Advies gevraagd over studio

dudedaan

Nieuwkomer
We zijn het met onze band zat om met opnames afhankelijk te zijn van andere studio`s, etc. Daarom willen we een eigen studio. Daarvoor hebben we een budget van 20.000 euro.

We willen opnemen:
drum
electrische gitaar
basgitaar
zang
piano

De studio zal waarschijnlijk op een zolderkamer komen van 4 bij 8.

Bij die 20.000 euro moet alles in, het enige wat we nu al hebben is een zolderkamer, de instrumenten zelf, een deskopcomputer met sblive, 512 mbram, 3,06 ghz p4,

Deze opnames moeten van serieuze kwaliteit worden, cdkwaliteit.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Pfff... ik denk dat er genoeg literatuur is te vinden met tips en aanwijziging voor het maken van een studio. In ieder geval als je beetje kwaliteit wil, zul je in ieder geval:

-die zolderruimte moet gescheiden worden in een opname- en een regie-ruimte. Anders hoor je niet goed wat je opneemt (zeker met drums)
-zorg voor een goede harddiskrecorder

En verder: wil je ook afmixen enzo??? Want dan is wat randapp. handig.

oh tof !!

geld spenderen dat niet van mij is :D

- verdeel de ruimte in regie & boot (..raampje, deurtje..)

- een paar deftige actieve genelec monitoren
- O2r mixtafeltje (genoeg fx & comp)
- mutu audio interface met genoeg i/o
- [ P IV ( zorg dat je mobo volledig intel is !!) ]
- headphone amp & stageblock (16 ch) in de boot
- beetje geluids absorbtie in de boot & regie
. set drummics, minimum 2 dynamische mics voor git & bas, 2 akg c 1000 voor de piano, & nog een condensor mic voor de stem.
- de software moet je zelf maar kiezen
- goeie sofa, bureaustoeltjes & verlichting
- stuk of 13 mic statieven
- kabels.....
-paar afgesloten headphones die niet in de mics lekken
- nog een paar klote pruts speakers om te horen hoe alles op een slechte installatie klinkt.

..het is niet DE ultieme oplossing, maar zo zou ik het doen
..& probeer eerst wat 2 de hands materiaal te zoeken (vb mics, statieven, mixer..) dat bespaart je héél wat geld, & zo hou je nog een heus pak over

- neem practisch gezien éérst je drum & bass track op (clicktrack !!) & daarna de piano, gitaar... kwestie van niet te véél lekkage naar de verschillende mics.

kijk maar wat je ermee doet...

grz

Koop een Harddisc recorder bv deze http://www.alesis.com/products/hd24/index.html die is erg goed zitten geen interne effecten in overgens.

Monitor`s ook erg handig om op af te mixen. Ik heb zelf de Mackie HR 624 die zijn erg goed. Kijk ook eens bij Dinaudio, die zijn ook erg goed altijd.

Gate`s en Comressors bv: BSS DPR 540 noise gate of de composer van behringer voor op de drums.

Effecten: De lexicon mpx 1 voor revurp en de Yamaha SPX 900 multiFX ook erg goed voor revurp en voor delay is de Roland SDE 1000 digital delay wel goed, lekker snel en makkelijk te bedienen.

Een 24 sporen mengtafel.

Mic. Shure SM58 voor de zang. AKG D112 voor de Kick, Shure SM57 voor de Snare, AKG SE300B voor de HH en de Overheads, Sennheiser e604 voor de toms. Shure SM57 of de Sennheiser e609 voor de electrische gitaren. 3 DI`s vaarvoor 2 voor de Piano en 1 voor de Bass, voor de bass weet ik ff niet zo snel ui m`n hoofd welke je daar voor moet hebben.

Een zooi mic standaarts

En misschien dat je moet denken aan pepaalde delen in je zolder te isoleeren voor een betere ackoestic

Origineel geplaatst door metatron
revurp

[off topic] meen je dit nou??? [/off topic]

Misschien een flauwe opmerking maar als je gewend bent om in (betaalde) studio op te nemen dan is de kans dat jouw nieuwe studio nog even tijd nodig heeft om op te zetten en in te wennen qua alles.
Lijkt me dat je eerst goed moet kijken hoe groot alles kan worden en hoe je die ruimte optimaal kunt benutten.
Maar als er dan wandjes en isolatie etc geklussed moet worden kijken of je dat zelf kunt doen (moet lukken met een groep mensen) en dat eerst qua kosten inschatten. Dan kun je zien hoeveel je aan de apparatuur kunt uit
geven.
En inderdaad zoals Jazz al zegt dat je al dat kleine grut ook meeteld omdat het stiekem toch stevig aantikt.
Maar wat me ook belangrijk lijkt om al diverse keuze te maken qua mixage, microfoons, pre-amps en vanuit die optiek naar je opnamemogelijkheden naar die P4 gaat kijken. (en dus niet die computer als uitgangspunt te nemen)
Dus wil je alle tracks in een keer opnemen of wil je dat per muzikant doen. En dat soort dingen. En goede spullen is leuk maar als je het budget het niet toelaat dan heb je er weinig aan. Maar ik zou zelf meer in de manier van fijn werken investeren dan in de kwaliteit, en dan bied evt tweedehands spul ook wat meer perspectief.

