sampler kopen of gewoon via computer en midi controller?

gracetunes

Nieuwkomer
Hallo,

ik ben een beginnende key speler in een groep. Ik speel op een NE3 en heb ook nog een oude synth. er zitten ook nogal wat gewone geluidsfragmenten in de nummers. momenteel zijn die allemaal ingeladen in reason (4) en manipuleer ik die tijdens de repetities met een midi controller (E-mu Xboard 25). op de repetitie lukt dat allemaal vrij aardig, maar ik heb een beetje schrik om daarmee live te gaan. mijn comp durft al eens uit te vallen wegens oververhitting en bovendien is die reason een gekraakte versie. Is het veiliger om met een sampler te werken? voor alle duidelijkheid, ik maak alle samples op voorhand op de comp dus ik moet ze gewoon ergens kunnen inladen en ze dan live kunnen manipuleren met wat effecten (filters en zo). Liefst iets met grote knoppen en niet te complex om te bedienen. Iemand een advies? liefst goedkoop want mijn muziekbudget voor dit jaar is al ruimschoots overschreden ;-)

alvast bedankt voor de tips!

vermelden dat je met gekraakte software werkt is sowieso geen plus, en zal de moderators ook niet stemmen verwacht ik.

Maar om toch even inhoudelijk te reageren:

Werken met een software sampler en die manipuleren met een controller zou ik aanraden, veel fijnere workflow en super stabiel. Er zijn best goede gratis softsamplers te vinden.

Echter als je al aangeeft dat je computer om de haverklap overhit en uitvalt is dat misschien niet zo'n goed idee. Ik zou je dan ook aanraden om een nieuwe computer aan te schaffen (bij voorkeur mac)

Kijk ook eens naar de Korg Microsampler, te koop voor 295 euri.

mijn comp durft al eens uit te vallen wegens oververhitting en bovendien is die reason een gekraakte versie. Is het veiliger om met een sampler te werken?
Veiliger maar niet echt prettiger. Een beetje racksampler is een heel stuk zwaarder, en als je 'm niet gelijk koopt met een leuke harddisk en genoeg geheugen er in ga je net zoveel spenderen aan die dingen als dat je aan de sampler hebt gespendeerd.

Als het gewoon om afspelen gaat en wat filteren is die Microsampler een beter idee. Een goedkoop alternatief zodat je je gekraakte Reason weg kan doen is ShortCircuit. Kost niks, doet een hoop - gewoon inladen in een VST Host zoals Cantabile, wat gratis effecten er achter en hop.

Hardware sampler > Kraak software
Legale software > Hardware sampler

de mensen die hier geen legale software hebben gebruiken hier dan ook meestal alleen hardware.

ik heb niks illegaals of gekraakt op me'n computer
omdat ik te lui ben om uit te zoeken hoe dat werkt en
gewoon betalen de gemakkelijkste manier is.
meestal een paar keer op "ja" drukken en je kunt beginnen.

daar werkt iedereen hier toch mee??
mensen kom op wees eerlijk!!

Ja, tot cubase sx 3 gebruikte ik alleen maar gekraakt spul, met alle stabiliteitsproblemen die soms kwamen kijken. Ik deed toen alles nog met hardware (zoals hierboven is genoemd) en gebruikte alleen het midi stuk. Toen ik meer de inthebox vst richting op ging ben ik gaan kopen en dan merk je het verschil wel in positieve zin. Ook de support van ontwikkelaars zelf is handig om op terug te kunnen vallen (uitzondering daargelaten).

Ik werk nu alleen legaal, en dan met name reason en record. Zelfs de vst spullen heb ik laten vallen omdat ik graag alles-in-één file wil hebben om overal te kunnen draaien en de beperking m'n creativiteit stimuleert. Anders ben ik iedere week alle pluggins van kvr aan het checken zonder daadwerkelijk muziek te maken :D Als er iets stabiel draait is die combinatie van propellerheads het wel, en ik draai win xp op een oude dualcore laptop van 5 jaar oud.

Dus mijn tip zou zijn, koop reason, kijk eens rond wat je allemaal voor extra's krijgt als geregistreerd gebruiker (oa toegang tot user forums waar veel experts zitten, gratis refills downloaden, gratis updates) en je support de ontwikkelaars. Reason is het eerste muziek programma wat bij mij nog nooit is gecrashed sinds ik het gebruik vanaf 2009. *ff afkloppen*
Genoeg voorbeelden van mensen die professioneel reason gebruiken.
http://www.propellerheads.se/substance/artist-stories/

Deze ervaren user speelt tegelijkertijd drums EN bass en keyboards live via een schakelbare reason setup. (Muziek is k#t maar das smaak denk :D)
http://www.nonesuch.com/journal/vid...d-letterman-today-show-yahoo-music-2011-04-28
Meer te lezen in het phead user forum over hoe hij dat heeft ingesteld. Zijn naam daar is Selig.

Even een goede controller of controllers eraan en gaan.
Ik gebruik voor extra koeling een laptopstandaard waar onder twee ventilators ingebouwd zitten. Kost alleen een usb poort voor de voeding, maar via een splitter deel ik die met mijn muis en keyboard. Was iets van 15 euro aanbieding bij de gamma en de afgelopen twee jaar werkt het goed. Geen blauwe schermen meer door oververhitting !

Oude harde schijven van hardware samplers zijn ook niet echt betrouwbaar, of je moet met geheugenkaartjes gaan werken.

Laatst gewijzigd:
Back