Mainfield monitors !

mischa

Ouwe rot
Hier een voorbeeld van eigen ontwerp :)

Het lijkt misschien wat overdreven maar in een grote studio die goed gedempt is heb je geen roomgain. Het gaat niet om hard. Naarmate het volume hoger gaat zie je met kleinere systemen dat ze meer gaan vervormen. Dit blijft stabiel ! Een groot gevaar van kleinere systemen is dat de vervormingen voor het gehoor deel gaan uitmaken van de muziek die op een zachter volume minder mooi gevonden word.

Attachments

• _DSC0079.jpg
    _DSC0079.jpg
    17,1 KB · Bekeken: 132
nope custom xbl 2 15 inchers

Doet me denken aan Dunlavy's, qua uitzicht, maar dan in't kwadraat.
Is de performance ook navenant? En de prijs? :D

Het is lastig om de prestaties van een los systeem te vergelijken zoals Dunlavy's. Akoestiek en luidsprekers zijn 1 systeem die je niet los kunt zien. Ik schuw geen vergelijk met de duurste monitors ;)

Ziet er goed uit! Je reputatie kennende zal het zeker goed klinken!

Die zijn nog groter dan mijn 802's :)
Vertel eens wat meer? oa. waar deze jongens hun werk doen?
Inderdaad, Dunlavy was ook het eerste wat bij me op kwam.

Dunlavy, Wel eens gehoord maar ik snap de opmerkingen ! Best wel blij mee met het vinden van dat product :) Ik heb hun ontwerp even bekeken en er zijn nog al wat verschillen. Wat gelijk is is de setup . slmtmls ( sub / laag / mid / tweeter / mid /laag / sub ) Dit is imho ook gewoon de manier om een echte monitor te maken. Reden voor het gebruik van dit systeem is omdat het geluid daadwerkelijk een puntbron word. Bij aanvraag kan ik wel wat plaatjes maken van hoe een normale 2 of 3 weg afstraalt.

Lijkt me leuk om een keer naast dergelijke jongens een test setup te maken ! Niet om beter te zijn maar om gewoon de verschillen duidelijk te maken. In deze prijs range kun je echt niet meer spreken van 40 % verschil. Eerder 10 % . Om het verschil helemaal groot te maken komt de ruimte in beeld. Ik heb tot nu altijd de luxe gehad om de gehele ruimte akoestiek en component keuze aan te passen op de ruimte. Dit laatste is de enige manier om het echt stabiel en overal nagenoeg gelijk te krijgen qua metingen e.d.

Wensen van een klant zijn natuurlijk altijd hetzelfde. Goed geluid zonder grappen wat zorgt voor sneller werken ( in 1 keer de juiste keuze maken ) dat het niet voor iedereen is lijkt me duidelijk. Zo bepaal ik b.v. componenten op basis van breedte van de ruimte en sweetspot. Het heeft geen zin om alle geluid uit een luidspreker ze breed mogelijk de ruimte in te stralen waar nooit iemand zit. Dit word slechts gedempt of gereflecteerd en neemt een stuk rendement weg. Je kunt ook zien dat ik dit specifiek model een lichte hoorn ontworpen heb. De componenten zelf zijn altijd de top in hun frequentie gebied met her en der wat custom aanpassingen . Het meest belangrijke is dat een luidspreker bij verschillende volumes vervormingen lineair gebeuren. Met andere woorden wil je dat als het van 85 naar 95 db gaat niet hebben dat mid meer gaat vervormen als laag en hoog. Dit moet strak blijven. Net als de nagalmtijd ook best 0,1 tot 0,6 seconden mag zijn al gelang smaak . Als het maar recht blijft . Op die manier waak je over hoorbare verschillen in volume. Ik geloof zelf totaal niet in passieve luidsprekers en heb ook regelmatig passieve systemen omgebouwd tot actief. Het is dan wel even wennen voor de gebruiker omdat het schoner is en de vibe rockieness en zo zijn er nog wel 100 hi-end kreten te bedenken groten deels weg vallen. Vervorming is lekker ! Als iemand houd van mooi geluid en begint over dat model X zoveel muzikaler klinkt is dit 9 van de 10 keer gewoon vervorming wat prettig in onze oren klinkt . Bijna elk systeem geeft zijn eigen vervorming mee aan het origineel en dat is prima. Voor eind-mixen en mastering wil je dit echter niet . Het heen en weer geluister tussen verschillende systemen behoort gewoon tot het verleden omdat bij het ontbreken van vervorming er juist voor zorgt dat het mooie wat vaak een vorm van verwarming verzadiging etc is al in het origineel zit waar andere systemen dus vanzelf een nog ( mooier ) iets van gaan weergeven. Ik maak meestal een paar presets. fullrange en een preset waar het laag wat afgekapt word en dan natuurlijk nog en middie / lofi preset . Dan kun je heel snel bepalen of het laag overeind blijft op een kleiner systeem. Ik verander dit niet alleen in de eq maar ook in filiter frequenties. Je kunt bij het ontwerp van een luidspreker kiezen tussen HI-spl of Hi-end . Het eerste betekent dat je tweeter b.v. bij 4 khz begint inplaats van 2,5 dan kun je het hele systeem al een stuk hoger belasten wat natuurlijk minder meet. Deze keuzes staan altijd open en worden ook doorgenomen op wens en smaak.

nog een kleiner model toegevoegd !

