Percussie, where to start

SpaceAgent202

Sinds 2001
Okee.
Alweer een vraag,
ik heb weer wat meer geleerd over composities, arrangeren en dergelijke. (naja een beetje dan)

Ik begin zelf altijd met een 4 op de vloer beat en begin daar bovenop melodietjes te plaatsen.
DIt lukt allemaal aardig..
Dan heb je een hoofdmelodie, die je in verschillende variaties kunt bewerken,
maar wat ik nog onder het geheel mis, is passende percussie.
Ik begrijp dat je percussiepatroontjes kunt varieren net als melodielijntjes gedurende een nummer... in ieder geval:

Ik moet ergens beginnen maar weet niet waar. Laten we beginnen bij het begin.

Ik heb een sampler met een zelfgemaakt simpel drumkitje, maar ik mis een heleboel drumgeluiden, en mis tevens de juiste lay-out voor mijn keymap.

Kortom,
waar heb ik informatie over nodig.

1. de drumkit, wat voor soort geluiden moeten erin en op welke plaats (welke geluid op welke toets).
2. met wat voor sequencer (soft / hard / matrix / analoog / anders) kan ik het makkelijkste programmeren
3. is het niet gewoon jammen wat je moet doen (hiervoor moet ik op mijn toetsen spelen dus komen we terug bij de keymapping)
4. alle overige kritiek is welkom...verfijning van mn vraag komt straks wel :)

thanks folks!! :)

Vraag 1: Wat voor klanken maakt niet uit leg jezelf geen restricties op maar ga gewoon creatief je eigen gang koop een sampleCD'tje met leuke ''acoustische'' of ''electronische'' percussieklanken (one Shots) of maak ze zelf als je die mogelijkheid hebt.
Probeer dus origineel te zijn en laat je niet door bepaalde regels tegenhouden !
Vraag 2:Is ook weer je eigen keus wat werkt voor JOU het makkelijkste ! Ga dingen testen en vergelijken met elkaar!
Ikzelf doe al mijn drum/percussie programming in de Key editor van Cubase SX en ben daar tevreden over (ik gebruik de drum editor nooit ben de de key editor gewend..)
Vraag 3: Wederom je eigen keus ik zet gewoon blokjes en zet soms de quantize af zodat ik de klanken lichtjes kan verschuiven om een levendiger drum/percussiepatroon te krijgen soms werkt de Groove Quantize ook wel lekkker in SX

Vraag 4:Is geen vraag maar ff alles in het kort.
Doe gewoon je eigen ding kijk wat voor jou het makkelijkste werkt en laat je niet beperken door bepaalde regeltjes ga lekker met klanken spelen en zet ze op ''ongewone'' plaatsen! Soms werkt het niet en soms weer wel maar dat is net het leuke (vind ik) aan drum/percussieprogramming je kunt er alle kanten mee op met alle klanken (dit hoeven niet perse echte drumklanken) kijk ook eens naar FX zoals het dichtslaan van een deur bijvoorbeeld ga daarmee knippen,filteren,envelopes,moduleren enz.enz. dan kun je verassende en originele klanken krijgen!!

Tot zover mijn antwoorden op je vragen ik hoop dat je er wat mee kunt !:geslaagd:

:biertje: :kroon: :walker:

Re: Percussie, where to start

Origineel geplaatst door Roel

1. de drumkit, wat voor soort geluiden moeten erin en op welke plaats (welke geluid op welke toets).
2. met wat voor sequencer (soft / hard / matrix / analoog / anders) kan ik het makkelijkste programmeren
3. is het niet gewoon jammen wat je moet doen (hiervoor moet ik op mijn toetsen spelen dus komen we terug bij de keymapping)
4. alle overige kritiek is welkom...verfijning van mn vraag komt straks wel

Aha weer zon goed doordachte vraag ;)

wat voor geluiden er in de drumkit zitten hangt nogal van het nummer af, maar voor de afwisseling is het wel prettig om er 2 kicks 2 snares open en closed hihat en dan wat geluidjes voor de fills, en nog wat extras, zoals bv taboerijn, rimclick cowbell..... kijk gewoon eens naar de drumkits van bijvoorbeeld de 909 dan krijg je een ideetje van de lay-out van een drumkit
type sequencer is gewoon afhankelijk van wat jij het prettigst vind, alles heeft zo zn voordelen en zn nadelen
maar ik zou je eigenlijk aanraden om drums te programmeren en niet met je keyboard in te spelen, als je het per se wilt inspelen kan je dat beter met pads(of hoe heten die dingen waar je op slaat) ofzo doen want het is echt belangrijk dat de beat strak in de maat zit, kijk als je een ervaren "in-de-maat speler" bent kan het wel maar ik drum zelf en op een keyboard drummen is toch altijd wat anders

bij het in programmeren moet je voor afwissleing zorgen als de beat een belangrijke rol speelt, doe dit met breaks, zachte kleine geluidjes, kleine afwijkingen in het ritme van de snare, wat geintjes met de hi-hat.

als je een tribal techno effect wil krijgen moet je een paar verschillende bassdrums(wel zorgen dat deze bassdrums niet te veel"kick"hebben) gebruiken(tussen de 4 maten in) lichte delay en galm er over en een goeie kickdrum om de vier maten, wel een beedje kijken welke goed passen maar je kan dan een hele stevige beat krijgen

koop een goeie mic en pre-amp en wat trommeltjes en neem de boel live op! lekker organisch en swingend!

