Roland RS9: Is dat wat?

PvanGeenen

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Ik speel in een band en gebruik voornamelijk mijn Roland VK8. Helemaal niets mis mee. Daarnaast gebruik ik nu een Roland U110 met een Kawai Spectra voor wat extra geluidjes. En van die laatste combi wil ik af. Ik zat eerst te overwegen om de U110 te vervangen, maar zit nu te denken om beide te vervangen door een Roland RS9. Dan zit ik niet meer te klooien en heb ik de VK8 voor orgelsounds en de RS9 voor overige sounds.

LIVE moet ik met deze combi snel uit de voeten kunnen. Dus geen geklungel.

Verder heeft mijn VK8 heerlijk waterfall keys. Ik heb gelezen dat de RS9 halfgewogen toetsen heeft. Gewogen toetsen mot ik niet. Dat speelt niet lekker weg. Met half gewogen toetsen heb ik geen ervaring. Ik kan me er alleen iets bij voorstellen.

Als iemand ervaring met de RS9 heeft en/of tips heeft hoor ik het heel graag.

Met vriendelijke groet,

Paul van Geenen

Ik heb em aangeschaft en ben er heel tevreden mee! Wat een geweldige synth is dat!!!!

Deze topic kan op slot!

Hele fijne machine met een heel fijn klavier: 88 toetsen waar je je geen ongeluk op hoeft te drukken om er geluid uit te krijgen...een lekker 'vlot' klavier dus. Ik gebruik 'm momenteel als masterinput in mijn midi-setup, maar ik vind het af en toe wel jammer dat er geen aftertouch op zit, daar moet ik de Triton dan weer voor inschakelen...

De geluiden zijn natuurlijk niet meer van deze tijd (veredelde sound canvas, keurig GM en zo, vaak wat aan de dunne kant), maar ik kan me zo voorstellen dat ze live nog best te gebruiken zijn. Geluiden zijn wel te layeren zodat je wat meer body kunt toevoegen.

De mogelijkheden om te tweaken zijn erg beperkt, maar er zitten een paar controlfuncties met draaiknoppen op (o.a. voor het filter met cut off en resonance) waarmee je de geluiden behoorlijk uit hun verbnad kunt trekken.

Voor de prijs zeker een hele mooie machine, al is het alleen al om het lekkere lange klavier.

Toedels!

3 jaar later... :P

Roland RS? Mooie klanken, maar niet hoorbaar in een mix. Dus uiteindelijk heb je er niets aan. Kun je net zo goed niets aanschaffen en voor het tijdverdrijf een kruiswoordpuzzeltje gaan doen.

Back