Welke details hebben je leven beïnvloed?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Welke kleine toevalligheden maakten het verschil in je muzikale reis tot heden?

1 Toen ik in de prille 90’s in een platenwinkel iemand een single uit een bak zag halen, sprak ik hem aan en vroeg of die plaat er dubbel in zat. Wat bleek zo te zijn. We begonnen een praatje over muziek die ik nog zocht, en hij nodigde me uit om zijn collectie te komen uitpluizen. Hij stopte met djen en ik kon zijn kring overnemen wat mijn carrière vleugels gaf voor de volgende 20 jaar.

2 30 jaar later heb ik een chat met een artiest die wat te koop heeft. Ik doe een bod en wat later komt hij het toestel leveren, maken we samen de basis voor een liedje en worden vrienden. Hij speelt mijn 50e verjaardag, ik volg zijn optredens indien mogelijk en hij motiveert me om te zingen voor mijn eigen projectjes, wat ik anders vermoedelijk niet had gedaan. We dagen elkaar ook uit om nummers te maken en ik gebruik zijn toestel daarbij met n passie.

De uitvinding van Midi. Zonder dat had ik vermoedelijk niet snel zelf iets gaan proberen te doen met muziek. Vriend van mij was eind jaren 80 al behoorlijk daarmee bezig. Dat vond ik reuze interessant. Paar jaar later ingestapt met casio keyboard, atari mega st en 606.

1. ooit gitaar les gehad maar aangezien ik nooit goed wist hoe ik hier zelf iets mee moest op niks uitgelopen, skip 15 jaar verder ik had muziek nodig bij mijn game en had toevallig wat codes uit een humble bundle voor sound pools en music maker
aan de hand hiervan kon ik mij eindelijk verder ontwikkelen met muziek en ben hierdoor op een andere manier naar muziek gaan luisteren

2. op een avondje stappen een chick die ik wel leuk vond mijn muziek laten horen, die vroeg mij hoe ik mijn muziek maakte en vervolgens hoe ik hier mee wou optreden. dit heeft mij aan het denken gezet en er uiteindelijk voor gezorgt dat ik mij met synthesizers en sound design bezig ben gaan houden

3. slecht zijn in gevoelens uiten in woorden heeft ertoe geleid dat ik dit in muziek ben gaan doen

Mijn buurjongen introduceerde me ergens in de late jaren '80 bij een vriend van hem die, net als ik, een Amiga 500 had, zodat we spelletjes uit konden wisselen. Maar hij had ook een sampling cartridge en gaf een demo hoe hij een stuk muziek van een bandje opnam in de computer en daar dan mee kon spelen. En hij liet me Soundtracker zien.

The rest is history.

Oxtgene IV bij Toppop was de eerste muziek waar ik bewust van onder de indruk was en mijn interesse voor de synthesizer wekte.
Toen een paar jaar later mijn enkele jaren oudere buurmeisje een Casio keyboardje showde was ik ik verkocht en wilde ik dat ook.
Ik kreeg een VL-Tone en daarmee begon alles.

Lang genoeg niet de middelen om meer te kopen dan Casiootjes, maar uiteindelijk wel één met MIDI. Kocht er voor een habbekrats een MMT-8 bij en daar heb ik ondanks alle beperkingen jaren plezier van gehad.

In de personeelsflat van het ziekenhuis waar ik destijds werkte kreeg ik een nieuwe buurvrouw die ook geïnteresseerd was in synthesizers en elektronische muziek en toen we uit die zusterflat naar ons huidige appartement verhuisden zijn we begonnen met het opbouwen van wat nu onze studio is.
Het begon met een Yamaha CS6X want daar kon je 2 pluginboards in plaatsen.
De redenering was dat we met een AN en DX bordje alles in huis hadden wat we klankmatig nodig zouden kunnen hebben.
Dat bleek in retrospectief nogal naïef en uiteindelijk werd de grote slaapkamer studio en past onze recentste grote aanschaf, de Muse niet meer met goed fatsoen in de studio.

Maar goed, het begon dus met Jarre en een Casiootje en die laatste heb ik nog steeds en hij doet het ook nog.