Origineel geplaatst door olafmol
koop een goeie mic en pre-amp en wat trommeltjes en neem de boel live op! lekker organisch en swingend!

ik heb helaas geen budget voor een goede mic en wat trommeltjes...
anders was dat zeker een optie !

probeer met de middelen die ik heb ook nog eens ergens te komen :) moet lukken toch ?
live trommelen zou ik dan dus met mijn toetsjes doen; de geluiden komen uit virusje en binnenkort uit q...

Als ik je een tip mag geven,

probeer een duidelijk onderschijd te maken tussen drums & percussie.. want ze zijn niet equivallent !
als je dit niet doet krijg je een potje ritme-prak.

grz

okee...

hoe bouw ik een nuttige drum-track met mijn sampler, en waar moet ik beginnen,
en hoe en op welke plaatsen vul ik dit aan met percussie?

laten we als voorbeeld nemen; dansbare 4/4 genres.

ahum.......hihihihi.....wat is nuttig? beetje rare vraag stel je

okee...

Zoals ik al zei in bovenstaand antwoord
Doe gewoon je eigen ding kijk wat voor jou het makkelijkste werkt en laat je niet beperken door bepaalde regeltjes ga lekker met klanken spelen en zet ze op ''ongewone'' plaatsen! Soms werkt het niet en soms weer wel maar dat is net het leuke (vind ik) aan drum/percussieprogramming je kunt er alle kanten mee op met alle klanken (dit hoeven niet perse echte drumklanken) kijk ook eens naar FX zoals het dichtslaan van een deur bijvoorbeeld ga daarmee knippen,filteren,envelopes,moduleren enz.enz. dan kun je verassende en originele klanken krijgen!!

:D

Ik wil je best helpen maar je gaat me toch niet vertellen dat je niet weet hoe je een ''dansbare 4/4 beat'' kunt maken :confused:
Luister veel naar andere nummers en kijk hoe ze het daar doen en beperk jezelf niet tot Tiesto en kornuiten maar ook andere Genre's zoals latin,samba en al die zuidelijke dingen!! (SOUL & FUNK nummers zijn ook een mooie bron vind ik zelf)
Ik heb het dus niet over het samplen van deze klanken maar naar de ritmische opbouw ervan! :okdan:

Uhm, misschien is het een goed idee om met fruityloops even te klooien. Gewoon wat van die blokjes aanklikken en dan afluisteren. En natuurlijk naar bestaande muziek luisteren. Meestal zijn de drums vrij simpel.

Misschien moeten we samen wat klooien, want voor mijn zijn drums een makkie (elektronisch drumstel), maar de rest... ik weet niet waar ik moet beginnen! :)

Origineel geplaatst door Svart Rose
Uhm, misschien is het een goed idee om met fruityloops even te klooien. Gewoon wat van die blokjes aanklikken en dan afluisteren. En natuurlijk naar bestaande muziek luisteren. Meestal zijn de drums vrij simpel.
uhm jah.. ik zal eens een demoversie van internet plukken ! ik zocht ook naar de meest praktische programmeer/ inspeelmethode aangezien ik gewoon eens ergens moet beginnen...
Misschien moeten we samen wat klooien, want voor mijn zijn drums een makkie (elektronisch drumstel), maar de rest... ik weet niet waar ik moet beginnen! :) [/B]
mjah waarom niet :)

okee...

je zoekt de sterke tijden in de maat die je in je melodie gebruikt.
op die tijden zet je een gepaste percussieve sound & de rest ven de percussie laat je anticiperen of syncoperen naar die plaatsen.
(gebruik natuurlijk geen snare hiervoor want die staat reeds op 2 & 4 !! )
Als extra groove accenten kan je af & toe (lees ZEKER NIET TE VEEL) de sterke tijden in je percussie iets variëren, terwijl je de melodie-time behoud.

dit is in het kort de basis van percussie

neemt U den mp3 als referentie bij het volgende, persoonlijke en dus subjectieve verhaal:

http://home.planet.nl/~gomme000/Drums101.mp3

zoals in mijn sig te lezen valt, leef ik in de overtuiging dat n beat staat of valt met n kick, en derhalve begin ik daar ook doorgaans mee. Ik layer dit meestal met een klein kort "kikje" voor wat mid/hoog

Vervolgens voeg ik n clapje en n simpel closed hihatje toe

Daarna leg ik wat verschillende gesamplede closed hihatjes neer om de posities waar de open hihat komt

welke ik dan ook toevoeg

daarna wat heel kleine, nauwelijks hoorbare bongo conga percussie

wat snaretjes voor de "groove"

nog wat hihat/percussie achtige sampletjes voor wat vulling

n mooi trommeltje voor nog wat groove

ride cymbal erbij voor opvulling van t hoog

filter breakje, disco loop erin, en vocals erin stampen om n wereldhit te maken!

