Ensoniq Fizmo keys

Status
Please reply by conversation.

_Martin_

Stamgast
Enige tijd geleden las ik over deze vreemde synth en ben er eigenlijk wel erg nieuwsgierig naar geworden :)

Gezocht dus :-)
Een klein defect hoeft geen bezwaar te zijn, maar het is wel prettig als hij er nog goed uit ziet.

Heb zelf de rackversie.. kleine defecte als potjes vervangen zijn wel te doen lijkt mij. Er zat echter wel een fabrieksfoutje in. Spanningsregelaar oid. Er gaan geruchten rond dat deze onherstelbare schade zou kunnen aanbrengen aan de Fizmo, indien niet, of te laat vervangen. Dit is de link waarin de mod beschreven staat. http://www.carbon111.com/fizmo.html

Er zijn er niet zoveel gemaakt... de meeste zijn nu wel in handen van mensen die dit isseu kennen... en indien nog werkend gefixed hebben :)

Maar eh.. awesome synth ja... heeft wel wat van de Microwave..
http://www.ugoaudio.com/samples/fizmo.mp3
http://homepage.mac.com/synth_seal/html/fizmo.html
http://www.ugoaudio.com/fizmo/

Klopt hij lijkt me ook erg bijzonder.
Zeker omdat je "on the fly" nog allerlei dingen kunt aanpassen, wat me in mijn Wavestation EX nog niet zo lukt.

Over de technische problemen had ik ook gelezen en die lijken me wel overkoombaar inderdaad :)

Iemand? :)

Ik heb er laats een gehad en hij klonk "goed slecht"...smerig digitaal op een goede manier

Zelf ben ik niet zo gek op rack-synths, geef mij maar key's :P
(En gelukkig maar ook, gezien het aantal dat daar van geproduceerd zijn)

Ze zijn ooit gedumpt via een Duitse winkel voor echt weinig geld, lang geleden, ik heb er destijds ook een gehad, kan niet zeggen dat ik het iets vind.....ik zou eerst maar eens luisteren alvorens te kopen.
Volgens mij deed de klank mij toen denken aan een heel slap aftreksel van de Kawai K5000

Vind de vergelijking met een K5000 nie helemaal opgaan. Heb beiden.. additive vs. wavetable. Ze hebben beiden wel behoorlijk wat tweakknopjes.. de S versie die ik heb tenminste. Wel hele bijzondere bak met onwijs veel karakter ook... gaan beiden nooit meer weg bij mij.

Maar zoals met alles.. gewoon niet naar op zoek gaan je struikelt er wel een keer over... en al helemaal ebay niet checken.
http://offer.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewBids&_trksid=p4340.l2565&item=200601381068
Dat er mensen zijn die dit durven te vragen oke.. maar mensen die dit bieden:?

Het is ook echt lang geleden dat ik zo'n ding gehoord en gehad heb, waar ik over praat was volgens mij ergens eind jaren 90, ik meen me te herinneren dat het filter makkelijk vervormd of overstuurd klinkt, hoe dan ook de Fizmo viel mij toen tegen, maar smaken verschillen.....K5000S is ook niet bepaald mijn favoriete synth maar klinkt in mijn oren wel een heel stuk beter.

idd zoals je zegt... kwestie van smaak. Bij mij is het niet; of of.. maar meer; en en..
Mijn favorieten zijn er iets te veel :D probeer iets teveel misschien??

Laatst een Waldorf wave gehoord in het echt...wat 'n bak :{ heeft ook een bepaald karakter.. ja hoe zeg je dat.. klinkt een beetje nasty... zoals Ralph het al eerder, heel mooi in dit draadje omschreef "goed slecht" smerig digitaal op een goede manier.
De Fizmo is ook een Wavetable synth net als de "Wave", die natuurlijk later in een versimpelde versie als Microwave 1 is uitgebracht. Je moet een beetje van die sound houden. Het spreekt je aan of niet... Ik was meteen verkocht toen ik voor de Fizmo ging kijken en de klanken had gehoord.. de K5000s geeft mij een heel andere indruk qua klank.. De controllers die alleen op de S versie zitten zijn van bijzonder toegevoegde waarde te noemen maar slechts nog maar een fractie van de basis editing... Additive synthese en editing op de 5000 is om in te verdwalen.. alsof je voor het eerst achter een DX zit. De K5000(s) zie je wel vaker te koop dan de Fizmo :eureka:

Je moet een beetje van die sound houden. Het spreekt je aan of niet...

