Mixer voor on-stage

Evert1987

Nieuwkomer
Beste mede forumgebruikers,

Met mijn huidige band maak ik gebruik van twee synths op het podium. In de huidige situatie worden de signalen van beide synthesizers apart verstuurd naar de zaalmixer. Dit betekent dat onze geluidsman dus beide synthesizers apart kan regelen in de zaalmix.

Ik wil graag één signaal aanleveren, zodat ik zelf op het podium de verhoudingen tussen het volume van beide synthesizers kan regelen. Ik ben van plan om een mixer aan te schaffen voor op het podium.

Het probleem is echter dat ik de mixer ook wil gebruiken om mijn monitoring te regelen. Ik zou graag één kanaal van de mixer willen gebruiken om de zaalmix te ontvangen en deze naar de headphone uitgang sturen.

Ik heb een aantal mixers bekeken en één mixer lijkt erg geschikt voor mijn situatie:

Tascam LM8-ST
Deze mixer levert twee individuele uitgangssignalen, dus ik zou bijvoorbeeld ST1 kunnen gebruiken voor het sturen naar de zaalmixer en ST2/AUX voor de monitoring. Eventueel kan ik hier ook mijn synths apart toevoegen aan de monitor mix (via ST2/AUX).

Mijn vraag is, zijn er ook andere (goedkopere) mixers met dezelfde mogelijkheden. Ik kan bijvoorbeeld ook prima leven met een Behringer XENYX 1002 of een Alesis Multimix 8 Line alleen weet ik niet zeker of ik hiermee de gewenste oplossing kan realiseren voor het geschetste probleem.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit soort problemen oplossen en wat voor mixers jullie aanraden.

In principe kan het wel met die alesis multimix al is het wat omslachtig.
Jouw beide keys gaan dan in de 2 stereo inputs, en die stuur je via de master naar de zaalmixer.
De zaalmixer stuurt via een aux normaal gesproken de gewenste sporen richting jouw monitor, maar doet dit nu naar een line input van jouw alesis, waarmee je hem zelf naar de monitor stuurt via de aux (pre fader!!!).
Let er dan wel op dat het betreffende kanaal zelf dicht staat (anders krijg je een loop)

Kijk anders eens naar een mackie 802 VLZ3. Daar zit een extra toewijsbare output (alt 3-4) op waarmee het verhaal iets eenvoudiger wordt.

ik gebruik een mixertje van boss (miniformaat) voor de zaalmix en de 2 ingangen van mijn monitortje (AER AG8) om mijn eigen monimix te maken: de stereo outs van mijn nord electro en k/station gaan in de mixer, de koptelefoonuits naar de monitor.

vroeger had ik een yamaha mixer voor hetzelfde doel als jij wilt. als je de FX send (stereo) gebruikt kun je die als moni-mix gebruiken. de yamaha (MG12/4) kon ook het geluid van de monitormix die je van FOH krijgt, muten op de main mix zodat je geen feedbackloop krijgt, maar zonder de FX-sends ook te blokken. Ik doe het niet meer zo omdat de monitormixen hier in zwitserland zelfs voor amateuroptredentjes zo perfekt zijn dat ik mijn AERtje alleen nog voor de geruststelling op het podium heb.

de tip van hierboven gaat denk ik niet goed omdat je dan OF de main mix OF de alt 3-4 krijgt, niet beide! (vandaar de 2 in 802). de yamaha heeft echt 4 bussen (stereo uit OF alt 3-4 beide (bus 1+2)gecombineerd met 2 FX sends (bus 3+4)

je tascam is overigens ook 4 bus en lijkt me geweldig voor de job, geen gefrunnik, lekker klein, ideaal.

de tip van hierboven gaat denk ik niet goed omdat je dan OF de main mix OF de alt 3-4 krijgt, niet beide! (vandaar de 2 in 802). de yamaha heeft echt 4 bussen (stereo uit OF alt 3-4 beide (bus 1+2)gecombineerd met 2 FX sends (bus 3+4)

Ik denk eerlijk gezegd dat het wel te regelen is aangezien er drie knopjes op het paneel zitten waarmee de ctrlroom/phones mix kan worden ingesteld. Die zou je dus op alt-3-4 kunnen zetten, maar ook tegelijkertijd op mainmix.

Ik heb zojuist ook even gekeken naar één van de line mixers van Behringer (de RX1602): http://www.behringer.com/EN/Products/RX1602.aspx. Hier zit ook een apparte monitor/pre-aux regelaar per kanaal, welke ook af te luisteren is op de headphone uitgang. Heeft iemand ervaring met deze linemixer?

Back