Poly Evolver: verschil in stemmen

mjbrands

Stamgast
Ik heb net een PER gekocht en merk bij sommige patches duidelijk dat stem 4 anders klinkt.

Ik heb het OS naar de nieuwste versie geupgrade, maar dat maakte geen verschil. Ik heb ook de calibratie die op de DSI website in de FAQ staat uitgevoerd; dat heeft het verschil wel een stuk kleiner gemaakt, maar helaas niet helemaal opgelost. De global settings staan overigens op de defaults zoals zo ook in de FAQ vermeld staan.

Patches waarbij stem 4 duidelijk anders klinkt zijn b.v.:
- prog 31 bank 1: Circuitous Gus
- prog 53 bank 1: Wooden Plates

Kent iemand met een Poly Evolver (rack of kb) dit probleem? Of anders gezegd: klinken de stemmen bij jullie wel hetzelfde?

Aangezien er analoge componenten in zitten verbaast enig verschil me niet, maar het verschil vind ik wel erg groot.

Nu maar hopen dat wat andere Poly bezitters dit lezen :doei:

Het gaat overigens over een nieuwe unit (ex-demo model, dat wel) met garantie. Zit er echter niet op te wachten om het ding 3 maanden kwijt te zijn om vervolgens te horen te krijgen dat het probleem 'acceptabel' is.

Cheers,

Mathijs

Ik ken dat toestel niet maar... als je met "stem 4" de vierde noot van een akkoord bedoeld, kan het zijn dat bij unisone patches (=> klanken waarbij alle voices of stemmen verdeeld worden over het aantal ingedrukte toetsen) boven een aantal gebruikte noten de klank ineens minder vol, anders, klinkt. Dit is dan nog geen hardwarefout maar gewoon eigen aan spelen met een unisone klank. Trouwens hoeveel stemmig is dat toestel (staat niet in de specificaties, wat weinig goeds beloofd) ?

P.s. ik heb wel al meer mensen ontmoet met evolver-product-problemen die werkelijk aan de hardware gelegen waren.

De Poly Evolver is vier stemmig. Voor de patches die ik noemde wordt een enkele stem per patch gebruikt, dus niet meerdere stemming in unison.

Het gaat dus echt om noten die los van elkaar door een sequencer gestuurd worden (zelfde toon, zelfde velocity en geen aftertouch).

Polychain staat netjes uit.

Ik kreeg vandaag reactie van DSI - in de eerste versies van de Poly Evolver Rack zaten de voice chips in sockets (is bij mij inderdaad het geval) en ontstonden er wel eens problemen met het contact, waardoor ze kennelijk later de chips op de print zijn gaan solderen ipv van ze in een socket plaatsen.

Het advies is om de voice chips van 3 en 4 eens te verwijderen (met een chip puller) en terug te prikken. Als dat niet helpt, 3 en 4 omwisselen en kijken of de problemen mee verhuizen. Zo ja, defecte voice chip, zo nee dan kan ik het zelf verder niet troubleshooten.

Zal het morgen of overmorgen eens proberen; hopen dat dit de problemen verhelpt.

Cheers,

Mathijs

Snelle visuele inspectie leverde op dat de socket van de DSP flash chip gebarsten is. Ik ga hier verder niet mee knutselen (en het verergeren) en heb de PER voor reparatie weg gebracht.

Nu maar hopen dat het niet twee maanden duurt voordat ik het ding terug heb :-/

Ik heb het ding voor reparatie bij de winkel afgegeven. Ik heb DSI wel gemeld dat er een barst in die socket zit.

Eens zien wat er terug komt.

Ikzelf heb geen PER maar wel een Alesis Andromeda en Moog Voyager.
Beide hebben een duidelijk verschil in 'vastheid' van toon als ze nog koud zijn.
Zeker bij de A6 hoor je het verschil wanneer je accoorden speelt. Na ca 15 minuten zijn ze stabiel (na calibratie bij de A6)

Probeer dus eens te kalibreren wanneer hij op temperatuur is (15min ?)

Ben wel benieuwd. Al terug en probleem verholpen?
Nope, en zowel winkelier als DSI kan/wil mij niet vertellen hoe lang het nog gaat duren. Er is al voor betaald, dus dan hebben ze kennelijk niet zo'n haast om het op te lossen. Ik heb ook geen idee of het aan de winkel of DSI ligt - kan me bijvoorbeeld voorstellen dat zowel DSI als de winkel vindt dat de ander de kosten van de reparatie op moet pakken. :erm:

Volgens mij sta ik in mijn recht als ik stampij ga schoppen en mijn geld terug eis (aangezien het al bijna 4 maanden duurt en er nog steeds geen duidelijkheid is over een mogelijke reparatie), maar ik was aardig tevreden met het geluid van de stemmen die wel goed werkten en de prijs was niet slecht. Anyway, kan ik altijd nog doen.

Wat betreft calibreren en opwarmen: calibreren hielp met de filters, maar naar ik begrijp is er iets met een van de DSPs aan de hand (socket is ook gebarsten).

Edit: lees net in mijn mail dat het ding nooit naar DSI gestuurd is, ligt nog steeds ergens op een plank in Nederland. Dat het zo lang duurt lijkt dus iig niet aan DSI zelf te liggen. Nu begin ik toch wel pissed te worden.

Laatst gewijzigd:
Even afsluiten: na bijna vijf maanden nog geen oplossing, module staat nog steeds in Nederland op reparatie te wachten. Er wordt mij verteld dat men nog steeds op spare parts van DSI zit te wachten, maar dat heb ik niet bij DSI zelf gecheckt (ben enigszins sceptisch). Ik heb mijn geld terug, het zal wel.

Ik ga maar eens kijken naar een 2e hands PEK.

Wat een verhaal.. 5 maanden wachten en uiteindelijk je geld terug, sorry maar wat een prutsers; onacceptabel lang. Volgens mij hadden ze je nog wat toe mogen geven na zo'n lange tijd, paar gratis kabels ofzo voor het ongemak.

Tja. Ik kan niet met zekerheid zeggen aan wie het nu lag, maar de keren dat ik met DSI contact op nam kreeg ik snel de info die ik nodig had. Ik zou nog steeds DSI spulletjes kopen, misschien alleen bij een andere winkel.

Maar goed, misschien ligt het wel aan DSI. Who knows.

gewoon vragen aan dsi of zij ervan af weten, zo groot zijn ze ook niet maar wel erg servicegericht is mijn ervaring
wellicht willen ze zo wel die chip opsturen, kan jij hem ergens ter rep aanbieden, heb ik ook gedaan. is toen prima gelukt (overigens toen zelf hersteld)

Back