Pro Tools

druid

Ouwe rot
Ik probeerde vorige week eens het Pro Tools Free paket van digidesign, had ik al eens eerder gedaan maar had toen nog geen midi-hardware. Het ging me vooral om de midi-seqencing en die heeft me positief verrast doordat je de inhoud van elke track kan bewerken zonder dat je een ander scherm voor je neus krijgt en dat je met de multi tool zo ongeveer alles kan doen zonder van tool te wisselen.

Helaas is de draait Pro Tools Free alleen onder windows 98se/ME en die draaien niet echt goed, maar erger nog is dat ik terwijl ik alleen de midi-gebruik steeds errors krijg dat m'n windows IRQ's te lang vast houdt en daarom de audio buffer moet vergroten(maar die kan niet groter)! :stupid

Ik kan daardoor dus niet langer dan +/- 30 maten sequencen want dan stopt protools met een foutmelding...

Is nou de enige oplossing een Digidesign M-box te kopen voor €699 of een nog duurdere digi001? En waarom zijn Digidesign producten duurder dan de advies prijs van Digidesign? De advies prijs voor de Mbox is under $500...

Druid

hee druid, uhmmm, die latency, het afhouden van die IRQ's, die errors en het stoppen van protools free, dat ligt toch echt niet aan het ontbreken van digidesign hardware hoor. sterker nog, op mijn mac (os 9.2) kan ik hem zelfs gebruiken als realtime efx processor, door een kanaal op rec te zetten en er wat plugins aan te hangen. latency = 0. het probleem zit hem (..verassend..) in windows.

verder is die under 500 dollar kreet van digidesign OK, want in nederland kost ie nog geen 500 euro (echter, er komt nog 19% btw overheen ..).

hey tewater, :eureka:

Tja de free versie draait alleen onder 98/me een ander O.S. wil gewoon niet, ben het met je eens dat het waarschijnlijk aan windows ligt maar heb dus gewoon geen keus... De betaalde versies van Pro Tools draaien onder windows XP wat een stuk sneller en stabieler is dan ME, dat is wat ik bedoelde met het aanschaffen van de Mbox.

En ehm, 20% van 500 is toch 100 euro, de verkoop prijs van de Mbox is 699 dus is er ergens nog 100 euro blijven steken...

Druid

Heb net gezien dat je de Mbox bij midi-amsterdam voor 560 euro hebt, dat lijkt al een beetje meer op $500...

Als iemand nog lagere prijzen weet voor de Mbox met Protools LE, let me know!

Druid

hee druid,

560 euro is best nette prijs volgens mij !
je kunt ook nog even over de grens kijken, bij http://www.musicstorekoeln.de/, daar hebben ze vaak hele vette aanbiedingen.

ik kan hem je ook echt aanraden trouwens. ik had vroeger een audiomedia III, daarna effe niets (dus protools free), en nu een mbox. het is een klein doosje maar met groots geluid. onder mac os 9 en x werkt ie bizar goed (ik heb een powerbook g4 laptop, en hij wordt gevoed via de usb poort), nooit errors, geen latency... aanradertje dus. als je nog iets wilt weten, mail me gerust.

oh ja, belangrijk voor pc-ers, onder windows xp draait ie ook toppie !

groetjes maurice

Hey,

Die site die je gaf kan ik 'm zo gauw niet op vinden (erg onoverzichtelijk), ik lees helaas wel veel negatieve dingen over pro tools (op het sospubs.co.uk forum) vooral dat de software erg slecht is. Ik baal er van dat ik protools free niet kan draaien ik ben er een week mee bezig geweest maar mijn laptop heeft er gewoon geen zin in. Ik blijf error's krijgen dat windows de irq's niet optijd vrijgeeft. Ik heb m'n netwerkkaart al uit gezet en meteen ook maar alle andere hardware die ik niet gebruik. Maar het helpt niet... :'(

Druid

oh dat is wel balen ja. ik snap de kritieken op pro tools nooit zo hoor, trouwens. in het gros van de studios wereldwijd werkt men ermee. maar dat is allemaal mac. misschien is ie voor pc gewoon niet okee. dat kan. maar als pc-er heb je (in tegenstelling tot mac-ers) wel relaxed veel keuze qua audio hard- en software.

dus misschien toch maar even verder kijken :walker:

De prestatie van Pro Tools hangt erg af van de prestatie van de host computer. Pro Tools is een uitstekende applicatie, maar zoals altijd zal het niet altijd perfect lopen op elke computer. Ik werk met PT al sinds versie 2.0 en op elke machine waar het op liep (vanaf een Quadra 680!) liep het prima.