ik weet niet of zo`n gast dat weet, iedereen moet het toch leren.;)

ik doelde meer op het feit dat 'reverb' en 'revurp' qua letters nogal wat verschillen... ik ben geen mierenneuker, maar dat gaat wel erg ver

Als het geen vrijstaand huis is dan zou ik het geld eerst besteden aan het zo goed mogelijk isoleren van het geluid. Zou niet zo fijn zijn wanneer je binnen 10 minuten na het installeren van je studio "Willibrord" aan de deur hebt met een spastische buurvrouw, gek geworden van het drumstel ;)

Kijk daarna maar wat je overhebt, en hou in gedachte dat het natuurlijk niet persee op hoeft :D

Origineel geplaatst door fuse
Misschien een flauwe opmerking maar als je gewend bent om in (betaalde) studio op te nemen dan is de kans dat jouw nieuwe studio nog even tijd nodig heeft om op te zetten en in te wennen qua alles.
Lijkt me dat je eerst goed moet kijken hoe groot alles kan worden en hoe je die ruimte optimaal kunt benutten.
Maar als er dan wandjes en isolatie etc geklussed moet worden kijken of je dat zelf kunt doen (moet lukken met een groep mensen) en dat eerst qua kosten inschatten. Dan kun je zien hoeveel je aan de apparatuur kunt uit
geven.
En inderdaad zoals Jazz al zegt dat je al dat kleine grut ook meeteld omdat het stiekem toch stevig aantikt.
Maar wat me ook belangrijk lijkt om al diverse keuze te maken qua mixage, microfoons, pre-amps en vanuit die optiek naar je opnamemogelijkheden naar die P4 gaat kijken. (en dus niet die computer als uitgangspunt te nemen)
Dus wil je alle tracks in een keer opnemen of wil je dat per muzikant doen. En dat soort dingen. En goede spullen is leuk maar als je het budget het niet toelaat dan heb je er weinig aan. Maar ik zou zelf meer in de manier van fijn werken investeren dan in de kwaliteit, en dan bied evt tweedehands spul ook wat meer perspectief.
Opnemen willen we eigenlijk tegelijk doen, maar als het echt niet kan kan het ook apart. En natuurlijk, dingen als mic standaards, misschien ook mics, etc. die kun je veel beter tweedehands kopen. Bedankt voor de tips!

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Als het geen vrijstaand huis is dan zou ik het geld eerst besteden aan het zo goed mogelijk isoleren van het geluid. Zou niet zo fijn zijn wanneer je binnen 10 minuten na het installeren van je studio "Willibrord" aan de deur hebt met een spastische buurvrouw, gek geworden van het drumstel ;)

Kijk daarna maar wat je overhebt, en hou in gedachte dat het natuurlijk niet persee op hoeft :D
Ik woon vrijstaand. Ik drum nu al heel veel, totaal niet geisoleerd, de buren en hun baby leven nog.

En die 20.000 euro is zo`n beetje een maximumbedrag, dus maximaal 20.000.

Denk dat je met jouw budget er ook niet vanuit moet gaan om de kwaliteit van een grotere professionele studio moet nastreven. Eerder een setup wat voldoet aan jouw wensen. En dus ook niet dingen zoals extreem dure galmen als dat niet perse nodig is aanschaffen. En ook de balans in de setup bewaren en als je een hele goede mengtafel wilt dat je niet mindere microfoons of nearfields erbij gebruikt.
En soms kun je voor bepaalde nummers ook apart dingen huren wat je wellicht in de kosten kan schelen.

Maak je mij in de nacht wakker om te vragen wat voor een setup ik zou kiezen zal ik dit metteen op kunnen dreunen. Maar dat is een persoonlijke keuze en als je het nog niet weet zul je tijd moeten nemen om uit te vinden wat jij het fijnste vind om mee te werken. En vast dat je al zat zaken voor jezelf weet en daarmee lijkt het me het makkelijkst om mee te beginnen. Zeg maar de hoekjes en zijkanten van de puzzel. Dan kun de ontbrekende stukjes makkelijker inpassen.
Maar naast gear zijn er ook zat aspecten van studio's die ik niet weet maar wellicht andere leden wel waar je absoluut rekening mee moet houden. En in dat geval zou ik eerder naar iemand die een studio heeft toestappen dan naar een winkel want die hebben meestal minder kennis van zaken.

