Wat gaat er mis?

GijsH

Stamgast
Heb onlangs een nummer van mij op een oude USB teruggevonden en omdat ik het 'iets hebben' vind, dacht ik er terug aan te werken. Nu herinnerde ik mij dat ik dit nummer ooit al eens gepost had hier en ik toen veel nuttige feedback gekregen had. Een terugkomende opmerking ging over het feit dat het nummer out-of-tune was op bepaalde stukken. Toen stoorde ik er mij niet echt aan, maar nu dus wel. Ik heb even geprobeerd hier wat aan te doen, maar ik vind dat het corrigeren van deze fout (in de melodielijn) te veel doet aan de algemene sfeer van het nummer - maw, in tune lijkt het slechter te klinken dan out of tune.
Is er iemand met een goed verstand van muziektheorie die mij kan uitleggen wat er precies scheelt en hoe ik dit zou kunnen corrigeren? De melodielijn vind ik dus leuk (ook in het stuk rond minuut 2 waar het gruwelijk mis lijkt te gaan) :D. Maar misschien ligt het eerder aan het gebruik van akkoorden (een minor naar major switch ofzo).
Omdat ik het ondanks de vele fouten altijd een leuk nummer gevonden heb, weet ik niet in hoeverre ik iets wil veranderen, maar het is mij wel een boeltje :D. Maar wat zou ik kunnen aanpassen zonder de sfeer te veel te verliezen?

Die akkoorden zijn eigenlijk best lekker en kunnen opzich.. Fresh stijltje.. soms zijn beats wat te hoekig.. maar die melodie zou ik toch aanpassen. Dat stuk van 2:04-2:07 en 3:40 en 3:43 wringt echt in mijn oren. Tja of de akkoorden aanpassen moeilijk dit. Wat vind je belangrijker..

Blijf in dit soort dingen nooit te lang hangen, je gaat zelfs wennen aan dissonanten. We zijn geconditioneerd om iets vals of passend te vinden. Wat vind je belangrijk? Als je er zelf alleen naar luistert geen probleem. Geef het een paar uur of misschien dagen rust en beoordeel het dan nogeens. Dan hoor je het het helderst.

Ik heb in het verleden veel toffe dingen van je mogen horen en geïmproviseerd met vocals op je muziek.. Ik zou de aangegeven stukjes niemand aan willen doen als melodie :D
Succes en ben benieuwd. Welke Reason versie zit jij trouwens?

Woww gave track zeg!!

Maak 'm niet te braaf - voor het grootste deel "klopt 'ie" gewoon, in mijn oren (misschien gaat het daar fout, haha).

Ik laat me graag verbeteren door meer belezen forumleden, maar wat ik hoor op de plekken die @MacGyverGear aangeeft: je speelt daar een melodie in majeur, over een mineur begeleiding.

Mineur en majeur tegelijk wringt als een malle.

Tegelijkertijd is dat wringen precies wat deze track een eigenwijs karakter geeft... als je nou die specifieke korte momenten (in MGG's post) kloppend maakt, en de rest zo laat.. zou dat iets zijn?

Hey, bedankt voor de feedback allebei! Is idd zo dat de minor en major clashen (een G en C over een F#A#C#D# akkoord).
Heb de melodielijn eens aangepast maar dan verliest het zijn 'scherpe rand' (hoe vals het ook klinkt :D) vind ik - maar zoals je zegt @MacGyverGear, wellicht ben ik het zo gewoon (had het nummer eens een beetje vertraagd afgespeeld en toen viel het meteen weer op hoe hard het allemaal wringt).

Hey, bedankt voor de feedback allebei! Is idd zo dat de minor en major clashen (een G en C over een F#A#C#D# akkoord).
Heb de melodielijn eens aangepast maar dan verliest het zijn 'scherpe rand' (hoe vals het ook klinkt :D) vind ik - maar zoals je zegt @MacGyverGear, wellicht ben ik het zo gewoon (had het nummer eens een beetje vertraagd afgespeeld en toen viel het meteen weer op hoe hard het allemaal wringt).

Hey!! veel beter ja!! Er zijn misschien nog wel meer mogelijkheden qua nootjes.. Als je wisselt tussen Mineur en Majeur is het soms ook effectief om juist die noten die het verschil bepalen in de melodie te stoppen.. maar er zijn geen regels.. :)

Zelf vind ik het altijd ook heel fijn om grenzen met akkoorden op te zoeken, zoals jij dat ook doet. Kreeg vanmiddag wat inspiratie op een beat die ik in de MPC software had gemaakt gisteren.. dan moet ik het altijd snel vastleggen voor het weg is... maar had wat vreemde akkoord wisselingen ook waar ik zojuist alweer aan gesleuteld heb.. Er kan uiteraard van alles verbeterd worden (inclusief video.. :D) maar was voor het idee te kunnen terugluisteren.. :)

Ik vind het ook echt een goede sfeer hebben. Ik denk niet dat je de akkoordwisselingen ook niet radical om moet gooien, maar ze misschien net ietsje minder weird maken. Dat is gewoon een kwestie van wat meer grondtonen erin zetten (de overlap tussen de mineur en de majeur akkoorden, bv Cm en C delen de C (duh) maar ook de D, F, G etc...). Ik ben zelf helemaal geen getalenteerd musicus, maar ik doe dit soort processen door trial en error. De enige productie tip die ik heb is dat je main synth geluid je drumkit wegdrukt. Dat kan je echter makkelijk oplossen door side-chain compressie van je synth geluid.

Heb de melodie in dat stukje nog eens aangepast zodat er een aantal noten in zitten die een beetje het verschil maken (d en e voornamelijk). Maar blijf het toch moeilijk vinden.
En @MacGyverGear zalig stukje muziek en saxofoon spel! Zat nu weer dit nummer van u te luisteren - die overgang rond 3:09 blijf ik echt heel vet vinden.

Heb de melodie in dat stukje nog eens aangepast zodat er een aantal noten in zitten die een beetje het verschil maken (d en e voornamelijk). Maar blijf het toch moeilijk vinden.
En @MacGyverGear zalig stukje muziek en saxofoon spel! Zat nu weer dit nummer van u te luisteren - die overgang rond 3:09 blijf ik echt heel vet vinden.

Dank je Gijs :) Het was al duidelijk dat wij het muzikaal gezien goed met elkaar kunnen vinden.. ;) :okdan:

Ik heb even geluisterd naar jouw track.. ga je even een mailtje sturen erover..

Ik vind deze versie echt wel ok hoor. De echte atonaliteit is eruit gehaald, en het is toch wisselend genoeg om om het melodie-gewijs heel gevarieerd te houden. En qua sound design klinkt je trck ook echt goed.

Denk dat je moet kiezen: Wat voor track wil je dat dit wordt? De bleepy electro van het begin? De synthwave achtige lijntjes van het midden, of de Deadmau5 achtige akkoordjes in het laatste stuk. Het is nu qua structuur / arrangement nog een beetje vlees noch vis. Tevens de drums onderhanden nemen het klinkt nu echt alsof er een keyboard begeleider meeloopt. Zitten leuke dingen in, door keuzes te maken los je het wringen ook op, veel stukjes gaan solo wel, maar samen niet. dus denk aan wat is je couplet? Wat is je refrein? Hoe distribueer ik de energie tussen beiden. Dus naast wát je plaatst, vooral wáár je het plaatst.

Back