Italodisco track

hajohoek

No techno in this room
Track in progress, met name hulp gevraagd wbt de mix. Ik hoor alle elementen goed in de mix, maar twijfel over de balans van de verschillende elementen. Ik hou van een stevige baslijn, maar mij klinkt ie wat te stevig. Het laag vind ik ook rommelig. Plus mijn uad plugins geven vetraging bij export naar mp3 en wav dus die heb ik uitgeschakeld. Dus ik hoor graag wat ik kan verbeteren. Thanks guys!!

het pompt te veel... laat mensen zelf maar het volume opschroeven ipv dan jij dat al direct in je nummer wil...
dus gooi weg die compressor, pak goede basis sounds, dan een juiste panning/volume en eq (kap vooral het niet hoorbare laag maar weg)
als geluiden nog knagen DAN PAS compressen... het moet dynamiek behouden...
vergelijk die wavefile maar eens met een willekeurige italo plaat uit die tijd dan zal je zien dat het geen cigaar is...

Thanks voor je snelle reactie 6trak. De drums zijn linndrumsamples en de rest predator. Heb inderdaad veel compressie gebruikt op de masterbus. Het origineel is Monika Kovak - Lovely Witch en als je die hoort dan klinken de instrumenten veel opener en de snare heeft een langere decay. Hij lijkt dan ook gelayerd met een midtom, maar kan ook eq zijn. Hij heeft iig veel impact. En gemasterd door Lex van Coevorden. Ik zal de mix eens opnieuw maken zonder compressie (of een stuk minder). Wat vind je verder van de productie? Opbouw, akkoorden, blijft het een beetje spannend? In ieder geval bedankt!

Track concept is leuk maar inderdaad moet je oppassen met de compressie-eindmix, het lijkt alsof na de "remastering" alles is geplaatst naar verschillende plekken en daardoor sommige geluiden vallen weg. Bassline is ietwat overheersend.

Dus je zou per track moeten bekijken: panning, volume, eq, etc. Vervolgens elke instrument zijn plaats geven. En, de compressie moet je instellen naar een zachte, want zo kinkt het wat onproffessioneel.

Verder omdat ik liefhebber van de italo-underground ben reageer ik hier en ik zou zeggen: werk de track uit want het is zeker de moeite waard.

Superbedankt voor je comment Pablo, ik ga hem zeker verder uitwerken. Ik zal een nieuwe versie zsm hier posten.

italo is een stroming uit de 80s toen dynamiek in muziek nog normaal was...

Ik denk dat het baslijntje de track geen goed doet, beter is misschien wat nootjes skippen.Dus meer zo'n octaaf baslijn , 1e tel noot laag, 2e tel op de offbeat een stukje hoger, of gewoon een arp up/down werkt ook wel.Denk dat de track dan al wat rustiger en beter wordt.

Ik hoor zelfs bas op mijn MacBook, en dat wilt zeggen dat hij echt veel te hard erin zit. Het klinkt nogal onnatuurlijk daardoor. Hoe kom je eigenlijk aan die Linndrum samples? Die zoek ik ook...

Er is iemand die via de looperman sites de "PWL" drums postte. Ik heb her en der deze uitgehaald, die klinken erg goed.

Vervolgens kun je als je de 12" versies van willekeurige italo-en of Stock Aitken en Waterman nummers wat drum-samples eruithalen hehheeh...

Thanks voor de tips. de linndrumsamples heb ik van http://samples.kb6.de/downloads.php.
Ik zal de baslijn aanpassen. Hij is inderdaad overheersend, dat kan de bedoeling zijn in een track, maar icm de akkoorden andere synthgeluiden wordt het wel erg druk in de mix. Bv M&G's Boogie tonight heeft ook een dikke baslijn.

Probeer je bassline eens (bij gebrek aan een juno 60) uit de tal uno-62 vst te halen. Instant cyberpeople etc ! Uit de juno60 komtie nog mooier maar deze komt een eind in de buurt.
Dynamiek gaat het om. Als je je mix hard draait, en je speakers gaan ploppen kom je in de buurt, ga dan pas eens kijken wat mastercompressie kan doen!

Leuk idee!

Italo heeft alleen veel meer dynamiek in de mix zitten. Probeer elk element meer voor zich zelf te laten spreken en gebruik veel EQ.

Italo is net als italiaans eten. Hoge kwaliteit ingrediënten, elk ingrediënt duidelijk aanwezig en harmoniseren met elkaar.

Dus pasta eten dus.

Ha die tactic, het mooie is, ik heb een juno 6 waar ik de arp van kan triggeren met mijn tr707. Alleen de output van de juno kraakt erg dus die moet ik eerst schoonmaken. Vandaar dat ik naar een softsynth heb gegrepen. Maar ik zal die van jou eens proberen. Thanks!

de lage modder kan ook veroorzaakt zijn doordat zowel de bas en bassdrum (en toms ook zo te horen), elkaar in het laag in de weg zitten.in dezelfde frequenties gebieden.

dit is heel makkelijk te verhelpen door via EQ te kiezen voor: bas met veel laag, kick drum met minder laag.
of bass met voornamelijk mid laag en hogere frequenties, en de kick juist lekker laag en sub laag frequenties.
d.w.z:
je geeft het ene instrument de ruimte door de frequenties van het andere instrument op het belangrijke frequentie-gebied van het eerste instrument te verzwakken. oef..leg ik het een beetje duidelijk uit? lastig...dit is veel beter duidelijker, als ik het zou kunnen laten horen en zien.

in jouw geval zou ik als snelle eerste stap kijken wat er gebeurd als je het laag en sublaag flink afzwakt bij de bas-synth en bij de toms...dit zou je sowieso bij alle tracks behalve de kickdrum kunnen proberen.
zo krijgt de kickdrum zijn eigen ruimte in het laag...(of juist de kickdrum laag af en de bas-synth met rust laten)
Een bekende truuk, en het werkt altijd! (en soms ook niet!)

de bas-partij zou ook met iets minder noten kunnen werken....

en het kan ook werken bepaalde frequenties af te zwakken met EQ die in het laag het moddereffect veroorzaken.....met een parametrische EQ met lage/kleine Q factor...

Back