Quote: 'Deze opnames moeten van serieuze kwaliteit worden, cdkwaliteit.'

De acoustiek van de ruimte lijkt me ook belangrijk. Ik neem aan dat je die al goed bevonden hebt. En als alle spullen er staan gaat het natuurlijk volledig anders klinken.
En heb je al iemand gevonden die professioneel gaat mixen/masteren e.d. of gaan jullie dat zelf doen?
Veel suc6.

probeer eens op www.deltamusic.be .de eigenaar is een geluids-ingenieur uit antwerpen,die z'n eigen studio heeft gebouwd,mail hem eens even.

afgezien van zoals hierboven al besproken de acoustiek, isolatie en monitoring zou ik eens kijken naar de focusrite octopre...een 8 kanaals mic-preamp, perfect geschikt voor opnemen van bands naar DAW... je kan er zelfs een ADAT module inproppen, koppel dat ding dan aan een RME Hammerfall DSP kaart en je hebt een behoorlijk goede chain.....

ik denk dat je eerst moet kiezen welke weg je op wilt,

Computer / harddisk, DAW weg ga dan voor Protools (vaak 2de hands al goedkoop tekoop)
meest gebruikt in studio's dus mocht je ooit een grote platen deal sluiten kan je overal terecht, zelfs in Wisseloord, Muhren studio's en Abbeyroad:) kosten 5000 Euro met wat mooie interfaces en plugins.

24 sporen digitaal - Tascam D 24 + 3 DA 38/78/99 recorders.
Simpel snel en altijd gelockt, hele goede Mic ingangen op de DM en alles blijft lekker 24 Bit.
mits je geen DA 88 koopt. zo'n setje kan je al kopen voor rond de 5000/6000 Euro.
Dit is wel lekker flexibel en wat qualiteit betreft boven elke twijfel.
Je kan ook andere merken nemen en mixen maar de Tascam's zijn veel gebruikt, werken altijd en zeer robust.
stukken beter dan het Alesis en aan verwante spul.

Analoog - nog steeds een mooie keuze zeker nu je 16 of 24 sporen recorders goedkoop kunt scoren.
wel een heel stuk minder mogelijkheden maar wat prijs beterft zou je voor 3000 tot 4000 Euro klaar moeten zijn.

Daarnaast een mooi assortiment Mic's, veel luisteren en proberen is hier het motto.

Goede monitoring / veel bekende merken zijn er dus dat mag geen probleem zijn.
mijn voorkeur: PMC, Mackie, Genelec.

Daarnaast zoveel mogelijke goede outboard. (dus geen budget spul)
TLA Ivory, Focusrite platinum serie, LAaudio, SPL en DBX en Joemeek. (als je van de klank houd)

en een ijskast en koffie machine - Van traplopen wordt je op den duur moe 8)

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Quote: 'Deze opnames moeten van serieuze kwaliteit worden, cdkwaliteit.'

De acoustiek van de ruimte lijkt me ook belangrijk. Ik neem aan dat je die al goed bevonden hebt. En als alle spullen er staan gaat het natuurlijk volledig anders klinken.
En heb je al iemand gevonden die professioneel gaat mixen/masteren e.d. of gaan jullie dat zelf doen?
Veel suc6.
we gaan zelf proberen to mixen/masteren, dit lieten we in het verleden altijd doen, maar ik denk dat we met veel oefenen er ook wel komen.

Origineel geplaatst door dudedaan
we gaan zelf proberen to mixen/masteren, dit lieten we in het verleden altijd doen, maar ik denk dat we met veel oefenen er ook wel komen.

Dan zou ik zeker voor de DAW of de Tascam set up gaan.
Dan kan je het gemakkelijkst werken.

Koop een Harddisc recorder bv deze http://www.alesis.com/products/hd24/index.html die is erg goed zitten
Mic. Shure SM58 voor de zang. AKG D112 voor de Kick, Shure SM57 voor de Snare, AKG SE300B voor de HH en de Overheads, Sennheiser e604 voor de toms. Shure SM57 of de Sennheiser e609 voor de electrische gitaren. 3 DI`s vaarvoor 2 voor de Piano en 1 voor de Bass, voor de bass weet ik ff niet zo snel ui m`n hoofd welke je daar voor moet hebben.

Wat zijn DI`?

Back