Mensen die roepen dat ze problemen hebben, draaien met misschien op machines die niet snel genoeg zijn, de gekraakte 32 sporen LE versie draaien (PC) en veel gekraakte plugins draaien.

De MIDI implementatie is misschien niet zo uitgebreid als Logic of Cubase, maar de audio is zeker (wel naar mijn persoonlijke mening uiteraard) vele malen beter dan alle andere paketten. En de grote kracht van PT is inderdaad dat het maar 2 windows heeft, en dat alles daarin gedaan wordt.

Een van mijn werkzaamheden is post productie voor televisie en ik heb net de hele Net 5 serie "I Love The Nineties" op een Mbox zitten mixen de afgelopen 4 maanden, zonder problemen in PT 6. Inclusief een 11 Gb filmpje in elke sessie, die de 733 Mhz G4 in de studio zonder moeilijkheden kan afspelen. Je moet dan inderdaad wel een hoop RAM hebben.

PT free vind ik gewoon bar en bar slecht. Maar de keer dat ik met (bibberende handjes) de echte PT heb gebruikt is er dag en nacht verschil. PT LE zou ik niet weten maar tewater is er bij mee. (toch?)

Maar om midi te gebruiken lijkt me dat PT (elke versie) minder is dan de gemiddelde dedicated (hardware/software) sequencer. Niet voor niets dat er vaak Logic naast gebruikt wordt.

PT doet gewoon wat het moet doen en daar betaal je (dik) voor.

Origineel geplaatst door fuse
PT free vind ik gewoon bar en bar slecht. Maar de keer dat ik met (bibberende handjes) de echte PT heb gebruikt is er dag en nacht verschil. PT LE zou ik niet weten maar tewater is er bij mee. (toch?)

Maar om midi te gebruiken lijkt me dat PT (elke versie) minder is dan de gemiddelde dedicated (hardware/software) sequencer. Niet voor niets dat er vaak Logic naast gebruikt wordt.

PT doet gewoon wat het moet doen en daar betaal je (dik) voor.

PT Free op de Mac heb ik weinig problemen mee gehad, op de PC hoor ik wel af en toe wat problemen, maar het loop ook alleen redelijk onder 98 SE en een knape PC. Maar nogmaals, dit hangt van veel meer zaken, PT loopt namelijk niet lekker met alle bestaande PC processors (http://www.digidesign.com/compato/mainfreewin.html) en veel geheugen is ook een pre.

Qua MIDI heeft PT alle 'normale' functies, zoals list editor, quantising en ga maar door. Het heeft geen uitgebreide MIDI programming aan boord, maar dit is voor veel mensen ook onnodig. Die willen gewoon sequencen, knippen/plakken en wat controllers gebruiken.

Maar je hebt gelijk: tussen PT Free, PT LE en PT TDM zit een wereld van verschil. TDM draait op aparte DSP's, die je plugins processen, wat een veel stabieler (maar natuurlijk duurder) systeem opleveren.

Ik vind de LE prijzen meevallen. 900-1000 euro voor een Digi 001 is hetzelfde als Logic Platinum, maar dan met geluidskaart met 18 I/O. De Digi 002 is 2800 euro, maar dan heb je er wel een controller bij.

En de TDM prijzen zijn (waarschijnlijk) niet haalbaar voor de meeste synth forum lezers. Een simpel (HD 1) systeem begint bij 15.000 euro, inclusief interface.

Zeg AUX: Dat het op een G4 wel goed werkt geloof ik, en ik draai gewoon de officiele 8x48 sporen versie, heb ik meer dan genoeg aan... ik heb geen plugins, laat staan gekraakte dus het probleem is dat de software op voor de PC gewoon ontzetten slap is, mijn host computer is een 1200 MHZ PIII laptop en een Athlon XP 2000+(1766MHZ) met 512MB@333MHZ 30GB@7200RPM GF4Ti4200 met 64MB DDR@3ns... daar moet het gewoon goed op kunnen draaien maar de FREE versie werkt alleen onder windows 98SE/ME en dat is ech helemaal ruk.