Als je van wavetable synthese houdt dan zou ik de Prophet VS eens proberen, dat vind ik een van de best klinkende synths.

De Prophet VS ken ik... klinkt onwijs.. heeft ook weer een unieke klankmodulatie met de Joystick.. oftewel vector-synthese . Kan het me niet goed meer herinneren.. te lang geleden. Met dat pookje kon je het volume / panning / tuning beïnvloeden en de beweging van dat pookje opnemen. Kon je bij de VS nu ook het startpunt van de OSC in de golfdata moduleren?? zoals op de Waldorf Microwave / Wave.. Dit geeft namelijk een soort PWM-achtig effect als je het moduleert met een LFO..

Een wavetable is een verzameling opgeslagen golfvormen, grotendeels anders dan de vijf gangbare, en dient op een synthesizer als geluidsbron voor een oscillator. Deze golfvormen zijn doorgaans erg kort. Ze zijn vaak niet langer dan één of enkele periode(n). Iedere golfvorm heeft zijn eigen klankkleur. Uit een wavetable kan een golfvorm gekozen worden als bron, maar vaak gebruikt men meerdere golfvormen waartussen geleidelijke overgangen (morphs) gemaakt worden. Dit laatste resulteert in een beweeglijke klank. Deze overgangen worden veelal gerealiseerd door envelopes, LFO's en manuele controllers. Deze techniek van klankopwekking heet wavetable-synthese. In de regel zijn wavetables digitaal opgeslagen.
Een van de bekendste synthesizers waarbij de werking op wavetables berust is de Waldorf PPG Wave 2.V, een moderne software uitvoering van de PPG Wave
De verzameling van samples die op een rompler van een geluidskaart zit noemt men ook een wavetable.

Enige tijd geleden las ik over deze vreemde synth en ben er eigenlijk wel erg nieuwsgierig naar geworden :)

Gezocht dus :-)
Een klein defect hoeft geen bezwaar te zijn, maar het is wel prettig als hij er nog goed uit ziet.

kzou eerder zeggen een kras geen bezwaar maar de knoppen moeten goed zijn .....ENSONIQUE bestaat niet meer ..weetje he ???

wel toffe bak ..hooihuis hadr dachtik eentje en is een gruizige digitale synth die veel kan ..
hoe die klinkt kank ook aleen maar op specs en verhalen af ghaan;-]

Als je van wavetable synthese houdt dan zou ik de Prophet VS eens proberen, dat vind ik een van de best klinkende synths.

weleevrschil

de vsdoet gauw 1400 eu asjem al vndt
laad dan de waves die ook in de evolver zitten ..in bv een analoge sampler synth aka prophet 2000 [350.-eu ]
of de dss1

Ik heb er laats een gehad en hij klonk "goed slecht"...smerig digitaal op een goede manier

@ralph wat zie jij meestal ..ebay achtige prijzen voor bv fizmo [rack evt ] al gauw 500.- lijktme = best een rare item ...

weleevrschil

de vsdoet gauw 1400 eu asjem al vndt
laad dan de waves die ook in de evolver zitten ..in bv een analoge sampler synth aka prophet 2000 [350.-eu ]
of de dss1

Heb ook nog een DSS1 staan.. onwijs mooi analoogfilter ook.. maar die heeft maar 2 osc's en de P2000 maar eentje geloof ik..
De opneembare beweging van de joystick geeft natuurlijk wel een meerwaarde aan de VS

Als ik 't zo snel bekijk kun je niet het startpunt in de wavedata moduleren... tenminste zie er niks over in het plaatje hieronder (komt uit de Prophet V plug van Arturia)
ModulationMatrix.jpg

Status
Please reply by conversation.
Back