RS7000 voor live of.. MC-X0X, rm1x, electribes...?

Senthrax

Stamgast
Ben zwaar aan het praktiseren om mezelf een van bovenvermelde apparaten aan te schaffen, ben er echter nog niet uit welke, denk dat de RS7000 en de MC-909 waarschijnlijk de beste opties zijn, echter de 909 ligt momenteel buiten mijn budget.

Belangrijk is dat de midi clock zeer stabiel is, het is de bedoeling dat een laptop met ableton live hiermee samenwerkt. (een MC-505 van een kameraad durfde wel eens hickups geven, heel weinig maar het kwam voor..)

Ik had echter ergens gelezen dat het switchen tussen songs bij de RS7000 te traag is om live te doen. Is dit inderdaad zo? ik herrinner me van vroeger bij een MC-505 dat je perfect live naar een andere song kan switchen en zo een liveset kan brengen van al je songs.. Ik veronderstel toch dat dit ook mogelijk moet zijn met de RS7000 desondanks de sampling mogelijkheden die misschien tot een delay kunnen leiden? Heb reeds verschillende reviews gelezen maar hierover vond ik weinig terug. Weet hier iemand iets meer over te vertellen?

Zijn er andere redenen om niet voor een RS7000 te gaan en wel voor iets anders? en welk apparaat dan en waarom juist? Graag jullie mening/advies.

Thanks. Die Octatrack ziet er ook wel interessant uit om te gebruiken in combinatie met.. :) Wel iets te prijzig helaas :( .. (EDIT die Elektron Trinity combinatie ziet er helemaal zalig uit ^^ :D )
Heb men oog ook laten vallen op Maschine van NI.. Nog even uitzoeken wat hiervan de live mogelijkheden zijn. Ben er zeker nog niet uit van hoe men setup er uit gaat zien dus veel uitzoeken nu.

Nog tips/advies over Maschine voor live doeleinden en of het switchen tussen songs met de RS7000 live kan zonder laadtijden?

Laatst gewijzigd:
Thanks. Die Octatrack ziet er ook wel interessant uit om te gebruiken in combinatie met.. :) Wel iets te prijzig helaas..
Heb men oog ook laten vallen op Maschine van NI.. Nog even uitzoeken wat hiervan de live mogelijkheden zijn. Ben er zeker nog niet uit van hoe men setup er uit gaat zien dus veel uitzoeken nu.

Nog tips/advies over Maschine voor live doeleinden en of het switchen tussen songs met de RS7000 live kan zonder laadtijden?

Ja, de prijs, zit ik ook wat tegen aan te hikken, maar voor echte live freakacties (ipv van alleen wat tracks aan/uit zitten) is het toch echt wel het beste wat er momenteel is denk ik.

Wat betreft de Maschine, vergeet niet dat je hier alsnog een computer voor nodig hebt. In feite is het alleen een controller.

RS7000 is dan nog het beste alternatief denk ik. Tenzij je met hele grote samples werkt kun je nog veel kwijt in de RS, dus de vraag is nog even of het laden echt hinderlijk is. Anders kun je het misschien combineren met een MPC.

Met een beetje mazzel zijn die voor een zacht prijsje op de kop te tikken.

Hehe, die octatrack ziet er met de minuut interessanter uit.

En yup, daar ben ik me van bewust, pas alle Maschine videos ook gechecked op de NI site. Momenteel maak ik enkel songs in ableton maar wil alles zo stilaan in een live scenario gaan gieten. Songs geraken stilaan uitgewerkt maar momenteel enkel nog in session view om live te spelen, nog niet in arrage view uitgewerkt. Maar wat hardware erbij spreekt me ook zeker wel aan (ook interessant om even weg van al die schermen muziek te maken), of ook een software/hardware oplossing met Maschine spreekt me zeker aan. Maar mijn laptop met ableton zal zeker ook een onderdeel uitmaken van een mogelijke live setup.

Iemand ervaring met het live switchen/laden van andere songs op de Yamaha RS-7000?

RM1x zou ik niet doen als je de internal sounds ook wil gebruiken - die zijn namelijk zeer matig!

wat is er mis met ableton en je laptop, zoals je dat nu gebruikt? Muis en toetsenbord kunnen een heleboel controle geven.

