Bas lijntje

ptaurus

Ouwe rot
Ik vind het vaak lastig om akkoorden onder een melodielijn te zetten. Altijd twijfel of ik net niet de verkeerde akkoorden kies. Vanavond liep ik daarom ook weer tegen hetzelfde aan. Na lang pielen een werkbaar melodielijntje gevonden, maar dan moeten daar akkoorden onder.

Ik heb in Emineur gespeeld (het moet wat triest klinken)
Ik speel onder de melodielijn de volgende bastonen: B - D - B - D - E

Ik denk dat daar dan Bm, D, Bm, D, Em onder komen

Mijn vraag is nu of je dit baslijntje vind klinken. Ik probeer zo te voorkomen dat ik straks een track in elkaar heb zitten draaien die toch wringt. Misschien heb je een betere suggestie.

paul

Attachments

• test2.wav
    7,6 MB · Bekeken: 95
Grappig. Ik begin vaak vanuit de basis en vind het dan lastig een melodie te bedenken.

Deze baslijn is erg to the point. Ik denk dat het beter is als ie ook 'ns een zoekende noot aanslaat..

Maar ik ben geen deskundige! :-P

Grappig. Ik begin vaak vanuit de basis en vind het dan lastig een melodie te bedenken.

Deze baslijn is erg to the point. Ik denk dat het beter is als ie ook 'ns een zoekende noot aanslaat..

Maar ik ben geen deskundige! :-P

Deze basslijn is ook alleen maar even om te zien of ie in hoofdlijnen klopt.
De specifieke uitwerking moet uiteraard nog komen. Wss wordt het helemaal geen off beat bass. Maar dat even terzijde.

paul

(...)

Mijn vraag is nu of je dit baslijntje vind klinken. Ik probeer zo te voorkomen dat ik straks een track in elkaar heb zitten draaien die toch wringt. Misschien heb je een betere suggestie

Die baslijn past prima. Wringen doet het zeker niet. Dat maakt het voor mij wel een beetje saai, ik zoek het liever wat dichter bij het randje, maar dat is natuurlijk vrij persoonlijk.

misschien is het leuk om steeds in de 4e maat het melodietje niet te volgen zoals nu; maw gaat de melo daar omhoog, basje naar beneden.
Vaak is het veel makkelijker om eerst een paar passende accorden te zoeken en daar dan een melo+bas bij bedenken.

Deze baslijn klinkt inderdaad bij de melodie. Maar als je niet oplet kan het inderdaad snel saai worden als je enkel de root noot van een akkoord als bas gebruikt. Als je dit al doet, speel dan zeker met de octaven in de bas, zodat soms een akkoord naar boven gaat, terwijl de bas naar beneden gaat bv. En probeer verschillende variaties uit van eenzelfde akkoord (bv. D-akkoord spelen als A D #F i.p.v. D #F A). Met die inversies kan je dan bv. van D naar E gaan (= omhoog), maar via de inversie van E kan je zo toch nog een lagere noot hebben als de laagste uit D, waardoor je dus eigenlijk naar boven en naar beneden tegelijk gaat. Als je begint bij een baslijn is het gemakkelijker om in de "val" te trappen van alle akkoorden te spelen met de basnoot als akkoord root note. Zoals RJen zegt is het vaak inderdaad makkelijker om eerst een akkoordenprogressie te kiezen en daarop verder te bouwen. Dan kan je gemakkelijker bv. eens de middenste noot van een akkoord kiezen als bas, of de hoogste. Of kijken welke noten blijven als je van akkoord 1 naar akkoord 2 gaat en kijken of die noten geen goede basnoot kunnen bieden voor onder beide akkoorden. Enzovoort...

Het is veel interessanter om wat spanning op te bouwen door wat noten en akkoorden te gebruiken waarvan je op zich eerst denkt dat ze eigenlijk niet samengaan als je dat korte stukje speelt, maar die in het geheel wel passen. Als je de akkoorden die je genoemd hebt zou spelen, kan je gerust enkel B als bas gebruiken doorheen de hele akkoordprogressie. B in de bas + D als akkoord klinkt op zich misschien wat raar en iets te jazzy (hoewel dit eigenlijk gewoon een D6 akkoord is dat nog wel goed klinkt), maar je zult horen dat het in de progressie past. Als je dit trucje het hele lied door doet wordt het misschien wat saai, maar er zijn nog duizenden andere manieren om akkoorden, melodie en bas op mekaar te laten inspelen, maar het belangrijkste blijft toch proberen. Neem de akkoordenprogressie bv. al op en probeer daar wat andere baslijnen onder te spelen op jouw keyboard tot je iets vind dat leuk klinkt. Ga ook eens na wat jouw favoriete liedjes doen met de bassen t.o.v. de akkoorden en misschien kan je zelfs wat bass patterns afkijken op die manier.

Laatst gewijzigd:
Mannen bedankt voor de tips
Dit kan ik beter nu direct toepassen dan straks over tig dagen/weken erachter komen dat het misschien beter anders gedaan had moeten worden.

Tsja en deze keer begon het vrij toevallig met de melodielijn.
Ik was wat aan het pielen met geluiden en van het 1 kwam het ander en dit lijntje voor ik uiteidelijk wel aardig. Zo aardig dat ik het uit wil gaan werken. Deze aanwijzingen ga ik direct vanmiddag toepassen.

Paul

Back