Attachments

• _DSC0019.jpg
    _DSC0019.jpg
    39,6 KB · Bekeken: 125
Bedankt voor je verdere uitleg. Ik kan mij helemaal vinden in wat je zegt.
Reden voor het gebruik van dit systeem is omdat het geluid daadwerkelijk een puntbron word. Bij aanvraag kan ik wel wat plaatjes maken van hoe een normale 2 of 3 weg afstraalt.
Die plaatjes lijken mij erg leerzaam voor de forum leden. Hopelijk zullen ze niet te veel schrikken.

ik ben altijd fan geweest van d'appolito, dit is er ook een neem ik aan mischa? levert de extra set woofers in de array een diepere extension op in het laag of is het puur een headroom uitbreiding?

wat kost zo'n set?

Je zou het d'appolito kunnen noemen maar dan in een 4 weg combinatie. Het is deels headroom maar het heeft ook nog een extra functie. Het was ooit eens een probeersel.Vaak heb je met een sub op de grond op oor hoogte niet gek veel laag maar bij het plafond weer wel ! Dus dacht ik . Laat ik nou eens subs aan het plafond maken .... Zou het dan bij de vloer beter zijn ? Tot mijn verbazing werkte het goed maar had ik ineens een dip op een andere freqentie die door de laagste sub wel weer goed werd weergegeven. Samen was het een stuk beter meten dan los . Conclusie is dat je met veel woofers de ruimte heel anders aanspreekt en dat het geheel een stuk vlakker word zonder een hoop akoestische aanpassingen. Ik ben een groot voorstander om hoog rendement luidsprekers te gebruiken die gevoed worden door slechts enkele watts om een normaal volume te bereiken. Dit om een aantal redenen.

Geen opbouw warmte wat alle parameters veranderd.
De woofers zijn een stuk sneller weer in rust stand wat hoorbaar strakker is.
Laag stroom gebruik
Zeer lage vervorming
Levensduur

Het is een luxe waarbij je op hele normale afluister volumes alles mee krijgt met de wetenschap dat je veel headroom heb zonder verrassingen. Ik wil met dergelijke systemen wel noemen dat als je geen budget heb voor een goede akoestische aanpak de investering niet uit kan. In een ruimte waarbij de akoestiek slecht is moet je in verhouding een product kiezen en dit zijn vaak nearfields omdat deze minder last hebben van de ruimte. In een ruimte waar de akoestiek goed verzorgt is klingt een nearfield als een kartonnen doos vergeleken de echte jongens. Het gebrek of kracht van een luidspreker kun je pas echt beoordelen in een goede ruimte en niet bij feedback met zijn allen op een plank.

Complete main systemen gaan vanaf 15.000 tot een 45.000 euro afhankelijk van de situatie en wensen. Ook doe ik metingen en maak daaruit een rapport zodat je weet waar de zwakke punten van je ruimte liggen en luidsprekers. Dit is meestal een hele dag waar van alles geprobeerd word om met bestaande spullen het maximale eruit te halen.

De tijd dat een main systeem geplaatst werd om slechts de klanten te imponeren is echt voorbij.

Na 1 minuut een kijkje in een keuken. Erg trots op !

Het gebrek of kracht van een luidspreker kun je pas echt beoordelen in een goede ruimte en niet bij feedback met zijn allen op een plank.

Leuk draadje. Toevallig dat ik dit tegenkom. Ben het helemaal met je hees wbt bovenstaande. Daarom is goede monitors kiezen ongelofelijk moeilijk.

Dacht ik net de knoop doorgehakt te hebben, ga Dynaudio's halen. Lees ik deze draadje, begin ik weer ernstig te twijfelen :stupid.

Leuk en informatief om te lezen hoe je met je hobby bezig bent.

Cheers :baco:

Leuk en informatief om te lezen hoe je met je hobby bezig bent.

het riekt meer naar reclame dan naar hobby imho ;)

prima overigens, veel mensen hier komen maar weinig in aanraking met high-end systemen dus alles helpt. ik zou we wel eens willen horen naast grimms en mijn lipinski's.

Zeker en vast, beetje reclame....maar das niet zo erg.

"Deze draadje" moet trouwens "dit draadje" zijn, sjorry ben n beetje mierenneuker....kan mn vorige post niet meer editen, helaas.

Back