Welke Roland SH is het beste?

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Ik wil graag een Roland uit de SH-serie aanschaffen maar weet niet welke het beste klinkt. Ik wil hem gaan gebruiken voor baslijnen, rare effecten en leads.
Ik dacht zelf eerst aan de SH-101 maar ik hoor ook positieve reacties over de SH-09 en andere familieleden.

Dus medefreaks, graag uw reacties over deze machines!

Sh 5 schijnt de beste te zijn 7 lijkt mij ook niet verkeerd.

Ze zijn volgens mij allemaal met CV/gate he ik weet niet of dat geen probleem is (dus geen MIDI).

Tja en je hebt de SH-5 en 7 geloof ik dat zijn bakken die een beetje op Korg MS synths lijken en de rest lijkt meer op de 101 (1 OSC + SUB, 1 LFO, 1 ENV, 1 LPF ofzo).

Welke Roland SH is de beste?

Welke Roland SH is de beste?

Ikzelf heb de Roland SH101 en de SH32 en deze zijn uitstekend voor mijzelf. Ik heb in het verleden de SH2 gehoord en de SH2000 in mijn bezit gehad en ook deze waren niet verkeerd. Volgens mij is de hele SH-serie heel goed!!:halleluja

Ik vind het niet erg dat die bakken CV/Gate hebben. Daar heb je wel weer converters voor.
Ik vind trouwens zo'n SH-09 voor 450 euro wel een beetje aan de dure kant, Bounce. Zo heb ik de SH-101 met mod grip, strap en Philip Rees little mcv voor 425,- euro zien staan. Maar toch bedankt voor je aanbod!

Ik denk dat ik voor een SH maximaal 400 eurootjes wil uittrekken.

de sh1000 en sh2000 zijn beide leuke, karakteristieke bakjes, maar ze zijn niet aan te sturen (ook niet met CV)...

de sh5 en sh7 zitten wel in een andere league dan de sh09 en sh101. als je max 400 wilt uitgeven, dan ben je veroordeeld tot een sh09 of sh101, want die andere vind je niet voor dat geld.

kies de sh09 als je een beetje cleane, maar duidelijk analoge synth wilt.
kies de sh101 als je een soms scheurende en zagende synth wilt die toch echt soms een beetje plastic karakter heeft.

qua synthese zijn ze beide redelijk beperkt, maar ze zijn zeker voor dance muziek enorm bruikbaar.

Ik ben een paar jaar in het bezit geweest van een SH5. Loodje zwaar en geen midi (logisch het apparaat stamt uit 1976).
Ik krijg sterk de indruk dat hoe zeldzamer de synth, hoe groter de prestaties worden ingeschat.
Ok, hij klinkt te gék. Ok, de filters zijn ook erg goed.
Aan de andere kant zijn er genoeg VA synths die dezelfde soort geluiden kunnen produceren.
Kortom wat ik wil zeggen is dat het niet dé ultieme synthesizer is die sommige mensen verkondigen (vooral diegene die er één kwijt willen).

(Mocht dit bij sommige bekend voorkomen, klopt, dit heb ik al eens eerder verkondigd in een andere thread)

op zich is iedere sh apart ik heb er veelk gehad
en momenteel heb ik een sh1 (zeer zeldzaam)
ik vind de sh3a ook erg goed en appart !!!!
ik denk dat ze allemaal wel erg leuk/goed zijn
en die prijs van die sh09 valt wel mee hoor van bounce
koop je toch gewoon lekker een 101
de 101 is wel het meest brave van allemaal
alle andere sh synths hebben gewoon filters van onderdelen ipv analoge chips
dus ik zou gewoon is ff goed rond kijken

mee eens

mee eens

Origineel geplaatst door mono-poly
op zich is iedere sh apart ik heb er veelk gehad
en momenteel heb ik een sh1 (zeer zeldzaam)
ik vind de sh3a ook erg goed en appart !!!!
ik denk dat ze allemaal wel erg leuk/goed zijn
en die prijs van die sh09 valt wel mee hoor van bounce
koop je toch gewoon lekker een 101
de 101 is wel het meest brave van allemaal
alle andere sh synths hebben gewoon filters van onderdelen ipv analoge chips
dus ik zou gewoon is ff goed rond kijken

idd als je toch een sh wil kopen om het brave 101 geluidt koop dan een mc202 synth & seq leuk voor later
wil je een 6 x 101/202 koop dan de juno 60/maar ja ,dan wil je natuurlijk midi,
na koop je toch gewoon een juno 106 veel keys for money ,gen gezeik met cv/ en hoe heet he ook alweer
gate
lekker midi erop voor inderdaad 400 ,...als je goed zoekt
[bounce ]
ik heb laatst een sh 2 [2osc] en een 09 gehoord
en allebei vindt ik ze lekkerder dan een sh 101/mc-ie klinken,... kweenie die pulswhidt ,...mannnn
wel herkenbaar ,sh net als de dc-juno .6/60/106
sorry