Dat ik ging stage lopen op mn 18de in Heiloo had ik een collega die lyrisch was van Jarre, een uitgebreide muziekinstallatie in de auto en dan in de pauze luisteren. Later ben ik nog bij hem langs geweest alwaar hij live speelde via zijn CX1x en partijen schakelde via de computer. het was een openbaring werkelijk. :eureka:

Toen ik nog een armoedzaaierige student was, had ik enkel geld voor een handvol goedkope tweederangs gear, maar wel met een berg muzikale ideeën. Toen ontmoette ik iemand die een zolder vol juno’s, een 808, 909, 303, 101 enzovoorts had, met een focus op techniek, kennis en mixen. We zijn samen gaan werken, vulden elkaar goed aan, en daar is van alles uitgerold. Toen ik later zelf de financiële middelen kreeg, werd zo’n thuisstudio bij mezelf een feit.

Die oude vriend van me woont tegenwoordig wat verder van me vandaan, maar we hebben uitgesproken dat we binnenkort weer eens iets muzikaals samen gaan doen. Het lijkt erop dat daar van de winter ook ein-de-lijk tijd voor is. Dus: joepie! :)

---

Een andere muzikale impuls is m’n levenspartner. Zij is conservatorium geschoold en op de juiste manier kritisch. Dankzij haar heb ik ook het vertrouwen gekregen om akoestische instrumenten te gebruiken in producties en te gaan zingen.

Laatst gewijzigd:
De muzikale richting ben ik ingeslagen door mijn knappe muziekdocente op het voortgezet onderwijs, ze was een multi instrumentalist met veel enthausiasme deed ze met ons drummen, piano spelen, bas, zang, xylofoon, triangel, koebel en zo'n prrrrrrr.. ding en ook nog een kloing kloing kloiiinggnnding, geen idee hoe die heet. In ieder geval, toen ben ik piano gaan leren spelen op mijn 12e. De rest van de instrumenten had ik niet perse interesse in, hadden we thuis ook niet, alleen een piano. Pop muziek luisterden we thuis niet echt, wel klassiek. Pop muziek vond ik maar zo zo eigenlijk in die tijd, maar synthesizer klanken die in films en werden gebruikt en intro tunes van series trokken wel mijn aandacht. Na bezoeken het horen van Synthesizer Greatest van Ed Starink en het bezoeken van JMJ in Parijs in 1990 ging het mis en werd ik full time synthesizer nerd.

Laatst gewijzigd:
Als het om muziek gaat dan toch wel de middag dat ik bij een oudere broer van een vriendje z'n installatie zag; een losse versterker en draaitafel en z'n muziekverzameling en we een paar lp's beluisterden van artiesten die ik niet of nauwelijks kende, dat was in 1970 en vond het geweldig.
Ik was een jaar of 12 en draaide tot dan toe singles op m'n kamer op zo'n pickup waar je de kap vanaf kon halen waar een speaker in zat en een meter ernaast zette dus vanaf dat moment begon ik lp's te kopen en ben ik gaan sparen zodat ik toen ik een jaar of 14 was een wat betere stereo installatie kocht, bij elkaar gespaard van m'n zaterdagbaantje.
Zelf muziek maken dat begon toen ik een jaar of 25 was, ik kreeg een akoestische gitaar van een vriend, die hing daar aan de muur en zei dat ik 'm wel mocht hebben want ik was de enigste die af en toe er wat op zat te pingelen, paar van die liedjes boeken gekocht met bekende hits om de akkoorden te leren spelen, zo is het begonnen.
Ik had een paar jaar daarna tweedehands een 303 en een 606 voor 300 piek overgenomen van een jongen die gitaar speelde maar vond het lastig programmeren en verkocht ze toen de house net een jaartje bezig was, eigenlijk te goedkoop want de house scene dat was me een beetje ontgaan, wist ik veel, die dingen waren eigenlijk bedoeld voor begeleiding bij gitaar dacht ik in die tijd.
Synthesizer is pas veel later gekomen, toen ik al een jaar of 55 was, ik kocht een Blofeld en een jaar later een Roland JD-XI, de Blofeld heb ik nog steeds, de JD-XI heb ik een paar jaar daarna weer verkocht.
In die periode begon ik met Studio One en wat jaren daarna overgegaan op Ableton.
Voor deze tijd las ik al wel interface en had op een gegeven moment Magix Music Maker en een Yamaha DX-21 maar dat werd niet veel, ik vond de manier van sounds maken op de DX 21 niet echt leuk en in die tijd toen geluidskaarten nog niet geweldig waren had ik altijd latency, dat ontnam me het plezier van het met muziek bezig zijn, pas later met die Blofeld kocht ik een aparte Interface en was de latency opgelost.

Laatst gewijzigd:
Back