is niet snel genoeg) dan dacht jij iets interessants gemaakt te hebben terwijl een ander juist steeds hetzelfde hoort en het uit zet.

4. Het is absoluut niet gebruikelijk om een stuk van 12 minuten te hebben. Dat kan je alleen als je Schulze heet (Tangerine Dream et al kon dat ook, maar dat is een voorbeeld van "eeuwig hetzelfde" en niet interessant (acht ik te ouwe meuk)). Wat wel gebruikelijk is, is een 6 tot 8 minuten. Minder is te kort om spanning op te kunnen bouwen. Jawel, spanning. Je hebt niet gezegd dat dat je doel is, maar breng je dat erin, dan duurt iets van 8 minuten nooit te lang.

5. Wat je in mijn voorbeeld hoort - en wat jij zelf ook doet, is meerdere stukken (pieces) aanbrengen in 1 track. Dat is is m.i. goed. Maar, hier kan je je denk ik op toeleggen. Wel eens geluisterd naar de eerste albums van Black Sabbath ? die waren er de beste in (vind ik). Totaal andere nummers binnen een nummer, en dat is verrassend als je dat kan doen zoals zij. Daar is in dit geval weinig "ambient" aan, maar het is wel een methode.

6. Wat je in mijn voorbeeld ook hoort zijn dissonanten. Nu is Halloween net voorbij, maar ik vind dat altijd wel werken. Je blijft precies hetzelfde doen (weer 30 seconden extra :-) maar het gaat "krom" klinken. en dat gaat altijd ergens naar toe (namelijk het einde ervan). Spanning dus.

7. Probeer een op zich interessant deel (zoals het begin) niet 5 keer te herhalen omdat het interessant is. Vaak ben je er na de tweede keer wel op uitgekeken en hoop je dat het niet nog een keer voorbij komt. Dat doe jij stiekem wel, en het is maar goed dat het lekker vet is. Toch vind ik dat zelf "te ambient", of desnoods te sloom. Laat daar een ritme beginnen (stiekem eronder) en het wordt een heel ander verhaal (de vette klanken blijven). Alleen, daarmee is wel de toon gezet voor het hele nummer, dus nu wordt het extra oppassen dat je Black Sabbath kan toepassen (inklusief totaal veranderende ritmes).

Nou, zoiets ?
Ik luister zelf alleen-maar naar ambient, maar altijd wel met ritme (wat jij dus wel degelijk ook doet/kan). Vaak ook met Indianen uit India (Boedha based) in het spel en sitars en zo. Dit geeft een frisse smaak eraan (ik geloof dat iemand anders ook zoiets noemde). Ik denk dat voor mij Ambient mijn ding is doordat het ambient is met hier en daar een gitaar en een drummetje voor het ritme (meestal eigenlijk onopvallend).

Dark Side of The Moog ~ 37:30

Veel plezier !

Attachments

• image_2025-11-21_104414427.png
    image_2025-11-21_104414427.png
    80,3 KB · Bekeken: 50
Ik denk dat Klaus Schulze, naast Justin Broadrick en Tom Waits toch wel mijn grootste muzikale held is.

En, dank je voor je mooie uitgebreide antwoord. Daar kan ik zeker iets mee, dus ik ga morgen weer aan de slag!

Heel erg geslaagd. Smaakt naar meer!

En doe de volgende niet "namens ons".. dat proef ik een beetje in je overweging over of het spannend genoeg is.. ambient kan ver gaan, is bedoeld om stilte te doorbreken, daar begint 't.. als jij er hard op gaat, laat dat lekker horen. (Kan er ook helemaal naast zitten daarmee trouwens, sorry dan haha)

Back