Daar is zeker niets mis mee, gecombineerd met 2 goede midi controllers, echter heb nu verschillende songs die ik live wil spelen/afwisselend ene song open doen, inpikken op midi clock, inmixen, live spelen en dan moet een andere song het overpakken, ofwel een die uit een hardware aparaat komt, ofwel van een 2de instantie van ableton... werken met 1 set/song/bestand waarin alle nummer zitten vind ik te beperkend en geeft niet dezelfde vrijheid als wanneer je verschillende song files met elkaar kan mixen. iig, ben er helemaal nog niet uit hoe ik het live ga aanpakken, maar ben wat info aan het verzamelen over mogelijke hardware apparaten om mee in de mix te gieten. Zou er ook wel van kunnen genieten om af en toe even enkel op hardware te werken en wat muziek te maken zonder beeldschermen.

Van switchen tussen songs op de rs7000 heb ik geen last. Je hoort misschien wel een haper als je switched tussen A en B en je bij zowel A als B alle patterns 'open' hebt met lange samples, maar alles blijft strak doorlopen. Ik sync nog wat andere sequencers (707, 727, xoxbox, soms ook boss dr660 of een din sync machine) aan de RS7000 en dat werkt altijd prima, nergens last van. Dus als er al een hapering is dan is die in iedergeval niet van invloed op de midi clock, het is puur de audio die dan hapert. Maar nogmaals: ik heb er geen last van, of ik hoor het niet.

De rs7000 heeft max 64mb intern geheugen. Mijn live set is iets van 60 mb en dat duurt ongeveer 8 minuten om te laden. Dat is vanaf een SM kaart, scsi schijnt nog langzamer te zijn.

RM1x zou ik niet doen als je de internal sounds ook wil gebruiken - die zijn namelijk zeer matig!

Ik wil niet zo heel nodig de advocaat spelen van de rm1x en rs7000, maar ze klinken net zo matig als iedere andere 10 jaar oude rompler die je kaal uitstuurt. Met een goed effect en goede eq erachter klinkt het lang niet verkeerd. Hangt ook af wat je verwacht natuurlijk, maar het is vaak wel bruikbaarder dan dat sommigen doen voorstellen.

Daar ben ik het toch niet geheel mee eens. De RS7000 valt inderdaad alleszins mee, maar 99% van de RM1x sounds zijn echt super slecht. MC-505 vind ik dan ook nog betere geluiden hebben.

Ok, bedankt voor jullie input.

Zal inderdaad ook wel wat lastig kunnen zijn om geluidskwaliteit van ableton en eventueel rs7000 op elkaar af te stellen gezien al de plugs/devices die hiervoor beschikbaar zijn in ableton..

Thanks Chinetti voor de info over de RS7000. 8 minuten laden is wel wat ja, heb je natuurlijk wel een set geladen waarin je normaal gezien vlot kan switchen, maar toch, das lang, nog niet stilgestaan bij de leessnelheid van zon SMC. Misschien houdt ik het toch beter op enkel laptop te combineren met maschine ofzo (en steek ik dan wat meer werk in audioloops maken om alles in 1 set te steken en eventueel 1 of 2 synth vst's te hergebruiken in mijn tracks om live te tweaken). Voor hardware te gebruiken komen er waarschijnlijk al snel extra wensen.

Je kan natuurlijk ook met de RS op 'pattern' basis werken ipv op 'song'. Dan kan je wel gewoon onder het spelen à la MC-505 MegaMix-functie door blijven gaan en veranderen. Alleen andere samples ondertussen laden wordt een probleem..
Die moet je dus vooraf geladen hebben.

Nog even over de RS7000, toen ik hem nog had (voor even) bleef ik er altijd versteld over staan hoe punchy die klinkt. En geloof me, dat verschil hoor je op een goede PA echt.

Natuurlijk hangt het er vanaf wat je erin stopt, maar als je dezelfde samples in LIVE propt en ook in de RS dan hoor je duidelijk het verschil (en nee, ik heb geen crappy geluidskaartje 8~)

Cool thanks. Lijkt me zeker leuke groovebox, missch hou ik het toch op software en schaf ik me een maschine aan om toch een ietwat hardware aproach te hebben, met vst support in de laatste update. Ga het allemaal nog even laten bezinken :)

Back