Keyboard op stereokanalen van geluidskaart aansluiten?

lennert

Ingeburgerd
Dag mensen,

Zelf heb ik geen echte synthesizer, maar een keyboard (Casio CTK-671) Deze heb ik al met MIDI aangesloten op mijn PC. Allemaal wel leuk en aardig, maar ik zou hem ook graag rechtstreeks op de stereopoorten van mijn Soundblaster Live willen aansluiten. Ok, ik weet het, geen al te brute geluidskaart, maar ik ben dan ook maar een absolute beginner. Ik wil dus rechtstreeks op de PC opnemen wat ik op het keyboard speel.
Nu heb ik eens ergens gehoord dat je zo'n keyboard niet zomaar op een versterker mag aansluiten omdat je dan het risico loopt hem op te blazen, dus ik kan me voorstellen dat dat voor een geluidskaart ook zou gelden. Kan ik hem zonder problemen aansluiten en wat voor kabel heb ik dan nodig? Er zit nu alleen nog een hoofdtelefoonaansluiting op. Bestaan er eigenlijk wel kabels die in zo'n hoofdtelefoonaansluiting gaan en dan worden opgesplitst in twee voor iedere poort op de geluidskaart? En waar haal ik die? Of heb ik toch een tussenversterker nodig?
Ik heb deze vraag zelfs meerdere malen aan Casio gesteld, maar nooit meer iets van gehoord. Dus nu hoop ik echt onwijs of jullie me wel verder kunnen helpen.

Groetjes,

Lennert

Die kun je gewoon op je versterker aansluiten, gaat ie ruisen moet je ff een DI box kopen. Natuurlijk niet meteen volopen gooien;)

Je moet ff naar een electronica zaak gaan en verloppies kopen: 2x jack + 2 verloopjes van jack naar tulip

die "niet in de versterker" geldt volgens mij vooral voor gitaarversterkers (in ieder geval ken ik 2 jongens die onafhankelijk van elkaar hun versterker hebben gemold door er synth-signaal in te sturen).

je kan hem denk ik gewoon in je live! steken. ik had mijn xp-30 synth aanvankelijk ook gewoon erin en nooit last mee gehad.

Metatron, wat is precies zo'n DI box? En je had het over "2x jack + 2 verloopjes van jack naar tulip" Maar waarom 2X jack, er zit toch maar één aansluiting op dat keyboard? Of zie ik iets helemaal verkeerd? In dat geval, neem me niet kwalijk, zoals ik al zei, ik ben nog maar een leek, schaam me af en toe rot.

Origineel geplaatst door lennert
Metatron, wat is precies zo'n DI box? En je had het over "2x jack + 2 verloopjes van jack naar tulip" Maar waarom 2X jack, er zit toch maar één aansluiting op dat keyboard? Of zie ik iets helemaal verkeerd? In dat geval, neem me niet kwalijk, zoals ik al zei, ik ben nog maar een leek, schaam me af en toe rot.

Je hoeft je niet te schamen hoor, we zijn allemaal dom geboren. Ik in elk geval wel.

Een DI-box (direct injection) is een doosje waarmee je een signaal van zeg maar een koptelefoonstekker omzet in een microfoonsignaal (om allerlei technische redenen). Ik denk niet dat je hem nodig hebt.

Als je een synth op een versterker aan kunt sluiten (kan absoluut tenzij het een enorme exoot is, maar dat dacht ik niet), dan kan hij ook zo de geluidskaart in. Liefst de line-in ingang, niet de microfooningang, dan gaat hij vreselijk over zijn nek (maar nog niet stuk), kan wel als je je keyboard heel zacht zet, maar dan is het geluid ook niet al te best.

Als je nou binnen een jaar jarig bent :) vraag je een goed noek over geluid en techniek, ik heb bijvoorbeeld Het Grote Opnameboek, van Coen Raad, ISBN90-804495-1-2, is voo beginners tot gevorderden, en Sound Reinforcement Handbook van Yamaha, ISBN 0-88188-900-8, voor gevorderden (type "bijbel").

Verder is het een goed idee om de zoekfunctie hier op het forum te gebruiken. Succes.

