ECHT strak: tracking vs. sequencing vraag

slash

~YOROSHIKU~
hierbij een vraag aan iedereen die ooit getracked heeft (fasttracker, screamtracker, enzovoorts). hebben jullie ook last van dat sequencers onstrak klinken? ligt het nou aan mij?

als ik een track in m'n tracker maak dan is het ECHT strak. als ik daarna dezelfde track nog een keer in m'n sequencer maak, al quantise ik, al klik ik alles met 127 velocity in, het klinkt half zo strak niet.

wat is dit voor gein? het zal toch niet de 2ms delay zijn die mijn geluidskaart veroorzaakt. trouwens, als ik naar m'n synth stuur is het precies hetzelfde.

sterker nog, zelfs als ik een track met behulp van modtracker naar midi converteer klinkt het al meteen half zo strak niet.

heeft iemand anders hier last van/een verklaring voor of ben ik gewoon nostalgisch aan het zijn?

simpel...

- je dataflow is altijd gelijk bij een tracker (per 'step' wordt er altijd evenveel data verstuurd/berekend)
- kijk alleen al naar een leeg pattern in je Tracker player... als je een nieuw pattern toevoegt aan je song dan kost ie, ongeacht of er al wat instaat of niet, altijd een X aantal kb's (waarbij bijv. X altijd 2048 bytes is bij elk pattern)

tiz dus ook niet zo gek dat een drumcomputer (met z'n eigen seq) strakker klinkt dan een softseq...

conclusie: we kunnen 100% stellen dat een stepseq altijd strakker klinkt qua timing dan een event/softseq :)

Origineel geplaatst door 6 trak
simpel...

- je dataflow is altijd gelijk bij een tracker (per 'step' wordt er altijd evenveel data verstuurd/berekend)
- kijk alleen al naar een leeg pattern in je Tracker player... als je een nieuw pattern toevoegt aan je song dan kost ie, ongeacht of er al wat instaat of niet, altijd een X aantal kb's (waarbij bijv. X altijd 2048 bytes is bij elk pattern)

tiz dus ook niet zo gek dat een drumcomputer (met z'n eigen seq) strakker klinkt dan een softseq...

conclusie: we kunnen 100% stellen dat een stepseq altijd strakker klinkt qua timing dan een event/softseq :)

weer een zorg minder :)

en een reden om toch te blijven tracken, hoera!

Renoise doet het allemaal: samples, vst's en midi. Het is alleen jammer dat je je banken/patches alleen in numerieke vorm kan selecteren, maar op zich werkt het allemaal wel. Ze zijn momenteel ook bezig om een pianoroll te intregeren, en om de resolutie te verhogen zodat je straks kan zoomen en met meer precisie je tracks kan editen...

Ik zou hem zeker eens proberen als je een tracker met midi ondersteuning zoekt. Er zijn nog een paar trackers die midi ondersteunen maar die zijn niet echt af en/of word niet meer actief aan gewerkt. zTracker had potentie maar is erg buggy en heeft al een lange tijd geen updates meer gehad.

http://ztracker.sourceforge.net/
http://www.renoise.com

Groetjes,

Dennis

ja renoise is zeker geniaal, en psycle ook, maar ik had al een tijdje geen tracks gemaakt en toen ik weer begon stond ik me ff te verbazen over hoe vet alles klonk en hoe veel ik kon doen zonder dat het vervelend werd qua syncopated bass etc.

vooral shuffle kan ik in een sequencer echt NIET aanhoren, terwijl tracked klinkt het juist hardstikke lekker. nu weet ik iig waarom :D

Renoise mist wel zaken als SysExe. Eigenlijk is dat onmisbaar. Intussen laat ik Renoise maar even liggen en ben terug gegaan naar Cakewalk. In Cakewalk weet ik in ieder geval hoe m'n compositie gaat klinken als ik 'm weder inlaad, in tegenstelling tot Renoise. Vooral m'n CS6x is een ramp in Renoise.

Op de Amiga 500 had je al Octamed ... een tracker die samples en midi aan kan sturen. Deze tracker is volgens mij nog wel in ontwikkeling, je hebt alleen een Amiga nodig.

Octamed is ook voor de PC (geweest). Ik heb eens een versie gehad (vanaf Maz Sound page gehaald).

klopt en je hebt ook nog dingen als ztracker en shaketracker voor linux die voor midi zijn. omdat shaketracker door een goede vriend van me gecode wordt geef ik die link ;)

http://www.reduz.com.ar/cheesetronic/

ik draai (ook) linux maar volgens mij is reduz (zo noemt ie zich) bezig met een port naar windows.

