erg goede ideeen

justin

Shauna
Ik heb vaak tering goede ideeen,en inspiratie haal ik overal vandaan.( Nog wel) Maar hoe kun je het beste die sound die je bij je draagt door inspiratie,op dezelfde manier ff schetsend uit je synth of sequencer halen(schetsend bedoel ik.)

Hebben jullie mischien handige tips,of eenvoudige tips door inspiratie en ideeen van sounds en arrangementen,simpel en schetsend neer te zetten.

Alvast bedankt
;)

Zing het, neem het op op tape ofzo zodat je het originele idee ergens hebt vastliggen.
Speel het in op je sequencer, maar puur het ritme van je melodie, dus constant op een C bijvoorbeeld.
Als je dat gedaan hebt, kun je in piano roll gewoon met de nootjes schuiven tot je je riedeltje hebt :)
Das mijn methode voor dat soort dingen. Soms kom je hele leuke variaties tegen die je idee nog vetter maken.
Als je het ritme van je melodie maar hebt, dan is het eigenlijk een eitje.

Arrangementen denk ik eerst uit en teken ik globaal uit op 5x5 mm hokjespapier (landscape ;))
Elk hokje is een maat. Teken 8 blokjes af, horizontaal en zet eronder wat dr allemaal in zit (bas, kick, snares, strings etc..)
Je kunt aan het eind van een blok van acht, voor een fill ofzo, dr boven afbakenen hoe je het wilt hebben.
raster.jpg

Good luck!

...ja, dit is in excel gedaan, ook reuze handig :D...

Laatst gewijzigd:
jawel..

noten kunnen lezen & schrijven, om zo een melodie die je in je hoofd hoort ff op papier te kunnen neerplanten & een duidelijk overzicht van je structuur arr. & progressie te hebben.

& in mijn geval spoort elk soort van melodie aan tot een specifieke sound.. dus die wijst achteraf zichzelf uit

grz

Origineel geplaatst door JazzMann
jawel..

noten kunnen lezen & schrijven, om zo een melodie die je in je hoofd hoort ff op papier te kunnen neerplanten & een duidelijk overzicht van je structuur arr. & progressie te hebben.

& in mijn geval spoort elk soort van melodie aan tot een specifieke sound.. dus die wijst achteraf zichzelf uit

grz

Ik kan wel noten schrijven & lezen,maar heb het ook vaak met de sounds,die ik al in me hoofd heb geprogrammeerd zeg maar,maar nu moet ie nog uit de synth komen.

Origineel geplaatst door C738
Zing het, neem het op op tape ofzo zodat je het originele idee ergens hebt vastliggen.
Speel het in op je sequencer, maar puur het ritme van je melodie, dus constant op een C bijvoorbeeld.
Als je dat gedaan hebt, kun je in piano roll gewoon met de nootjes schuiven tot je je riedeltje hebt :)
Das mijn methode voor dat soort dingen. Soms kom je hele leuke variaties tegen die je idee nog vetter maken.

Arrangementen denk ik eerst uit en teken ik globaal uit op 5x5 mm hokjespapier (landscape ;))
Elk hokje is een maat. Teken 8 blokjes af, horizontaal en zet eronder wat dr allemaal in zit (bas, kick, snares, strings etc..)
Je kunt aan het eind van een blok van acht, voor een fill ofzo, dr boven afbakenen hoe je het wilt hebben.
raster.jpg

Good luck!

Bedankt voor de tip! erg handig,deed het eerst altijd op blanco papier,mischien dat ik hier eerst eens probeer dingen uit te werken:okdan:

Bedankt allemaal;)

Veel plezier met accoorden en melodien die varieren binnen 32maat patterns, ipv 4-. Als je Excel hebt kan je gelijk de kans uitrekenen dat daar een mooie soulvolle/originele melodie uitkomt,,, namelijk 0.00000000001:eureka:

wat je daar met die arrangementen doet, doe ik zelf ook weleens, dat is wel handig.

Origineel geplaatst door C738

raster.jpg

Good luck!

hoi

misschien een reeds doodgeschreven idee, maar Floops anyone?
als je er mee kunt werken toch een handige tool, nie alleen om eventueel volledige tracks mee te maken,
maar ook om je zieleroerselen in een eerste fase mee te vereeuwigen.
Tenzij het werkelijk gaat om een geluid je in je hoofd hebt, en dus een geluid dat je nog moet
synthetiseren.
zelf mis ik er hier en daar nog een zekere grondige kennis in, maar ik weet al genoeg om bijvoorbeeld
thuis te komen van het strand met een deuntje in mijn koppie en dat vlug even neer te poten zoals
ik het hoorde in mijn hoofd. hmm, uiteraard kan ik geen noten schrijven, anders deed ik het misschien
ook zo :erm:

greetz

cloudy

Back