Italodisco track

Hoe precies krijg je eigenlijk die dynamiek in de mix?
dynamiek krijg je niet, dat laat je toe; geef elk geluid dus zoveel mogelijk ruimte om te kunnen ademen... dat doe je dus weer door goede sounds aan de basis uit te zoeken die elkaar voor het grootste gedeelte niet in het vaarwater zitten (qua freq. gebied) en als ze dat toch nog doen dat je ze panned en/of EQ-ed...

gooi ook niet gelijk bakken met FX op sounds maar probeer eerst zo droog mogelijk iets neer te zetten, bij italo gaat het vooral om de sterke melodieen...
ook hoeven niet alle geluiden even prominent aanwezig te zijn, bijv pads of strings op de achtergrond mogen worden overstemt door staccato voorgrond sounds etc.

Bij deze mix had ik de bas een laag af filter gegeven op 50hz, geboost op 250 hz, kick geboost op 80hz en laag af op 50hz en klick rond de 2 khz. Maar op 2khz zitten ook die akkoorden en melodie en andere synth geluidjes dus die kick hoor je er niet echt bovenuit. Met meer elementen heb ik een laag af filter toegepast (akkoorden, lead, niet op toms trouwens) op 50 hz om ongewenste basfrequenties uit te schakelen. Heb wel de bas gesidechaind(als dat een woord is..) met de kick. Dus als de kick speelt wordt de bas gedrukt. Ik luister af op KRK rp8's mk1 en heb gelezen dat die in het gebied onder 100hz slecht weergeven. Dus of ik uberhaupt kan horen wat ik cut of boost vraag ik me af. Ook gecheckt of bas en kick in fase zijn met elkaar en ze zitten volgens mij goed tov elkaar. Ik zal iig minder noten in de bas gebruiken en alle compressie weghalen en meer pannen.

als je basisgeluiden goed zijn hoef je ook niet zoveel te Eq-en

Thanks voor de tips. de linndrumsamples heb ik van http://samples.kb6.de/downloads.php.
Ik zal de baslijn aanpassen. Hij is inderdaad overheersend, dat kan de bedoeling zijn in een track, maar icm de akkoorden andere synthgeluiden wordt het wel erg druk in de mix. Bv M&G's Boogie tonight heeft ook een dikke baslijn.

Dank voor deze tip

Gisteravond even 10,- via Paypal overgemaakt en krijg net de downloadlink binnen

1,1 Gb aan samples plus extra bonus van 322Mb
Het eerste gaat lekker snel, voor de tweede krijg je een link op filefactory en als je daar geen lid bent gaat dat wel stroperig langzaam.

Enfin: het loopt en het zal dus ook wel binnen komen.

Paul

als je basisgeluiden goed zijn hoef je ook niet zoveel te Eq-en

dat lijkt me toch niet helemaal kloppen.
als alle klanken even veel de aandacht opeisen (dus vet en vol klinken, dus 'goed' zijn)
in de breedte van het frequentiespectrum, dan gaan ze elkaar ook storen, dan is het heel moeilijk om de ene partij meer op de voorgrond t ekrijgen.....dat lukt niet met alleen volumeverschillen, maar doe je ook door de instrumenten elkaar de ruimte te geven door slimme EQ.

EQ is niet alleen om per instrument de klank aan te passen..

dit is basis kennis mix/producer/opname techniek volgens ik

ik denk dat het wel klopt wat o.a. bass zegt... als de basis sounds goed zijn uitgebalanceerd qua klank en je panned de boel wat tactisch dan heb je nog maar heel weinig EQ schaafwerk nodig... helemaal een eigen plekje geven klinkt vaak ook niet trouwens, een beetje menging klinkt wat natuurlijker...

meneer Bass had het over goede geluiden...hij zei niets over goed uitgebalanceerd...voor mij betekent dat: geEQed als het nodig is...

heel veel klanken mixen pas goed als ze dun klinken. zoals een subtiel funky stratocaster gitaar slag/solo partijtje..dat bereik je door laag en wat hoog weg te laten..dus: EQ

en dan nog steeds:

dit is echt basis studio mix kennis..

