Budget monitoren

ptaurus

Ouwe rot
Nu mix ik nog steeds op een simpel computersetje. Niet echt geweldig dus. Nu ik de laatste tijd wat meer en serieuzer bezig ben wil een eenvoudig budget setje monitoren aanschaffen. Daar ik ook weer niet dag in dag uit bezig ben en dit als een kleine hobby beschouw wil ik ook niet te veel uitgeven. Mijn oog viel daarom op de Samson MediaOne 5A stereo monitor set (http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monitor/samson-media-one-5a-stereo-monitor-set/product-details.html) .

Kosten: slechts 129,- voor dit setje.
Dat is niks natuurlijk, maar kan ik van zoiets nu iets verwachten?
Of is het gewoon weggegooid geld.

Misschien heeft iemand een andere budget tip voor een setje monitoren.

Paul

Is het zo bij die USB monitoren, waar ook een audio interface inzit, dat ik gewoon mijn eigen audiointerface kan blijven gebruiken?

Paul

Persoonlijk zou ik binnen dat budget veel liever 2e hands iets kopen. Kijk bv eens naar een setje tannoy reveal one, spirit absolute of alesis monitor one.

Die samson usb speakers vind ik maar vage dingen.

in de praktijk zijn de mfb;s nogal storinsg/onderhouds- gevoelig...t zijn oude beestjes...dus je moet het treffen.

tannoys active reveal 1 kan ik aanraden!

Is het zo bij die USB monitoren, waar ook een audio interface inzit, dat ik gewoon mijn eigen audiointerface kan blijven gebruiken?

Paul

Onder windows wel.
Maar let op, programma's als Cubase laten maar één audiodriver toe (en dus ook maar één audiointerface) !

Onder windows wel.
Maar let op, programma's als Cubase laten maar één audiodriver toe (en dus ook maar één audiointerface) !

Ok, maar zoals nu heb ik ook mijn onboard audioface "uit" staan. Zoiets moet toch ook kunnen bij zo'n ingebouwde audioface mag ik aannemen. Een monitor wordt juist aangeschaft door mensen die werken met een DAW. Cubase is een veelgebruikte. Zou dat niet kunnen dan laat je een hele doelgroep liggen. Maar het is wel iets om eens na te vragen bij Bax ofzo voor ik deze dingen eventueel zou bestellen.

Paul

Ik zou die Samson monitoren fijn in de winkel laten. Ik denk dat ze niet beter zijn dan gewone pc speakers...zonde van je geld.

Je kan beter kijken naar een goed, maar niet te dure, geluidskaart zoals de m-audio fasttrack pro oid.
En dan een paar actieve monitoren erbij (m-audio/behringer, of Alesis zoals KoasKaos hierboven schrijft).

Ik ben iets opgehoogd in mijn budget en denk nu aan de Alesis Monitor One Active 520.

Wat denken jullie over deze set?

Paul

Ik ben iets opgehoogd in mijn budget en denk nu aan de Alesis Monitor One Active 520.

Wat denken jullie over deze set?

Paul

Dat zijn prima monitoren om te beginnen !

Die Mackie is opzich wel interessant, maar nadeel is dan weer dat het uit het buitenland moet komen.

Ik zit nu te twijfelen tussen de KRK G2 actieve monitoren

http://www.bax-shop.nl/dj-studio-mo...-voordeelset-van-2-stuks/product-details.html

en de eerder genoemde Alesis Monitor One Active 520

Het voordeel van deze 2 setes is dat ik ze hier bij Peter Verpuij kan gaan luisteren.

Die KRK's hebben denk ik wel de voorkeur zo op het eerste gezicht. is dat terecht? En ik weet dat je altijd beter kan, maar de grens is nu echt bij 300,- gekomen (voor een set). dat is al meer dan een verdubbeling t.o.v. mijn eerste plan. Dus ik moet ergens de grens stellen.

Paul

Na advies gevraagd te hebben bij Bax-shop en het feit dat ook Rubbah mij er al op wees ben ik ook gaan nadenken over de Tannoy Reveal 501. Natuurlijk kan ik hier van huis uit niet af gaan op hoe ze klinken, maar moet ik afgaan op wat anderen daarover schrijven. Ook de bespreking op YouTube die ik tegenkwam zegt natuurlijk niet zoveel over het geluid.

Maar dat gezegd hebbende geven ze me wel een goede indruk. Ze liggen nog net binnen mijn budget van 300,- (voor de set uiteraard). Ik wil volgende week, nadat ik weer wat meer tijd heb gekregen (ben nu druk bezig met nakijken van examens) een besluit gaan nemen. Ik hoop ze ook nog even ergens te kunnen gaan luisteren.

Paul

Ik ben toch weer wat gaan twijfelen nadat ik nog wat informatie heb gekregen van Bax-shop

Ik maak voornamelijk dance muziek (house, trance e.d.)
Ik heb Bax shop gevraagd wat de verschillen zijn tussen de Mackie MR5, Tannoy reveal 501 en de KRK G2.

Het antwoord dat ik op het forum en in de mail kreeg bracht mij weer aan het twijfen. Allereerst werden deze monitoren in deze klasse als goed bestempeld. De Tannoy klinkt volgens de beantwoorder het meest HiFi achtig, terwijl de KRK's vaak voor house gebruikt worden. tannoy klinkt echter zeer goed voor dit geld.

