Juno 106 voice probleem

Maurice_1983

S Y N T H L O V E
Hoi, hier de zoveelste thread over het bekende Juno 106 voice probleem. Probleem:

Voice 1 klinkt zachter dan voice 2 tm 6 (getest in test modus, het is echt voice 1).

Vraag: kan ik er zeker van zijn dat het idd de voicechip (nr 1) is die vervangen moet worden? OF loop ik het risico dat ik een voicechip ga vervangen en dat het probleem blijft bestaan. Dus dat de oorzaak ergens anders ligt?

Als het alleen een volume probleem is zou het ook een kwestie van afregelen kunnen zijn...

VCF/RESO gedeelte van de stem is vermoedelijk kaduuk aan het gaan, bijregelen is indien nog mogelijk alleen een tijdelijke oplossing, het beste is om de stem met een servicebeurt te laten vervangen:biertje:

Waarschijnlijk de 5534 chip (zoals onder het filmpje vermeld). Tenzij dit niet helemaal is wat je bedoelt zou ik het ook niet weten.

Als je wilt knutselen zou ik de synth proberen te calibreren. Heeft dit niet het gewenste resultaat en ga je chips vervangen, doe ze dan gelijk alle 6. Anders is het wachten op de volgende die de geest geeft. Bij mij waren twee voices kapot, nu zitten er 6 nieuwe clones in, en heb ik een synth die hopelijk weer 20 jaar mee kan. De oude chips moet ik nog ergens hebben rondzwerven voor het geval je interesse hebt (pm aub)Ik ben altijd in voor een leuke deal, maar als ik jou was Zou ik direct alles vervangen. Telkens een synth openschroeven en demonteren is iig niet mijn hobby.

Heb het ook gehad met 1 voice, daarvan reageerde het filter niet meer goed.
Ik heb toen het kunstof laagje wat over de VCA printjes, de "chips" zit verwijderd, toen kwam ik bij de echte kwaal, de BA ICtjes kwamen mee met het kunstof laagje, deze zaten dus niet goed gesoldeerd.
Deze weer vast gesoldeerd en toen deed me 106 het gelukkig weer.

Oh je hebt de oude gewoon hersteld :okdan: hoedje af :halleluja

'k Vrees dat die handeling niet voor de beginner is :biertje:

Hoe lastig is het eigenlijk om die voices te vervangen, ik zou namelijk best eens een 106 willen maar die problemen houden me tegen. Bearing in mind ik heb weinig soldeer ervaring (dat vast solderen van die IC's zou ik dus niet zelf doen!).

Dat is geen beginners werk, belangrijk is dat de voicen te krijgen zijn. Je moet je dus niet inhouden, is altijd te herstellen.

Langzaam maar zeker zijn er wat overhaalde met 6 nieuwe voicen op de 2de hands markt te vinden.

Hoe lastig is het eigenlijk om die voices te vervangen, ik zou namelijk best eens een 106 willen maar die problemen houden me tegen. Bearing in mind ik heb weinig soldeer ervaring (dat vast solderen van die IC's zou ik dus niet zelf doen!).

Je moet eerst de oude eruit solderen, dat is het lastigs, dubbelzijdige print, dus oude tin is lastig te verwijderen, nieuwe erin stelt niet zoveel voor.

Back