[off-topic] zijn legasynth is echt fantastisch! :D[/off-topic]

Ik gebruik al een paar jaar ztracker(midi) en dat bevalt heel goed, ik ben ooit op een atari begonnen met noistrekker(audio trouwens) omdat ik met cubase nix kon worden.(ik track al bijna 14 jaar) Heb sinds kort een waldorf Micro Q en een A5000 sampler, trackers in een doos....

Dat midi-trackers zaken missen ben ik helemaal met jullie eens, sysex dumpen en senden zou echt heel handig zijn...

Mij is ook opgevallen dat trackers strakker klinken maar ik heb weleens geprobeerd strakke drums te maken in bijvoorbeeld pro tools en cubase sx het kan wel, het kost alleen meer moeite denk ik.

Kan iemand me vertellen hoe de miditracker onde linux bevalt? En of mijn midisport 2x2 (USB) het ook onder linux gaat doen?

Druid

mij bevalt het uitstekend ;)

in ieder geval kan ik er lekker mee overweg, want de maker is echt volledig IT2 (impulse tracker 2) verslaafd (vandaar ook cheesetracker wat zo ongeveer IT3 is) dus alles is precies hetzelfde zoals bij IT2.

Ik heb jarenlang met Octamed Sound Studio op Amiga gewerkt. Verlang er nog wel eens naar terug. Kan eigenlijk niet wennen aan de horizontale i.p.v. de vertikale seqencer pagina in Logic.

Je kon ook bizarre effecten doen door binaire getallen bij elke note on mee te geven, zodat je sidstation achtige dingen kon doen.

In principe is de songsequencer van de Machinedrum hetzelfde opgebouwd als die van octamed sound studio, hoezo nostalgie toen ik de song editor opende.................................

Waarom, waarom geen nieuwe goed werkende (met sysex, midiremote etc .......) versie voor PC. Ik weet zeker dat er een markt voor is. Zeker op dit forum, met al die analoge en vintage freaks. :) Werkt net als hardware sequencers, lekker live freaken.

Je kunt in je sequencer toch ook softsynth drumtracks bouncen naar een spoort, eventueel met pluggo's eroverheen.

Dat is ook heel strak hoor. En zelfs nog delays (ook negatiefe delays) per spoor aangeven wat bij trackers dan weer niet kan.

Origineel geplaatst door fuse
Je kunt in je sequencer toch ook softsynth drumtracks bouncen naar een spoort, eventueel met pluggo's eroverheen.

Dat is ook heel strak hoor. En zelfs nog delays (ook negatiefe delays) per spoor aangeven wat bij trackers dan weer niet kan.

ja, zou je zeggen, he?

en toch... en toch... entochentochtochentoch...

misschien is het gewoon nostalgie :D

Het leek erop dat Ztracker2 een vrij complete midi tracker zou worden. Helaas zegt de ontwikkelaar geen tijd te hebben gehad afgelopen maanden en voorlopig zit het er niet echt in dat het verder wordt ontwikkeld volgens mij.

Misschien iemand op het Forum die zich geroepen voelt mee te helpen met de ontiwkkeling?
zie ztracker.sourceforge.net voor meer info.

Misschien een gek id maar waarom maken de bekende Seq fabrikanten geen tracker view in hun programma's? waarom moet altij alles toetsen/notenbalkjes georienterd zijn? en drum maken in een grid vindt ik ook niks. Gewoon een tracker view en dan het liefs zonder felwitte windows achter grond maar gewoon de klassieke tracker look: camouflage kleuren of donkerblauw :)

Origineel geplaatst door fuse

Over die negatieve delays moet ik misschien nog ff nadenken (geen idee wat 't is eigenlijk hehe) maar met Renoise kun je ook gewoon allerhande effecten (build-in of vst's) per spoor gebruiken. Er zijn nog genoeg dingen die me niet helemaal aanstaan in renoise tegenover een 'normale' sequencer...maar straks als de pianoroll en de verhoogde 'resolutie' er in zitten is het wel een heel erg leuke blend tussen een tracker en mainstream sequencers.

Erg cool...ben benieuwd hoe Renoise er in de toekomst uit gaat zien :)

Dennis

Origineel geplaatst door druid
En of mijn midisport 2x2 (USB) het ook onder linux gaat doen?
ALSA ondersteunt de 2*2 en 4*4 interfaces. Sinds kort wordt ook eindelijk de 8*8 ondersteund, maar ik krijg de nieuwe versie van ALSA niet geïnstalleerd :(

Back