Via de mail kreeg ik:

Hartelijk dank voor uw e-mail. Beide monitoren zijn goed te noemen voor gebruik als monitoren om af te mixen. Duidelijke frequentieweergave, maar de Tannoy speakers hebben wat mij betreft een wat meer hifi-geluid. De Mackie’s zijn wat makkelijker te gebruiken in een mix-situatie, beide erg goed voor normale afluistering van muziek. De uitbreiding van de Tannoy monitoren met een subwoofer is ideaal, alle freuqnties zijn erg goed en mooi van klank. Uiteraard is het probleem van de baspoort op de achterzijde. De Tannoy is hierin een stuk directer wanneer u in een kleinere ruimte wilt afmixen.

Een echte keuze zou ik hierin niet durven maken, beide speakers zijn van hoge kwaliteit.

Tsja ik zal moeten gaan luisteren, maar dan nog blijf ik met het probleem zitten waar ik voor moet kiezen. Ik ben bang dat ik zal kiezen voor hoe mooi het klinkt, terwijl natuurlijk het belangrijk is om goed te kunnen mixen en dus een eerlijke weergave van belang is. Dit hoeft niet per definitie de mooiste weergave te zijn (waarschijnlijk niet zelfs)

Ik neig naar de Tannoy's. Ik denk dat ik met een uitbreiding op termijn (sub) dan een leuk setje heb.

Iemand misschien nog een allerlaatste advies?
Misschien nog als voetnoot dat ik in de woonkamer zit en dus in een redelijk grote ruimte zit.

Paul

Ik ben toch weer wat gaan twijfelen nadat ik nog wat informatie heb gekregen van Bax-shop

Ik maak voornamelijk dance muziek (house, trance e.d.)
Ik heb Bax shop gevraagd wat de verschillen zijn tussen de Mackie MR5, Tannoy reveal 501 en de KRK G2.

Het antwoord dat ik op het forum en in de mail kreeg bracht mij weer aan het twijfen. Allereerst werden deze monitoren in deze klasse als goed bestempeld. De Tannoy klinkt volgens de beantwoorder het meest HiFi achtig, terwijl de KRK's vaak voor house gebruikt worden. tannoy klinkt echter zeer goed voor dit geld.

Via de mail kreeg ik:

Hartelijk dank voor uw e-mail. Beide monitoren zijn goed te noemen voor gebruik als monitoren om af te mixen. Duidelijke frequentieweergave, maar de Tannoy speakers hebben wat mij betreft een wat meer hifi-geluid. De Mackie’s zijn wat makkelijker te gebruiken in een mix-situatie, beide erg goed voor normale afluistering van muziek. De uitbreiding van de Tannoy monitoren met een subwoofer is ideaal, alle freuqnties zijn erg goed en mooi van klank. Uiteraard is het probleem van de baspoort op de achterzijde. De Tannoy is hierin een stuk directer wanneer u in een kleinere ruimte wilt afmixen.

Een echte keuze zou ik hierin niet durven maken, beide speakers zijn van hoge kwaliteit.

Tsja ik zal moeten gaan luisteren, maar dan nog blijf ik met het probleem zitten waar ik voor moet kiezen. Ik ben bang dat ik zal kiezen voor hoe mooi het klinkt, terwijl natuurlijk het belangrijk is om goed te kunnen mixen en dus een eerlijke weergave van belang is. Dit hoeft niet per definitie de mooiste weergave te zijn (waarschijnlijk niet zelfs)

Ik neig naar de Tannoy's. Ik denk dat ik met een uitbreiding op termijn (sub) dan een leuk setje heb.

Iemand misschien nog een allerlaatste advies?
Misschien nog als voetnoot dat ik in de woonkamer zit en dus in een redelijk grote ruimte zit.

Paul

Had die Behringers nogal hoog zitten.. maar die Tannoy's zijn zeker niet verkeerd volgens mij.

Als je voor de Tannoy's met sub gaat moet je bij Thomann kijken.. die heeft de hele set voor 666.. dat moet em zijn toch.
http://www.thomann.de/nl/tannoy_reveal_601a_bundle.htm

't Is dus een maatje groter qua monitor. De 601. Dus niet 5 inch maar 6,5 en ook meer vermogen. 90 ipv 60 watt. De sub kost los al 395.. tel uit je winst.:geslaagd:

Sowieso zijn de 601's bij Thomann gunstig geprijsd... 290 voor een setje.
http://www.thomann.de/nl/tannoy_reveal_601a.htm

Succes

Dat scheelt wel zeg bij Thomann

Voor hetzelfde geld bij Bax-shop de 501.

Goede tip.
Nadeel is dat het natuurlijk uit duitsland komt.

Maar volgens mij lees ik iha positieve dingen over Thomann

Paul

Ik ben toch weer aan het twijfelen geslagen.
Dacht eerst de keuze voor Tannoy Reveal Reveal 501A gemaakt te hebben, maar in de handleiding staat nadrukkelijk dat ze niet in de buurt van monitoren (tv-pc) moeten staan, want ze zijn niet magnetisch afgescherm. Nu ga ik ze daar juist bij gebruiken bij die pc.

De Mackie's (Mr5) zijn juist wel afgeschermd.
Ik neig dus nu weer naar de mackie's

Ik moet maar snel gaan bestellen, want zo blijf ik bezig. Het staat in elk geval vast dat wat ik ook uit ga kiezen uit deze 3 ( Mackie MR 5, KRK G2 of tannoy Reveal) het altijd beter is als wat ik nu heb....
Dus ik zal direct tevreden zijn als ik 1 van deze 3 speakers hier bij mij thuis hoor.

wordt vervolgd.....

Paul

Back