trigger input op velleman looplicht

jwhagenbeek

Ouwe rot
raar maar waar, ik krijg het niet voor elkaar om een trigger input op dit kitje te maken :?
dacht eerst gewoon baan achter pin 3 van de 555 door te snijden en dan een minijack naar pin 1 en 9 van de cd4015... WERKT NIET...??????
toen dacht ik, ah dan maar op pin 2 van de 555 proberen (staat tenslotte trigger bij)... nee WERKT NIET...
CD401520running20light.jpg

De clock inputs van de schuifregisters zitten inderdaad op pins 1 en 9. Aan de 555-pins moet je niet komen, dat is de interne clock van het looplicht.

Heb je al eens geprobeerd een kortsluitinkje te maken van de + naar die pins, bv. met een draadje? Iedere keer als je verbinding maakt met het draadje zou het looplicht één stap verder moeten gaan.

als ik verbinding maak, ik bedenk me nu dat het misschien te maken heeft met de adapter, want hoewel het een dc adapter is bromt t geluid ook een beetje.

(misschien goed om er even bij te vermelden dat ik hem gebruik als basis voor een baby10 sequencer)

Testen met een batterij is altijd het veiligst, die hebben geen last van 50 Hz-rimpels die de boel storen en hebben ook geen zekeringen die kunnen doorbranden als er iets mis gaat.
Dus best eens een 9V-blokje aan hangen en zien wat dat geeft.

Hoe wil je dat het gaat werken?
Ik bedoel, wat wil je dat er gaat gebeuren? En wat wil je ermee?

Ik weet niet wat je kennis is, misschien heb je hier wat aan.

De clock input van de CD4015 werkt volgens mij alleen op een positieve opgaande flank.
Hetgeen betekend dat de clock input van de CD4015 in rust aan massa moet hangen (via een pulldown weerstand) en bij een positieve spanning (van 0 naar 9V) opgaande flank dus, een trigger "ziet"

Dat is digitale techniek, zweefende in gangen mag dan ook niet. Of pull-up of pull down weerstand gebruiken.

Maar waar wil je em door laten triggeren? Das'ook even belangrijk om te weten.

Ik hoor het wel

heb inderdaad een 5V trigger uit een modular. ik ging daarbij ook uit van een "zwevende" ingang...
heb daarbij gemerkt dat als je de 555 uit het circuit laat het circuit niet meer werkt. ik vond dat vreemd aangezien de 555 niet in het deel van de cd4015 zit, maar met bovenstaande reactie snap ik de oorzaak.
ik zou het liefst een bijpass van de trigger uit de 555 maken als ik een minijack met trigger van 5V op ingang 1 en 9 zet. ik zou dit kunnen maken met een transistor denk ik???

Een transistor is geen schakelaar. Als je hem er op die manier inhangt (en aansluit zoals ik denk dat je wilt) wordt je klok alleen maar lager (5V min de B-E drop, dus ongeveer 4,3 V).

Als je trigger netjes naar 0V gaat werkt dit wellicht (sorry heb hier even alleen de Amerikaanse symbolen beschikbaar):

attachment.php

Attachments

• Schermafbeelding 2011-06-24 om 14.41.06.png
    Schermafbeelding 2011-06-24 om 14.41.06.png
    9,7 KB · Bekeken: 78
Wat Etaoin zegt zou moeten werken. Hier is wel een PNP tor getekend (handig om erbij te vermelden) anders werkt het nog niet. Ik ben zelf niet bekend met een modular.

Let wel, het schema van Etaoin, heeft nu ook weer een zweefende ingang!! Tenzij de ingang aangesloten is. Als je em niet aanstluit, kan het als antenne gaan werken, en gaan je ledjes irritant knipperen.

Waarom neem je geen optocoupler? Dan zijn gelijk de voeding van je modular en de 9V voeding van de CD4015 galvanisch gescheiden. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Ben je ook gelijk van zweefende ingangen af.

Back