philicorda 751 probleem met het laag

emielow

Ingeburgerd
Ik heb een philicorda 751 op de kop getikt, waarvan alleen het hoogste register lijkt te werken. Alle basnoten werken wel, in alle standen, ook de akkoorden etc. Het lijkt of de basnoten onafhankelijk werken van de rest, en onafhankelijk van de drie knoppen links (8’4’2’). Deze knoppen doen het niet meer lijkt het, alleen de 2’ lijkt te doen. De 5 vox knoppen werken nog wel (ik hoor in ieder geval een klankverschil, al klinkt alles hoog) er zit totaal geen laag meer in , daarom denkik dat de 8’en 4’ knop niet meer werkt. Is dit een kwestie van een paar draadjes solderen, of kan het ook ergens anders aan liggen? Alvast bedankt voor de reacties.

Het gaat om zo’n orgel:

philicorda

Hallo,

Ik heb even bij mijn 751 gecheckt. Met alle register knoppen uit werkt enkel de VOXIII en dan hoor ik inderdaad alleen hoog.
Inderdaad met de 2" in en de vox knoppen veranderd de klank. Dus De vox en de 2" knoppen lijken goed te werken.
Ik heb zelf 1 vox knop die slecht contact maakt, je zou kunnen beginnen de Phili te openen en de knopen 8" en 4" schoon te maken.

Als je de Vox chord op 2 of 3 zet, dan zou je met de registers uit wel laag moeten horen. Mocht dit niet het geval zijn dan is er iets stuk. De toongeneratoren werken wel, want je hoort wel hoog. probleem zit hem dan denk ik in de frequentiesplitters. Dit zit allemaal op 1 grote print (generator en splitters)

Onder deze link kan je een manual vinden met ook de technische schema's:

http://egrefin.free.fr/eng/studio/philicordaE.php

Succes!

Olav

Wat ik net vergat, er is een buizenversie versie en een hybride versie. Dit kan je soms aan het typenummer zien met een T erin, maar meestal zie je het pas als je hem open maakt. Het schema van de 752 (de toongeneratoren en frequentiesplitters) is hetzelfde als die van de hybride 751. De 752 is volledig transistor.

gr Olav

Is er dan nog een verschil tussen een 752 en een volledig tor 751? (al dan niet met T in het nummer).

Dat van die vox III en hoog is normaal. Bij Emielow is er duidelijk wel een defect.

Om defecte knoppen uit te sluiten kan je hun contacten even overbruggen.

bedankt voor de reacties,

@ Olaffel:

het is het transistormodel.
het laag werkt inderdaad geheel correct, de 3 standen chord knop werkt gewoon.

het probleem zit hem denkik (en hoop ik) in de twee vox ( 8'+ 4') schakelaars, ik heb er een busje contactspray op leeggespoten en nu hoor ik af en toe als ik de knoppen telkens aan/uit schakel een klein moment laag, soms heb ik 'geluk' en als ik de knoppen inhoud lijkt in ieder geval 1 knop het te doen.

Is het dus de schakelaar, of kan het zijn doordat de knop misschien een opdonder krijgt er verderop in het systeem iets al dan niet begint te werken?

zoja, wat is de beste manier om de schakelaar te reinigen?

Laatst gewijzigd:
als het een open schakelaar is , zoals bij orgels nogaleens het geval, zou je wat kunnen poetsen met een glasvezelpen

waarom niet?

het was een reiniger/ printplaatontvetter, spul dat weer verdampt, geen 'smeermiddel'

Is er dan nog een verschil tussen een 752 en een volledig tor 751? (al dan niet met T in het nummer).
Voor zover ik weet heb je de hybride 751, deze heeft transitoren voor de toonopwekking en buizen voor reverb en vibratio en heeft daarmee ook een andere transformator en voeding.
De buizen 751 heeft overigens torren voor de eindversterker (volgens het schema) maar dan weer wel buizen in de voeding. Volgens mij heb je de 752 enkel in geheel transistor, ook met de reverb en vibrato middels transistoren en daarmee een andere voeding zonder hoogspanning.

@emielow:

De knoppen zijn redelijk open en wss iets gecorodeerd ofzo. Je kan er met een heel fijn vijltje in om de contacten gangbaar te makan. Da's ook nog eens veiliger dan contactspray. Dit spul kan erg agressief zijn (vooral bij potmeters). Het kan ook zijn dat een van de metalen delen in de knop wat verbogen is, beetje bijbuigen zal ook al kunnen helpen. Maar gezien het even contact hebben zit het hem in wat corrosie. De knoppen zijn demontabel, alleen erg kwatsbaar door het oude kunststof.

Succes!

Olav

als het een open schakelaar is , zoals bij orgels nogaleens het geval, zou je wat kunnen poetsen met een glasvezelpen

De tip van de open knop was al gegeven, knoppen zijn indd open. Glasvezelpen is nog wat subtieler dan een fijne vijl.

gr Olav

bedankt

net even gekeken, het lijkt eerder aan de achterzijde van de printplaat te liggen. Sommige soldeerpunten zijn los (als je de knoppen aan/uit zet, bewegen ze) en zijn op de plek van de printplaat verroest. Ook de groene banen lijken aangetast, hoe kan ik de oxidatie en de aantasting van de banen ongedaan maken? Mijn plan is de soldeerpunten weer vast te solderen, kan dit met gewoon huistuinenkeuken soldeertin (nadat de roest weg is)? zie foto:

P1120243.jpg

de knoppen lijken nog goed, daar waar het dunne gebogen 'draadje' het contact raakt ziet alles er nog redelijk fris uit:

P1120245.jpg

Nog iets, hoe krijg ik zonder de knoppen met een schroevendraaier te slopen de knoppen eraf?

P1120247.jpg

Hallo,

Als waar je de knop vast soldeert de baan weg is moet je de baan ff volgen en daar waar weer te solderen is een draadje naartoe leggen.Rondom de soldeerpunten van de knop lijkt het enigzins erop dat de soldeerpunten zijn losgekomen van de print.

Succes,

Olav

En doet ie het weer?

nog niet.. haha ben er nog niet aan toegekomen helaas, een week of drie ga ik er mee aan de slag.
ik zal de bevindingen tzt posten!

na een zaterdagochtend schoonmaken en solderen werkt het apparaat weer helemaal!! alle registers werken weer :)

alleen de reverbeo werkt niet, ik denk dat het aan de potmeter/bekabeling ligt, als ik handmatig de veren een opdonder geef, gebeurd er ook niets... Volgende project...

Hey,

De Reverb is vaak stuk, hopelijk is het een stukje bekabeling of een kapotte buis. Succes!

Olav

naar ik weet zit er alleen een buis in de eindtrap (opwarmen met 'opstarten') ik heb hem alleen nog niet gevonden... dus ik denk iets met bekabeling (wordt een mooie zoektocht)

ik heb iets soortgelijks, maar bij mij zijn alle 'F'-toetsen uitgevallen.
dit lijkt me dan niet aan de contacten te liggen, toch?

Neen, da's dan de F toposcillator of de F deler die een defect heeft. In het frontpaneel of het klavier moet je het in ieder geval NIET zoeken.

Back