wavedrum of spd-20

Fideelski

Ingeburgerd
Nog meer twijfel. Ik weet niet meer wat te doen... Koop ik me een wavedrum of een spd-20? Het lijken me beiden interessante toestelletjes.

Kan je met een wavedrum verschillende drumsounds tegelijkertijd bespelen zoals met de spd? Ik bedoel, basdrum, snare, hi-hat, enz?

Ik sta trouwens op het punt een electribe-er-1 te kopen. Iemand enig idee welke toestellen elkaar overlappen, welke een aanvulling zullen zijn?

Ik maak nogal gevarieerde muziek, waar tot voor kort niets van percussie inzat (maar dat moet veranderen). Ik speel een mengeling tussen post-rock, trip hop, boards of canada-achtige en jazz.

Kan iemand me helpen?

dank jullie wel!

Dit lijken drie drum-related toestellen, maar nader beschouwd zijn het drie hele verschillende beesten. Degene die kwa functionaliteit "uniek" is in dit rijtje: de ER-1, dit is een FM based drumsynth, met stepsequencer. Dus zelf klankjes editten from scratch en dan patronen maken met geluiden die doen denken aan kick, snare, hihat etc. Heeft een hele typische klank die ik eigenlijk alleen geschikt vind voor electronic dance music. Ik zou hem niet snel relateren aan rock en jazz, triphop misschien nog wel.

Spd-20 is een pcm based geluidenbak met rubberen pads. Drumt dit lekker? Je moet ervan houden. Wel het meest compleet of "divers" in aanbod van geluiden en dekking van genre gerelateerde geluiden.

Wavedrum lijkt mij de spannendste en de leukste van het stel. Geluidsopwekking is een mengeling van samples en synthese. Hij heeft een realistisch drumvel en van wat ik meekrijg in de filmkes is het echt een muziekinstrument waar je expressief op kunt spelen. Hard/zacht, vel dempen, krassen, ratsen, ratelen. Je kunt er verschillende klanken tegelijk op doen, maar niet zo duidelijk afgekaderd als bij de spd-20. Daar is het: vakje -> geluidje. De wavedrum heeft maar 1 speeloppervlak en de rim. Daar kun je verschillende geluiden op doen.

Tot slot: youtube is your friend. Vele demo's te vinden van deze apparatski's.

Ik kwam ondertussen ook de alesis performance pad tegen, dat is een stuk goedkoper en het heeft iets mee van de iets duurdere spd-20. Iemand daar ervaring mee?

Een maat van mij had die van Alesis, hij is drummer van huis uit, en die alesis heeft het nog geen 2 weken uitgehouden bij hem. 2 pads deden het al niet meer en veel dubbele triggers.

Zo'n SPD is veel beter van kwaliteit. Net zoals de wavedrum.

Back