Softwarematig mixen <-> Hardwarematig mixen

CHRIS COIL

Ingeburgerd
Hé guys,

Ik ben op zoek naar een geluidskaart (heb momenteel een RME Hammerfall 9632) of externe i/o box met minimum 16 analoge ingangen.. liefst usb of firewire. Wat ik dus wil, is dat ik al mijn APPARTE analoge ingangen in Cubase VST of SX kan monitoren en daar ook FX enzo kan toevoegen en mixen.
Iemand suggesties?
bvb de Creamware A16 Ultra, kan dit wat ik ervan verwacht? Je kan dit via firewire op je pc aansluiten als ik me niet vergis, maar komt dan ook elke analoge ingang appart binnen in cubase, of enkel de totaalmix? En welke alternatieven zijn er nog voorhanden buiten die creamware?
Alvast bedankt!

Had je al wat gezocht op de site toevallig?

Houdt rekening met latency als je binnen VST gaat mixen (en gebruik maakt van VST plugins). Bij een CreamWare kaart kun je de DSP's op de kaart gebruiken voor FX, softsynths, etc. Het mixen van je channels gebeurd dan ook op de kaart.

Een A16 heeft 16 analoog in en uit en kan middels ADAT worden aangesloten op een CreamWare kaart met ADAT aansluiting (bijvoorbeeld Luna kaart). Op zich een erg wijs systeem. Je kan zo nagenoeg alles wat ook op een degelijke digitale mixer kan. Je zou dan ook kunnen overwegen een midi controller met 16 schuiven aan te schaffen ;)

Wat dacht je van een Behringer DDX digitaal mengpaneel.
Sluit heel mooi bij je setup aan. Lekker mixen en schuiven.

Alvast bedankt voor de tips, ik ga even uitleggen wat nu juist mijn bedoeling is:

Ik heb momenteel een Yamaha O2r mengtafel, ik ben van plan die te verkopen en in de plaats volgende dingen te kopen:

- Creamware A16 Ultra (16 analoge i/o, is genoeg voor mij, ik werk ook veel met vsti's en audio)
- Steinberg Houston (als controller voor de audio engine van Cubase SX)
- TC Electronic PowerCore FireWire (die komt er binnenkort aan)

Kijk, deze 3 dingen kan ik kopen met +- het geld dat ik nog voor mijn O2r krijg.
Mijn pc is ook zeker krachtig genoeg om alles intern te mixen (Pentium 4 2,66Ghz, 768MB RAM, RME Hammerfall 9632 geluidskaart, Dual Screen, ...)
Dus, zoals ik het bezie zou mijn nieuwe setup toch veel uitgebreider zijn qua mixing, en alles samen in SX kunnen mixen. De o2r is al een beetje verouderd en ik veronderstel ook dat bvb de creamware a16 convertors, transparanter en helderder klinken dan de 8 jaar oude technologie van de o2r.
Dus dit is mijn 'masterplan' 8> :

Ik sluit al mijn hardware synths aan op de Creamware A16, de Creamware zelf verbind ik op zijn beurt dan via 2 ADAT kabeltjes met mijn RME Hammerfall (dit is compatibel, heb het gecheckt), zodat ik 8 stereokanalen binnenkrijg in SX. Ik ga ook met één ADAT kabeltje terug naar de Creamware zodat ik via 2 analoge uitgangen van de creamware mijn studiomonitors kan aansluiten (de rme heeft nl geen analoge uitgangen).

Nu had ik nog een paar vraagjes:

- de stereokanalen die binnenkomen van de creamware in SX, daar kan ik toch ook de VST plug inns op gebruiken en de effecten van de powercore, klopt dit?

- en what about the latency? Weet er iemand of er vertraging zit op die Creamware A16 ultra?

Graag reacties, waarom jullie dit wel of niet een goed idee vinden! Of als ik iets gezegd heb dat niet klopt, verbeter mij dan aub. :okdan:

Ik wil verder niet vervelend doen.
Heb je dit wel eens in een winkel uitgeprobeerd of zo?

Die Houston moet je wel handig vinden. Is de sound van die A16 wel jouw ding? En die mogelijkheden van de Powercore zijn qua DSP belasting ook beperkt (in vergelijking met een 02R) Wat doe je met al die latencies. Etc etc.

Als een 02r overkill voor je is dan maak je een kans. Maar deze setup is qua mogelijkheden veel beperkter. Alleen qua geluid ga je er op vooruit lijkt me.