Re: mee eens

Re: mee eens

Origineel geplaatst door rondroyd
idd als je toch een sh wil kopen om het brave 101 geluidt koop dan een mc202 synth & seq leuk voor later
wil je een 6 x 101/202 koop dan de juno 60/maar ja ,dan wil je natuurlijk midi,
na koop je toch gewoon een juno 106 veel keys for money ,gen gezeik met cv/ en hoe heet he ook alweer
gate
lekker midi erop voor inderdaad 400 ,...als je goed zoekt
[bounce ]
ik heb laatst een sh 2 [2osc] en een 09 gehoord
en allebei vindt ik ze lekkerder dan een sh 101/mc-ie klinken,... kweenie die pulswhidt ,...mannnn
wel herkenbaar ,sh net als de dc-juno .6/60/106
sorry

nog ff reageren ik heb me eens en tijdje georienteerd op de sh
als je de centen van een sh5/7 hebt kijk dan mar ens naar en syst 10 101 102 104
de sh 5+7 is wel erg duur tegenwoordig.
- 1200 eu is normaal ,...pffffffffff ][heb je 3 101s voor endan !!!
er staat er momenteel nog een te koop van een belg op het forum ,...

de Juno is idd de logische opvolger van de SH's (i.i.g. de 101 en de mc202 dan) zelfde opbouw qua para's
met vooral een juno-106 heb je wel ff erg veel mogelijkheden meer, uiteraard midi, maar dan wel eentje met sysex ontvangen EN verzenden en dat met alle schuiven en knoppen! en natuurlijk de presets die je ook mist bij een SH...

het getal '106' betekent ook niets anders dan 6x een 101.. 8)

hoo ff

hoo ff

Origineel geplaatst door 6 trak
de Juno is idd de logische opvolger van de SH's (i.i.g. de 101 en de mc202 dan) zelfde opbouw qua para's
met vooral een juno-106 heb je wel ff erg veel mogelijkheden meer, uiteraard midi, maar dan wel eentje met sysex ontvangen EN verzenden en dat met alle schuiven en knoppen! en natuurlijk de presets die je ook mist bij een SH...

het getal '106' betekent ook niets anders dan 6x een 101.. 8)
2 6trk
het mag dan wel LAAT zijn

wel ff blijven opletten en geen mede lot-genoten voor het lapje houden .gnagna
mee eens 101 x6 een 106
maar dan wel digital contolled
kwee nie wat er anders is aan sh 1/ sh 09 [ook 1osc]
redelijk mooier pallet dan de 101/202
dus sh 1/2 en 09 zijn naar mijn mening beter,...
daar in tegen ook weer zeldzamer verwacht 600 eu te betalen voor evt sh2
bounc yar 450 .-isnt bad ....
maarja 1 osc ..weer dezelfde disc.

[eerlijkheids halve kom ik weer [eigen ervaringen ] ui bij als je een sh101 wilt
en dan toch een juno kiest dco dus,
doe er iets bij en je hebt voor 450/500 een jx8p jaaa tegenwoordig voor dit bedrag soms met d eprogrammer
let maar op ze komen regelmatig voorbij voor de prijs van een sh101
[jx rules; lees ook de andere threads ,...

Ik heb een SH-5 en ben het niet eens met de gemaskerde meneer Neoland. Er zijn geen VA met die filters. Punt uit! De SH-5 is en blijft een van de beste analoge Rolands.

Nou, laat ik het zo uitleggen dan, ik heb nog nooit geluiden uit die SH5 gehaald die met andere synths niet te bereiken waren.
Maar ik ben ook geen analoog purist, misschien is dat mijn makke.:)

als je twijfelt tussen een SH-101 of een SH-9, zou ik ZEKER ff gaan kijken naar die SH-1 van Monopoly. Deze is zeker leuker, uitgebreider en zeldzamer dan die twee. Bovendien wl hij er volgens mij minder voor dan dat je voor een 101 betaalt!

Een plaatje..

Attachments

• sh101.jpg
    sh101.jpg
    31,6 KB · Bekeken: 70
Re: hoo ff

Re: hoo ff

Origineel geplaatst door rondroyd
2 6trk
het mag dan wel LAAT zijn

wel ff blijven opletten en geen mede lot-genoten voor het lapje houden .gnagna
mee eens 101 x6 een 106
maar dan wel digital contolled

Nu snap ik het niet meer.. ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de héle juno serie dco's heeft? Ook de juno60 en juno 6toch? (alhoewel de juno60/6 duidelijk mooier blijkt te klinken dan de 106..)
Weet iemand hoe de vork nou écht in de steel steekt?

Origineel geplaatst door Neo Land
Nou, laat ik het zo uitleggen dan, ik heb nog nooit geluiden uit die SH5 gehaald die met andere synths niet te bereiken waren.

???? Bizar...

Re: Re: hoo ff

Re: Re: hoo ff

Origineel geplaatst door maxdox
Nu snap ik het niet meer.. ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de héle juno serie dco's heeft? Ook de juno60 en juno 6toch? (alhoewel de juno60/6 duidelijk mooier blijkt te klinken dan de 106..)
Weet iemand hoe de vork nou écht in de steel steekt?

De Juno 6 en 60 zijn volledig analoog! vanaf de 106 was er pas sprake van DCO's.

Menigeen vindt dan ook dat de 6 en de 60 "warmer" klinken maar das een kwestie van smaak. Ik vind dat ik uit mijn Juno 2 ook hele mooie warme (scheur :D ) geluiden haal :)

Back