Kijk ik wil het eigenlijk eerst gewoon proberen voor dat ik er 500+ euro steek in een systeem wat gewoon niet stabiel blijft op PC hardware, en als ik eerst een ook nog een eMac moet kopen? Werkt dat trouwens de FREE versie op een emac voor met 1GHZ en 256MB ram? (ik hoef dus niet zo veel plugins enzo)

O ja... ik snap niet waar de midi verschilt van andere systemen... ik kan gewoon alles doen wat ik zou willen. (ik geef toe dat er geen score en event edit in zit... maar die zou ik niet missen... misschien wel vreemd dat dat ontbreekt in zo'n professioneel pakket...) Ik vind juist een sterk punt van protools die ie zo overzichtelijk is met midi!

Iemand ervaring met de Mbox op PC?

Druid

Als je toch een laptop hebt dan zou ik gewoon naar de winkel gaan en het daar zelf uitproberen. ;)

Origineel geplaatst door druid
Zeg AUX: Dat het op een G4 wel goed werkt geloof ik, en ik draai gewoon de officiele 8x48 sporen versie, heb ik meer dan genoeg aan... ik heb geen plugins, laat staan gekraakte dus het probleem is dat de software op voor de PC gewoon ontzetten slap is, mijn host computer is een 1200 MHZ PIII laptop en een Athlon XP 2000+(1766MHZ) met 512MB@333MHZ 30GB@7200RPM GF4Ti4200 met 64MB DDR@3ns... daar moet het gewoon goed op kunnen draaien maar de FREE versie werkt alleen onder windows 98SE/ME en dat is ech helemaal ruk.

Kijk ik wil het eigenlijk eerst gewoon proberen voor dat ik er 500+ euro steek in een systeem wat gewoon niet stabiel blijft op PC hardware, en als ik eerst een ook nog een eMac moet kopen? Werkt dat trouwens de FREE versie op een emac voor met 1GHZ en 256MB ram? (ik hoef dus niet zo veel plugins enzo)

O ja... ik snap niet waar de midi verschilt van andere systemen... ik kan gewoon alles doen wat ik zou willen. (ik geef toe dat er geen score en event edit in zit... maar die zou ik niet missen... misschien wel vreemd dat dat ontbreekt in zo'n professioneel pakket...) Ik vind juist een sterk punt van protools die ie zo overzichtelijk is met midi!

Iemand ervaring met de Mbox op PC?

Druid

PT Free is 3 jaar geleden gemaakt door de grote PT te ontdoen van allerlei functies, en een nieuwe, kleine versie te compilen. Het is gratis, en ze hebben het op de markt gegooit om mensen lekker te maken voor de LE en TDM versies. Dus niet als volledig pakket, maar om het uit te proberen. That's it.

En dat heeft gewerkt, want voorheen was PT alleen voor de grote studios betaalbaar, maar nu ook voor iedereen. Als je PT aan het werk wilt zien, moet je niet gaan kijken naar Free, want het programma is heel anders dan 3 jaar geleden. Dus zoals Fuse zegt, neem je laptop mee naar de winkel en ga het uitproberen.

PT Free draait prima op de Emac, maar nogmaals, Free is geen vergelijking met de huidige versies.

Die mix core werkt ook met nieuwere PT versies? (bijv 6)

Wie weet, ooit misschien eens. Als 32 bitters net zou ouderwets zijn als atari's. ;)

Origineel geplaatst door Toon
Voor de geĂ¯nteresseerden: op ebay.de zie je vaak Protools 24 mix core kaarten voorbijkomen. Dit zijn de voorlopers van de huidige HD reeks. In vergelijking met wat ze vroeger kosten zijn die dus wel spotgoedkoop. http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2531509851&category=21775

Besef je wel dat sommige TDM systemen zo oud zijn, dat je er tegenwoordig weinig meer mee kan. Als iemand een PT III systeem aanbied, is het niet aan te raden deze nog aan te schaffen bijvoorbeeld. Dit draait sowieso niet op Powermacs of welke PC dan ook, omdat ze Nubus kaarten bevatten, ipv PCI.