Ok, bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik zal dan deze week ff naar een elektronicazaak gaan om naar zo'n kabel te kijjken. Is er nog iets waar ik op moet letten bij zo'n ding? Is er nog veel verschil in kwalitiet tussen verschillende (merken) kabels?

Ok, bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik zal dan deze week ff naar een elektronicazaak gaan om naar zo'n kabel te kijjken. Is er nog iets waar ik op moet letten bij zo'n ding? Is er nog veel verschil in kwalitiet tussen verschillende (merken) kabels?

Nou als je aleen je keyboard op je SB live aansluit lijkt me een Hema kabeltje wel voldoende. Als je later een enorm spinnenweb gaat maken zou ik pas wat kieskeuriger zijn...

sorry misschien een beetje off-topic.....
ik las hierboven dat er mensen zijn die z'n gitaar-versterker gemold hebben met synth-signaal (of was het andersom?)
Op het podium en in oefenhokken gebruik ik altijd gewoon 'n versterker (bij voorkeur degene die het dichtst bij staat)
Mijn ervaring is dat 'n basgitaar-versterker vetter klinkt, maar 'n gitaar-versterker voldoet ook.
En slopen ???? Nooit !! (en ik heb toch echt m'n best gedaan...)

nouja, ik heb geen gitaarversterker maar ik weet wel zeker dat ik het ook niet ga proberen :D

Ik heb trouwens één line in poort op mijn SB Live. Ik nam aan dat het er twee waren. Je moet toch immers stereo krijgen. Of zeg ik nu iets wat nergens opslaat? Dus ik moet één kabel hebben om in mijn SB te prikken. Krijg ik dan alsnog gewoon lekker stereogeluid?
En Wesko, ik ben inderdaad nog binnen een jaar jarig, wat een mazzel *D Ik zal eens kijken naar wat leesvoer, want één van de dingen die ik tot nu toe heb geleeerd is dat je erover moet lezen totdat je er bij neervalt.

Die line-in op je SB is een stereo ingang. Daar stop je een stereo mini-jack in en aan de andere kant van je kabel
moeten 2 mono-jacks zitten, die je in je casio moet proppen.
Ik ga er ff vanuit dat er 2 aparte jack-uitgangen voor r + l op je casio zitten. (ben niet zo thuis in casio, moet daar
altijd van hoesten, jeuk, van dat soort dingen)
Zet de volumeknop van je casio op 'n kwart open ofzo.
Waarschijnlijk staat de line-in van je SB standaard op mute, moet je ff un-muten in het config-scherm van je SB.
De volume-schuif in het config-scherm van je SB moet je ook niet te ver openzetten.
Beter wat harder zetten indien nodig dan lekker gaan zitten vervormen...

Op mijn Casio zit maar één aansluiting, dus een kabel van die Casio naar de line in van mijn SB. Is dat dan alsnog stereo? Of kan ik het wel vergeten?
Ok, ok, Casio is inderdaad een beetje jeukerig, maar ja, dat had ik toen ik hem kocht ook niet kunnen weten, weet nu wel beter, ;)

casio rules! geen disrespect! :okdan:

is ie eigelijk wel stereo? ;)

anyway gewoon stereo (mini-)jack (afhankelijk van of de uit op die casio een jack of mini-jack is) aan beide kanten van de kabel en dan komt het helemaal goed.

De Casio is jack en de geluidskaart is minijack.
Over mijn Casiootje: op zich een erg mooi apparaatje, goeie sound enzo, alleen er hadden wel wat meer mogelijkheden aan mogen zitten voor wat betreft het aansluiten op andere apparatuur. En een pitch bend wheel was ook niet verkeerd geweest.

OK, 't is gelukt. Ik vraag mij alleen nog even af of het kwaad kan als ik het volume van min keyboard helemaal opengooi of dat ik die beter op de helft kan laten staan. Kan ik misschien beter de volumeregeling op de PC gebruiken? En verder is het volume ook nog te regelen op de speakers natuurlijk. Wat is het beste, of maakt het uiteindelijk allemaal geen moer uit?