Origineel geplaatst door CHRIS COIL
Alvast bedankt voor de tips, ik ga even uitleggen wat nu juist mijn bedoeling is:
- Steinberg Houston (als controller voor de audio engine van Cubase SX)

Ik heb nooit begrepen hoe serieus de zgn. 'problemen' van Houston zijn (ik lees hele tegenstrijdige berichten daarover, van mensen die prima ding vinden, van mensen die er minder over te spreken zijn), maar voordat je zoveel geld ervoor neerlegt zou ik toch ff kijkje nemen op http://www.houstoncontroller.co.uk/ als ik jou was, om te kijken of de dingen die daar staan je 'afschrikken'. Maar nogmaals, er zijn ook mensen die wel over dat ding te spreken zijn...

Er zijn alleen geruchten dat Steinberg productie gestaakt heeft, maar dat hoeft op zich geen ramp te betekenen, als ze dat ding maar gewoon blijven ondersteunen.

Helaas heb ik er zelf nooit mee gewerkt.

Veel succes met je speurtocht iig! :doei:

Deze thread begint interessant te worden ;)

Chris : houdt dus rekening met de latency van VST plugins. Probeer effecten altijd uit je DSP's te trekken (of uit externe FX apparaten).

Ik wil straks overstappen op een digitaal mix systeem en ben nog een beetje aan het twijfelen of ik een digitale mengtafel (o1v/o2r/o3d) of goede geluidskaart.

Wordt het een digitale mengtafel, dan wil ik zeker adat hebben (om zo softsynths naar de tafel te kunnen sluizen en 8 sporen tegelijk te kunnen recorden).
Ga ik voor de soundcard; dan wordt het (minimaal) 16 analoog in, adat, DSP on board (geen latency met plugins), midi controller (alle kanalen wil ik met faders kunnen aansturen).

Origineel geplaatst door fuse
Ik wil verder niet vervelend doen.
Heb je dit wel eens in een winkel uitgeprobeerd of zo?

Die Houston moet je wel handig vinden. Is de sound van die A16 wel jouw ding? En die mogelijkheden van de Powercore zijn qua DSP belasting ook beperkt (in vergelijking met een 02R) Wat doe je met al die latencies. Etc etc.

Als een 02r overkill voor je is dan maak je een kans. Maar deze setup is qua mogelijkheden veel beperkter. Alleen qua geluid ga je er op vooruit lijkt me.

Hé Fuse,

Je hebt wel gelijk, maar ik ben ook van plan om eerst te proberen in een winkel. Ik probeer nu enkel zoveel mogelijk informatie in te winnen. Dat de O2r echt overkill is voor mij zou ik niet durven zeggen, alhoewel zijn er wel een paar punten:

- O2r klinkt vrij dof tov de nieuwere apparaten
- bvb al die mic pre amps en mic ingangen heb ik totaal niet nodig
- qua FX stelt de o2r ook niet veel voor

Er is de laatste jaren gewoonweg zoveel verandert op softwaregebied (automation in de sequencers, plug inns die gelijkwaardig zijn aan hardware, ...) dat ik niet inzie wat ik zou missen, als ik de O2r zou wegdoen.
Vergeet niet dat de hardware van de O2r stamt uit 1995, in 1997 is er een V2 software upgrade gekomen, maar dat is het dan ook.

Graag nog reacties van mensen die bvb z'on Creamware A16, TC Powercore of Houston hebben, ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Ach joh, effe upgraden naar een 02r96 en klaar! *kuch!*

Maar die tekortkomingen van mijn 01v probeer ik via de mastering op te lossen door sneaky dingen uit te halen die anders nooit uit de 01v te halen zijn. Maar dat verdoezel je alleen maar en dat blijf je horen. (vandaar die 01v96 voor mij als upgrade)

Qua effecten gooi ik outboard en software veel door elkaar. Met weinig merkbare latency. (Externe (digitale) apparaten hebben ook latency hoor)
En als je qua galm en compressie verwend bent ben je eerder happy met duurdere outboard hardware of die Powercore of UAD (semi)software versies. En goede pre-amps kunnen ook van pas komen mocht je een keer een mic willen gebruiken.
Dan zijn veel in/outs wel erg handig moet ik zeggen. Vooral als je veel hardware hebt. (Patchen is makkelijk maar je wilt natuurlijk zo weinig mogelijk patchen)

En bijv voor die monitoring een apart mixertje ertussen te hangen zodat je die schuif voor je monitorspeakers blijft houden is wel praktisch. (Hier is een draadje over trouwens) Kun je evt nog gebruiken voor vuile analoge mixer effecten (als insert FX bijv)

Met jouw voorstel doe je heel veel met software. Dat moet wel je ding zijn want als dat niet bevalt dan wil je weer een andere setup en dan kost het weer moeite geld enz.

