Welke geluidskaart voor apple G4 ?

C-Code

Addicted to Breaks
Goeiesmorrugus Synthforummers;

Aanstaande zondag koop ik een tweedehands Apple G4 450 mhz met 256MB werkgeheugen (wat ik verdubbel) en ik wil graag weten welke externe of interne geluidskaart ik het beste kan kopen als ik:

-De processor zo min mogelijk wil belasten.
-Minimaal 4 in 4 out wil hebben.
-24 bit / 96 khz wil hebben

Is er na de MOTU 828 firewire, nog een goedkopere/kleinere firewire oplossing ?
Weet iemand misschien ook of er een soundforge versie voor de mac is, en als die er niet is wat is het programma voor de mac wat het meest vergelijkbaar is ?

Groeten;

C-Code :okdan:

M-audio heeft nog een firewire ding.
Maar een Delta-44 kan ook zover ik weet.

En Soundforge is er niet voor de Apple's

Volgens mij wel Peak,Spark en Wavelab. Die niet gratis zijn dus.
Misschien dat http://audacity.sourceforge.net wel fris.

ikzelf heb voor mn G4-466 een tijdje geleden wat uit proberen te zoeken en ben uitgekomen op een Echo Mia; mede vanwege het feit dat ik vertrouwen had in drivers voor OS-X. Heeft alleen geen 4 in/4 uit, maar werkt met "virtuele kanalen" voordat het geluid via de (balanced jacks!) de geluidskaart uit gaat. Echo Mia heeft 2 analoge inputs, maar de digital I/O kun je (volgens specificatie) tegelijkertijd gebruiken, dan kom je uit op 4 in/4 out. Heb dit zelf niet aangesloten, dus geen ervaring mee. Linkie voor specs: http://www.echoaudio.com/Products/Mia/index.php

Als je met OS9 gaat draaien heb je wat meer keus en kun je ook tweedehands gaan shoppen.

doei!

dopey

ook geen 4 in / uit, maar verder toppie: digidesign mbox. ik heb m aan mijn powerbook hangen, no problemo.

wij hebben goede ervaringen met de m-audio delta studio 66.
tegenwoordig draaien we trouwens met een motu 828, en dat is helemaal te gek natuurlijk...

trouwens, die terratec ews88 kaarten deden het ook niet slecht, maar die hadden nog geen OS X drivers...

Origineel geplaatst door schaapje

trouwens, die terratec ews88 kaarten deden het ook niet slecht, maar die hadden nog geen OS X drivers...

die zijn er inmiddels toch al?

Of de DA-2496 van Roland, of net nog wat beter: De Delta 1010 van M-audio, deze 2 liggen dan misschien wel in een wat hogere prijsklasse dan de meeste anderen met 4 of 2 i/o maar dan heb je wel 8 analoog i/o en meteen ook digitaal i/o en MIDI. Zeer degelijk spul...

DA-2496:

DA2496_300.JPG

Delta-1010:

1010_med.jpg

Als je het echt op firewire, USB e.d. wilt houden, dan is dit misschien ook wel wat: De net nieuwe UA-1000 (USB) van Roland, anders, als je je budget in de gaten moet houden zijn de 44 en 66 van M-audio ook erg aan te raden.

UA-1000:
ua1000_diagonal.jpg

Laatst gewijzigd:
4in/4out idd die midiman delta 44

En voor een alternatieve soundforge, kijk es naar spark ( www.tcworks.de ) en peak (www.bias-inc.com ), deze waren al genoemd, maar kijk ook es naar DSP-Quattro ( www.dsp-quattro.com ) volgens mij ondersteunen ze allemaal vst plug-ins, dus gebrek aan effecten zal je niet hebben

http://www.m-audio.com/products/m-audio/fw410.php

300027.jpg

ik liep toevallig tegen deze firewire geluidskaart aan:

De M-Audio Firewire 410

Heeft iemand hier al ervaring mee, de prijs is namelijk erg aantrekkelijk; 539 Euro
Ik zie eigenlijk op dit moment maar 1 nadeel: externe voeding.......

Features (pre-release information...subject to change)
> 2 x 8 24-bit/96kHz analog I/O
> 2 x 2 digital I/O w/ SPDIF, supports passage of AC3 and DTS
> 1 x 1 MIDI I/O w/ bypass for stand-alone use
> bus-powered (6 pin firewire only)
> dual mic/line preamps w/ level control, LEDs, phantom power and 66dB available gain
> 2 headphone outs w/ individual level controls
> stereo monitor level control
> low-latency software monitoring; zero-latency direct hardware monitoring
> analog outs can directly drive up to 7.1 surround w/o decoder using included software bass management (requires extra software)
> software-assigned rotary encoder for tactile control
> stand-alone operation via AC adapter
> 2 convenient high-speed FireWire ports
> frequency response: 20-40KHz +/- 1dB
> signal-to-noise: -104dB
> dynamic range (A-weighted): 108dB
> THD + N: 0.00281% @0dBFS

Hoezo is het dan een nadeel dat het een externe voeding is?

Omdat deze met een adaptor werkt, en niet een interne voeding heeft, ik ben niet zo happy met adaptors......ik hoor wel eens van mensen dat dat effect kan hebben op je input.

Of kletsen die mensen uit hun nek ?

als ik voor een nieuwe geluidskaart ga voor mijn G4 wordt het de MOTU828mkII
zekers te weten wel

Tuurlijk maakt het uit. Een externe adapter scheelt om te afschermen van brommen enzo.

Maar je wordt er wel helemaal gek van dat wel. Want het zijn altijd adapters die net teveel ruimte innemen bij verdeelblokken. Als er dan nog een extra spanningssnoer aan zit met een platte stekker of zo dan ging het nog wel.

He? Maar bij de specs lees ik dat ie bus-powered is
bus-powered (6 pin firewire only)
Als ik me niet vergis zijn de firewire poorten op een mac 6-pins, dus heel die adapter heb je niet nodig, toch?

Ik dacht juist dat extern beter is omdat de voeding dan minder dichtbij de rest v/d electronica zit. Is dat nou zo of heeft iemand nog wat toe te voegen?

Maar zou deze geluiskaart een goed alternatief zijn voor de motu 828 ?
En dan bedoel ik qua specs.

Ik zit trouwens net achter mijn G4, gisteren opgehaald.......maar wat een fijne computer .......ben miijn pc gelijk vergeten ;)

Origineel geplaatst door Laurens O
Ik dacht juist dat extern beter is omdat de voeding dan minder dichtbij de rest v/d electronica zit. Is dat nou zo of heeft iemand nog wat toe te voegen?

Geen idee eerlijk gezegd, maar als een fabrikant een voeding bouwt in een apparaat mag je er van uit gaan dat dat geen storende invloed op de werking ervan heeft. Wat jij bedoeld heeft misschien meer te maken met A/D converters in pc's, maar dan gebruik je natuurlijk spullen door elkaar waar de fabrikant geen invloed op heeft, maar eerlijk gezegd weet ik hier ook weer niet zo veel vanaf.

En bij de m-audio interface maakt het echt geen bal uit of je extern of bus-powerd doet, uit eindelijk komt het neer op een 9V signaaltje of zo wat dat apparaat ingaat, en dat komt dus of via die adapter, of via firewire.

Enne.. C-Code, gefeliciteerd met je G4, mooi spul idd

Back