Lexicon PCM of toch maar MPX ??

Lacrosse

Rise of the Machines
Er is de laatste jaren heel wat gebeurd bij Lexicon. De MPX serie is in vrij hoog tempo doorontwikkeld en in de nieuwste fx-units kom je steeds de LexiChip tegen. De PCM serie wordt ook nog steeds verkocht, welliswaar voor een mildere prijs. Omdat de PCM's alweer een paar jaar op de markt zijn ben ik erg nieuwsgierig naar een vergelijking van de reverb tussen de MPX-1, de MPX-550 en anderzijds de PCM-91.
Kan iemand met kritische oren hier iets zinnigs over zeggen?

De MPX1 en de MPX500/550 gebruiken dezelfde algoritmen en bij mijn weten dezelfde processor. De converters van de MPX500/550 zijn nieuwer (24 bit - beter?) dan van de MPX1. Theoretisch zou de MPX500/550 dus beter moeten klinken, maar of je dat hoort.

De reden dat de MPX1 duurder is dan de 500/550 is dat de MPX1 twee processors bevat: waarvan 1 dedicated voor de galm, de andere wordt voor de overige effecten gebruikt.

De 500/550 bevatten slechts een processor. Deze moet alle effecten berekenen: een chorus of een delay gaan dan ten koste van je galm, dit is hoorbaar.

Ik heb een tijdje zowel een MPX1 als een MPX500 gehad. De presets van beide bakken verschillen, maar je kunt identieke galmen maken. Uiteindelijk heb ik de MPX1 verkocht omdat ik alleen de galm gebruikte (en niet de andere effecten), bovendien vind ik de bediening van de MPX500 veel handiger dan van de MPX1.

Hoe de MPX'en zich verhouden tot de PCM-91 zou ik ook wel graag willen weten.

Back