Alle systemen vanaf d24 systemen zijn interessanter, alhoewel ik niet zeker weet of deze ook op PC kunnen draaien, ik heb ze alleen op Macs gezien. Digidesign zelf verkoopt ook nog Mix 24 systemen, die 'ge-refurbisht' zijn. Goedkoper dan nieuw, maar nog steeds niet echt haalbaar voor de thuismuzikant.

Besef ook dat je bv Logic kan draaien via een TDM systeem, dus de voordelen van de DSP processing (TDM plugins) en het front-end van Logic. Er zijn vrij veel production studios die zo werken.

Origineel geplaatst door fuse
Die mix core werkt ook met nieuwere PT versies? (bijv 6)

Wie weet, ooit misschien eens. Als 32 bitters net zou ouderwets zijn als atari's. ;)

Jazeker, alle systemen vanaf de d24 systemen (d24, 24Mix, 24Mix Plus en Mix Cubed) kunnen PT 6 software draaien, uiteraard alleen onder Mac OS X en Windows XP (althans later dit jaar). Je mist alleen de voordelen van de HD kaarten.

:)

Goed nieuws, ik heb m'n Athlon systeem gereconfigd en ptFree draait nu al een uur zonder foutmelding. Andere video drivers...

Ik heb een loop van 2 maten lopen die op verschillende trax midi zooi afspeeld, op m'n laptop kreeg ik dan na een maat of 30 een error... ik hoop dat het systeem nu ook bij verder gebruik stabiel blijft.

Ik kan om de prestaties te verbeteren nog eventueel alle hardware uitzetten die ik niet gebruik om zo irq's te sparen, er zit nu een SB-Live in maar die stoort als de pleurus dus moet ik maar eens gaan kijken naar een beter kaart. Hoeft niet exotisch te zijn want ptFree gebruikt toch geen meerdere inputs of wel? Suggesties voor een pci audio kaart?

Druid

Aux, die mix core kaartjes zijn toch altijd van de mix 24 reeks? Of was er daarvoor ook nog een andere reeks (nubus?) die ook mix core heette?

Origineel geplaatst door Toon
Aux, die mix core kaartjes zijn toch altijd van de mix 24 reeks? Of was er daarvoor ook nog een andere reeks (nubus?) die ook mix core heette?

Klein stukje PT geschiedenis:

PT III hardware, software versies t/m 3.nog iets. Deze draaien alleen op Nubus Macs, dus alle Macs voordat de eerste Powermacs kwamen. Mijn eerste PT ervaringen waren op een Quadra 680, 33 Mhz (als ik me goed herinner) met de PT III kaarten.

Toen kwam PT d24, de eerste 24 bit systemen, met 1 core kaart (zonder DSP's) en 1 of meerdere DSP Farms. De core kaar verbind de comp met de hardware interfaces (882, 882/20, 888, 888/24, ADAT Bridge of de 1622). Maximaal 2 interfaces per kaart, dit geld ook voor de DSP farms. Dus maximaal 16 ingangen per kaart.

Daarna kwamen de MIX systemen:
- 24 Mix --> 1 Mix core met 6 DSP chips
- 24 Mix Plus --> 1 Mix core met 1 extra Mix farm (4 extra chips). Deze Mix farm is krachtiger dan de DSP farms. Maar de DSP farms kunnen ook gebruikt worden met de Mix core kaart, dit hebben wij in de TDM studio.
- 24 Mix Cubed (Mix-tot-de-macht-3) --> 1 Mix core met 2 Mix farm kaarten, dus 14 chips in totaal. Dit was een gemiddeld systeem in de grote studios, met 3 of meerdere 888/24 interfaces.

Nu hebben we de HD systemen, HD 1, HD 2 en HD 3. Deze vervangen de 3 Mix systemen met veel krachtigere DSP's. Dit zijn trouwens dezelfde chips als in de Access Virus synthesizers, vandaar dat deze ook in TDM plugin formaat bestaan voor PT systemen. Andere interfaces ook, alhoewel de oudere compatible zijn, in combinatie met minimaal 1 nieuwe interface, de 96 I/O of de 192 I/O.

Back