meneer Bass had het over goede geluiden...hij zei niets over goed uitgebalanceerd...voor mij betekent dat: geEQed als het nodig is...
je gaat niet 2 bass geluiden op elkaar leggen bijv, dat word er bedoeld met goed uitgebalanceerd (qua freq gebied)...

heel veel klanken mixen pas goed als ze dun klinken. zoals een subtiel funky stratocaster gitaar slag/solo partijtje..dat bereik je door laag en wat hoog weg te laten..dus: EQ
'laten zich mixen' ;) EQ als begrenzer van een freq gebied is idd niets mis mee...
jammer dat het...
da's juist ideaal :D daar is iedereen het nutuulk mee eens, behalve diegene die geen smaak hebben uiteraard :geslaagd:

Dank voor deze tip

Gisteravond even 10,- via Paypal overgemaakt en krijg net de downloadlink binnen

1,1 Gb aan samples plus extra bonus van 322Mb
Het eerste gaat lekker snel, voor de tweede krijg je een link op filefactory en als je daar geen lid bent gaat dat wel stroperig langzaam.

Enfin: het loopt en het zal dus ook wel binnen komen.

Paul

Wat zit precies in die bonus? Ik heb een sampleset van mijn Radias gemaild dus ik krijg ook toegang tot die 1,1 Gb samples, maar misschien niet tot de bonus...

Ik luister niet voor niks nu al het halve liedje want?
Ik vind de potten en pannen sessies piemelerig 8) heerlijk maar het is alsof ik alles van achter een ruit beluister...
Jammer want deze hoer had zoveel meer kunnen doen met haar leven!

Wat zit precies in die bonus? Ik heb een sampleset van mijn Radias gemaild dus ik krijg ook toegang tot die 1,1 Gb samples, maar misschien niet tot de bonus...

Stuur ff een pb in het geval je het niet krijgt

paul

Tragmadat, als in: ik vind het een ok nummer maar needs some work? I get it. Deze pimp zal haar eens een paar nieuwe jetsers geven.

Ja gooi die ruit in &
Die percussies vallen zelfs weg in de compressiesaus doe ff de backup autosave daarvoor en je kan weer lachen!
Ja kwa ok nr. er zit zeker potent... dat zei ik toch?
Ik luister bijna nooit tot aan de helft!
Dwuh!

Italodisco track

Bij deze een nieuwe mix. Ik heb goed naar jullie geluisterd (denk ik). Hier onder een kleine opsomming van wat er veranderd is tov. vorige mix:
Eq op alle tracks (ssl stereo eq)
Lichte compressie op snare, idem baslijn
Snare gesampled van origineel, heeft veel meer oomph dan eerder gebuikte snare
Paralelle compressie op de kick om hem wat dikker/ voller te maken. Origineel was een beetje plop plop.
GEEN compressie op de master
Alle tracks een laag af filter <50hz
Sidechain compressie op bas en akkoorden van de kick
Oordeel zelf. Ik hoor het graag. Ik vind het allemaal al een stuk beter klinken als de vorige mix. Mocht iemand het leuk vinden om zijn of haar linndrum/jupiter 8/ prophet of andere typisch italosynth in te zetten om enkele partijen in te spelen of te leveren dan lijkt me dat hartstikke leuk. Het is nu namelijk allemaal software wat de klok slaat in de track. Ik hoor het wel!!
http://soundcloud.com/squadra-italo/lovely-witch-electro-remix2-1

Het is beter dan de vorige versie qua mixing, maar het klinkt een beetje droog (bijna akoestisch in sommige gedeelten) dus probeer met wat galm vooral in de crashes en de synths. Daarna ben je grotendeels klaar. Ik durf nog te zeggen, stuur naar mezelf de "losse" sporen en ik denk dat ik de track iets beter kan afmixen (en zeggen hoe ik dat maakte zodat je weet wat er moet gebeuren bij de volgende tracks). En misschien kan ik wat geschikte vocals toevoegen.

Back