Nieuweling met wat midi vraagjes

coen

Nieuwkomer
Beste muziekliefhebbers.
Ik ben nieuw op dit forum en hoop wat te leren over miditoepassingen.
Ik ben begonnen met pianoles en wil een half jaar kijken of ik dit leuk vind. Zo ja dan koop ik een tweedehands synth of digitale piano. Nu wil ik het doen met hetgeen ik al heb en dat is een goldstar gmk49 midikeyboard. Mijn oude pc heeft windows xp met de soundblaster live platinum. Dit werkte goed op de gamepoort, zonder vertraging. Beneden heb ik een nieuwe pc met alleen usb en heb een goedkoop usb midikabeltje gekocht met 3 leds om het keyboard op usb aan te kunnen sluiten. Dit werkte niet, 1 seconde vertraging, monofisch en vastlopers.
Ik heb nu een midimate II en dat werkt stukken beter. Op de xp machine geen vertraging en op windows 7 64 bit wel iets, het lijkt iets na te ijlen maar subtiel. De xp computer heeft een programmaatje dat creative keyboard heet van de soundblaster en dat vind ik een superprogramma als ik de soundfonts van de juno 60 gebruikt (sf2). Kan ik ditzelfde of iets soortgelijks ook op windows 7 installeren als er geen soundblaster in zit maar een onboard geluidskaart. Vooral die Juno fat sounds zijn super. En hebben deze programmas een verschillende vertraging want op de windows 7 test ik nu met een jupiter 8 stand alone softsynth.
Ik hoop dat het duidelijke is en bedankt voor eventuele reacties, Koen

Welkom Coen!

Los van je technische vragen waar tal van forumleden jouw wellicht een antwoord kunnen geven... kan ik je wel vertellen dat als je op Pianoles zit met de intentie om piano te kunnen spelen, je echt moet kijken voor een (digitale) Piano... en geen synth... Het gevoel van spelen dat je bij piano hebt is totaal anders bij een synth of keyboard. (of je moet al echt kijken binnen een high-end segment van midi keyboards met volledig gewogen toetsen etc)

mee eens, maar piano is toch wel een lekkere basis hoor ook al wil je wat met synths doen!

oh en welkome
:biertje:

Nou, ik doelde er eigenlijk op dat als je echt wil leren piano spelen, je dan ook een piano nodig hebt (qua gevoel, toetsbeleving etc)

Maar als je piano kan spelen, dan kan je ook prima vooruit op een midicontroller/keyboard... andersom is moeilijker.

Dank jullie voor de reacties.
Ik heb nu een werkende situatie met viena en soundfonts onder windows 7 64 bit. Dit werk goed met de midimate II.
Ik kan een tijd vooruit en denk dan na over een casio cdp100 of tweede handse Roland xp-80 of Roland fp5. Ik weet het: de bekende appels en peren maar het heeft tijd nodig om voor iets te kiezen omdat ik in de toekomst misschien meer wil.
Groeten, Koen

Back