Nou dat maakt wel een ietsiepietsie uit. Je moet altijd zorgen dat een binnenkomend signaal zo hard mogelijk binnenkomt (en dan hou je wat ruimte voor de echt harde geluiden). Dat moet dus op electrisch nivo, dat heeft niks te maken met wat je nog aan volumeinstellingen in Windows doet. Dit geldt voor bijna alles (vuistregel).

Als je dat doet heb je lekker veel signaal en de hoeveelheid ruis is constant, dus is de verhouding tussen die twee is dazn voordelig.

Het uitgaande signaal naar de speakers heeft nietw met je opname te maken dus die mag je niet gebruiken om je opnamesterkte te regelen.

Wat handig is: neem een opneemprogramma, bijvoorbeeld goldwave (gratis demo op www.goldwave.com), zet je keyboard lekker hard en neem een stukje op. Kijk op het signaal lekker groot in beeld is, mag 90% van het bereik zijn. Zo niet, keyboard nog harder, maar niet helemaal voluit, soms geeft dat meer vervorming. Is het te hard, dan in elk geval je keyboard zachter. Pas op het laatst kijken of de opnamesterkte in windows te gebruiken is.

Ik weet niet precies of het opnamevolume in Windows met software of electronica gaat. Want als het software is heeft het compleet geen zin. Dan kun je net zo goed later Maximizen (oprekken naar maximaal volume, daarmee blaas je de boel wat op om te zorgen dat bij uitsturen het de uitgaande ruis overstemt.

Ik hoop dat het duidelijk is, het valt niet mee om het eenvoudig uit te leggen. Als ik jou was zou ik wel proberen om alle verhalen goed te begrijpen zodat je steeds meer zelf kunt concluderen. Dan kun je hier vervolgens vragen of je het goed hebt begrepen :geslaagd:

Bedankt Wesko, het is wel duidelijk voor me. Wat ik ook heb is dat ik telkens een klein tikje hoor uit mijn speakers iedere keer als ik iets op m´n keyboard speel, bij elke aanslag hoor ik een heel klein tikje tegelijk met het geluid, ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk omschrijf. Geen id hoe dit precies komt en of het is op te lossen. Misschien komt het omdat ik een relatief goedkoop geluidskaartje heb (SB Live Player) Ook hoor ik een zachte ruis uit mijn speakers, maar hier had ik al last van voordat ik mijn keyboard op mijn PC aansloot, ´k ga binnenkort ook terug met mij SB naar de leverancier, ok, ik dwaal af, wordt een beetje off topic op zo´n manier.
Weet iemand hoe ik van die tikjes af kom, ik heb al aan van alles zitten klooien wat volumeregeling betreft, maar het helpt niet echt. Ik hoor graag van jullie.

En het tikje hoor je niet op de koptelefoon? En als je opneemt en dan afspeelt hoor je het ook? Zo kun je er achter komen. Hoor je het ook bij langzaam opkomende strings?

En ruis is normaal hoor, daar ontkom je niet aan. Ik heb een ingebouwd geluidskaartje en die is ook al vreselijk. Altijd het strand op de achtergrond. Maar een tweede kaart voor het beter werk. Die is digitaal, dus absoluut geen ruis togevoegd.

En het is al een beetje een prive-threadje geworden... dus vraag maar raak.

Bedankt Wesko, het is wel duidelijk voor me. Wat ik ook heb is dat ik telkens een klein tikje hoor uit mijn speakers iedere keer als ik iets op m´n keyboard speel, bij elke aanslag hoor ik een heel klein tikje tegelijk met het geluid, ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk omschrijf. Geen id hoe dit precies komt en of het is op te lossen. Misschien komt het omdat ik een relatief goedkoop geluidskaartje heb (SB Live Player) Ook hoor ik een zachte ruis uit mijn speakers, maar hier had ik al last van voordat ik mijn keyboard op mijn PC aansloot, ´k ga binnenkort ook terug met mij SB naar de leverancier, ok, ik dwaal af, wordt een beetje off topic op zo´n manier.
Weet iemand hoe ik van die tikjes af kom, ik heb al aan van alles zitten klooien wat volumeregeling betreft, maar het helpt niet echt. Ik hoor graag van jullie.

komt het tikje niet uit je casio?
hoor je het via koptelefoonuitgang... en hoor je het ook als je je computerboxjes direct op je casio aansluit?

Back