Laat de reacties komen!! PS, heeft er iemand hier die Sony Oxford EQ al uitgetest voor de TC Powercore?
Zoja, klinkt dat echt zo méga als ze zeggen?

yamaha 01X plus UAD1 plus powercore? en dan nog die nieuwe motu firewire bak erbij voor de analoge i/o ..... dan heb je zowel de yamaha effecten en een eenvoudige digitale mixer in hardware, vette effecten in de 2 DSP boards, en veel goede analoge I/O, en alles over firewire of direct in je PC..... houston zou ik zeker niet doen, die wordt volgens mij nu ook niet meer geproduceerd door steinberg en op bv de nuendo forums lees ik er dramatische verhalen over....

ohja, qua latency: met bv de UAD heb je ook latency als je dat op subgroups enzo gebruikt, daarvoor heb je dan weer de latency-compensation nodig..... binnenkort komt Steinberg Nuendo 2 uit, en die doet aan automatische latency-compensation op het gehele audio-pad, zolang de plugins en je geluidskaart-drivers maar netjes doorgeven wat hun latency is wordt alles automatisch gecompenseerd...dit betekent dat je ook zonder enig probleem externe effecten ed in je audio-pad als bv aux-sends en inserts kan gebruiken zonder dat je met delay-compensation aan de gang moet... nu is dat al wel het geval met VST plugins, directX plugins doen dat nog niet..... en onderschat de kwaliteit van native plugins als Spinverb, PSP Vintagewarmer, Waves etc. niet

Olaf

Laat de reacties komen!! PS, heeft er iemand hier die Sony Oxford EQ al uitgetest voor de TC Powercore?
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen het nooit gehoord te hebben. Maar hij mag wel heeeeel erg goed zijn als ik de hype mag geloven.

Misschien dat je anders toch teveel marketingpraat hebt gehoord?

Zelf heb ik ooit gehoord in de winkel dat die Creamware A16's redelijk goed waren voor hun geld. Of dat zo is weet ik niet. Die Houston vind ik persoonlijk lelijk en al die andere mixerplanken zonder audio kunnen mij gestolen worden (met uitzondering de SAC-2K) En powercore gebruikers die ik ken klagen dat hij nogal snel 'vol' zit. De firewire versie is 1.5x sneller maar dan nog.

Ik heb eens een beetje opgezocht ivm met de Houston controller en er blijken daar inderdaad wat problemen mee te zijn en Steinberg brengt er blijkbaar geen updates meer voor uit. Daarom dat ik eens gekeken heb naar alternatieven.. zo kwam ik de Mackie Control tegen, schijnt heel goed met cubase/nuendo samen te werken. Is er hier iemand die z'on Mackie Control (of Logic Control = hetzelfde) heeft? Graag reacties dan!

ik heb de creamware pulsar2 (plus een pro-pack)te koop misschien wa?

De o2r is al een beetje verouderd en ik veronderstel ook dat bvb de creamware a16 convertors, transparanter en helderder klinken dan de 8 jaar oude technologie van de o2r.

Eh... nieuw is niet altijd beter toch? Je gooit wel je hele backbone weg. Ik zou nooit zo van hw naar sw kunnen stappen, je krijgt allemaal (andere) prooblemen die je eerst niet had. Ik zou echt eerst proberen (laat ze maar een demo doen in de winkel) of het allemaal is wat je wwlt. Je kunt niet meer terug he!

ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja

trouwens ik heb mijn o2r ook veruilt. niet voor creamware maar voor een motu 2408

al mijn hardware komt daar binnen werkt perfect

Origineel geplaatst door EDP
trouwens ik heb mijn o2r ook veruilt. niet voor creamware maar voor een motu 2408

al mijn hardware komt daar binnen werkt perfect

Okee, dus je hebt 8 analoog in en uit, heb je daar genoeg aan ?
En hoe doe je het met auxilleries (ik neem aan dat je wat externe fx hebt).
En waarmee mix je (intern in computer, zoja gebruik je nog een faderbox o.i.d.?)

Back