Origineel geplaatst door olafmol

offtopic, over trommeltjes gesproken, wie heeft er gister op de NPS die docu gezien over muziek? Die afrikaantjes kunnen pas trommelen, daar kunnen wij nog iets van leren... :halleluja

ontopic, misschien heb je iets aan van die pads, zodat je zelf je percussie in kan slaan?

offtopic: ik wilde even een citaat van een nederlands cabaretier ertegenaan gooien :) maar weet niet of dat in openbare gelegenheden zoals fora gepast is

van die pads werken misschien wel... maar dan ga ik meteen aan een mpc denken... :) het is wel een interessant idee
wat voor pads zijn er in de handel? moet je dan een digitaal drumstel aanschaffen en aansluiten op je sampler? lijkt me wel interessant maar dat geintje gaat vast wat kosten.. hoeveel zou dat ongeveer zijn ?

Re: Percussie, where to start

4. alle overige kritiek is welkom...verfijning van mn vraag komt straks wel :)

1. Hier is geen echte standaard voor. Niemand kan jou verbieden om bvb uitsluitend een dubbele BD en
vijftien verschillende cymbalen in je nummer te gebruiken. Een "General MIDI" compatibele drumkit ziet er zo uit.

2. Dit is vrij persoonlijk. Ik verkies een x0x gebaseerde (step)sequencer voor percussie.
Dit is strak (door de beperkte resolutie) en intuitief (echte hands-on gevoel).
Je kan dan in realtime makkelijk een kick of tik bijplaatsen of weglaten.
Je kan dit ook wel doen via een "matrix" editor in een software sequencer (Logic, Cubase, ...) en
dit later dan eventueel dumpen naar een hardware sequencer.

3. Als het allemaal iets minder strak mag zijn kan je natuurlijk ook wel jammen op je toetsenbord of
met een aangepaste controller zoals de Akai MPD16 of een Roland SPD-xx.
Je kan het daarna natuurlijk nog altijd quantiseren in je sequencer om het terug iets strakker te maken.

Pjotr vat het goed samen. Je moet denk ik gewoon expirimenteren en goed luisteren naar andere tracks. Vaak werkt iets wel of iets niet. Ik ben zelf veel te snel geneigd ingewikkeld te doen, terwijl het juist te kunst is om het simpel te houden. Accenten en velocity zijn heel belangrijk. Ook moet je proberen, zoals jazzman zegt, eerst een leidend basis ritme neer te zetten, en dat rond de melodielijnen te accentueren. Moeilijk is het om verschillende ritmes te gebruiken, zodat je de luisteraar op een verkeerd spoor kan zetten. Veel detroit werkt zo, veel andere techno ook. Heerlijk, maar mij lukt dat ook eigelijk niet echt. Ik moet nog veel oefenen.
Maar wat werkt nou wél en werkt nou niét?

Origineel geplaatst door Pjotr G
neemt U den mp3 als referentie bij het volgende, persoonlijke en dus subjectieve verhaal:

http://home.planet.nl/~gomme000/Drums101.mp3

filter breakje, disco loop erin, en vocals erin stampen om n wereldhit te maken!

Jaaah.... oeeeeh beeebeeeh!!! een wereldhit!! :halleluja

maar serieus, zoiets lijkt simpel, maar mij lukt zoiets niet heel snel.... die 2e lijn met de claps klinkt al meteen lekker, bij mij is het vaak onsamenhangend. Maar het lukt de laatste tijd steeds beter, zeker zo'n mam-adx is aan te raden. Klinkt in den beginnen al erg lekker. Goede sound keuze is daarom ook heel belangrijk. Je hoort dat bijv deze basekick al erg veel punch heeft, hij lijkt al in het begin gelayered met een soort snare. Alleen die al klink heel goed vind ik.
Vaak hoor je dat er per 2 measures gemeten wordt... alles valt daar binnen in, waarin de 2e paar measures nét iets anders is, zodat er ook weer een groove per 4 measures komt... de baseline is ook vaak moeilijk, soms lijkt die nét langer te lopen als de 4 kicks, maar toch valt ie er binnen... zo'n truukjes... hoe precies weet ik niet, soms lukt het me, en dan grooved het gewoon, op gevoel zeg maar, maar heel gericht lukt me dat niet echt. maar goed, misschien dat mensen wat tips hierover kunnen geven. Ik probeer vaak de 16 maten te delen in 3kwarts maten voor de hats, dat grooved erg goed, vooral dnb is hierop gebaseerd... maar nogmaal, anderen kunnen misschien meer van het topje van de sluier verhullen....

:dj:

Back