Buitenkant synth reinigen

PascalVB

Ouwe rot
Met wat reinig ik het best de buitenkant van een synth (stof en vette vingers)?

Ik gebruik nu een katoendoek met een heel klein beetje lauw water, maar ik heb de indruk aan het geluid tijdens het wrijven te horen dat dit voor sommige synths (bv JP8000) niet goed is (risico op krasjes).

JP8000 heeft een babyvelletje...da's een lastige kandidaat.

Algemeen: microvezeldoekje.

Eerst droog en niet hard drukken om los stof te verwijderen
dan met een beetje lauw water op vettere plekken
is het écht vet, dan met een beetje zacht afwasmiddel erbij (bv ecover)

microvezeldoekje is zacht dus krast niet, en door eerst zachtjes het stof te verwijderen heb je ook meteen een bron van krassen minder.

Als je nog meer pietje precies bent, verwijs ik je door naar de neurotische auto detaillers die nachten wakker liggen van swirls die je onder een lamp van 500 watt nog maar nauwelijks kan zien. ;)

Alcohol, maaaar, voorzichtig. Je hebt 70 en 96 procent.. 90 is het risico erg groot dat je verf en belettering er mee af poetst. 76 is dat risico kleiner, maar zoals gezegd voorzichtig. Misschien eerst even testen op een hoekje aan de achterkant ofzo...

Werkt wel als een trein...

stof doe ik altijd met een dikke verfkwast met zacht haren verwijderen, werkt ook prima en zonder krassen (misschien microscopisch wel). Vette vingers heb ik geen last van eigenlijk. Met een verfkwast gaat wel lekker snel en je kunt er mooi bij, dus dan doe je het wat vaker bijhouden (ik tenminste want als ik elke keer een uur bezig ben, dan wordt de periodieke schoonmaakbeurt algauw een jaarlijkse)

PascalVB schreef:
Wast ze zichzelf daar ook mee misschien?
Je hebt gelijk, mijn opmerking sloeg uiteraard op niets.

Neem je JP8000 lekker mee in bad.
Deed ik vroeger ook met mijn speelgoed.

Maar euh, stiekem geen pippi doen dan he ! De ammoniak is nefast voor de belettering.

Standaard behandeling bij nieuwe synths:

Knoppen eraf, evt frontplaat etc losschroeven. Eerst met babydoekje (zonder alcohol dus) helemaal afnemen.
Vervolgens met een schone theedoek schoonpoetsen alsof je de auto in de wax zet.

Dit is voor mij de beste manier gebleken. Zelf 20 jaar oude vlekken van vettige zweethandjes met 19,9 jaar oud stof erop gaan er prima af.
Presto! Je synth ziet er weer uit als nieuw!

En de knoppen zijn er dan toch af dus doe die gelijk even in een sopje met heet water en dan met een tandeborstel schoonmaken :D

Warm water met allesreiniger. Doek erin en goed uitwringen. Dan apparaat schoonmaken.
Ook kun je eens aanwippen bij de Wibra. Die heeft een hele goede ontvetter voor weinig geld. Enneh,...het ruikt ook nog lekker.
Kweet zo niet de naam van het spul maar meestal hebben ze er dozen vol mee staan dus daar kom je wel uit.
De ontvetter niet op de apparaten spuiten maar eerst op een doek. Ik gebruik daarvoor zachte katoenen doeken en micro-vezel doekjes.

Succes :okdan:

Zoals bijvoorbeeld deze:

Voor:
attachment.php

en na de behandeling:
attachment.php

Attachments

• DSC_4283.jpg
    DSC_4283.jpg
    59,9 KB · Bekeken: 73
  • DSC_4287.jpg
    DSC_4287.jpg
    74,6 KB · Bekeken: 82
dont try this at home, ik doe het gewoon in de afwasser hehe.

Je hebt gelijk, mijn opmerking sloeg uiteraard op niets.

Neem je JP8000 lekker mee in bad.
Deed ik vroeger ook met mijn speelgoed.

Maar euh, stiekem geen pippi doen dan he ! De ammoniak is nefast voor de belettering.

Haha droogkloot.

Heb mn toetsenbord, laatst ook in de was gedaan. Drogen met de feun Werkt goed : )

Sjow dat ziet er gelikt uit, tijd te veel ofzo :P

Warm water met allesreiniger. Doek erin en goed uitwringen. Dan apparaat schoonmaken.
Ook kun je eens aanwippen bij de Wibra. Die heeft een hele goede ontvetter voor weinig geld. Enneh,...het ruikt ook nog lekker.
Kweet zo niet de naam van het spul maar meestal hebben ze er dozen vol mee staan dus daar kom je wel uit.
De ontvetter niet op de apparaten spuiten maar eerst op een doek. Ik gebruik daarvoor zachte katoenen doeken en micro-vezel doekjes.

Succes :okdan:

Dasty...:)

Over deze polysix was een heel glas Guinness gegaan, Maar aangezien de Guinneess eerst door de vloer boven de polysix is komen sijpelen was er wel wat meer rotzooi meegekomen.

De plaat was te groot voor in de vaatwasser en te goor om met doekjes te doen. Toen maar onder de douche gezet en met shampoo gewassen :)

Attachments

• Poly61.jpg
    Poly61.jpg
    26,1 KB · Bekeken: 81
  • Poly62.jpg
    Poly62.jpg
    69,8 KB · Bekeken: 77
  • Poly63.jpg
    Poly63.jpg
    32,4 KB · Bekeken: 87
  • Poly64.jpg
    Poly64.jpg
    38,7 KB · Bekeken: 82
Over deze polysix was een heel glas Guinness gegaan, Maar aangezien de Guinneess eerst door de vloer boven de polysix is komen sijpelen was er wel wat meer rotzooi meegekomen.

De plaat was te groot voor in de vaatwasser en te goor om met doekjes te doen. Toen maar onder de douche gezet en met shampoo gewassen :)

Ja hoor. Geen enkel probleem. Zaak is hierbij wel (Zoals op de foto's te zien is) dat de elektronika wordt verwijderd.
Warm water en dreft doet de truuk in dit geval. Wel goed afspoelen en drogen.

En daarbij zijn de internals gespaard gebleven ?

Hoe heb je bijvoorbeeld de pots, switches, keys, eventueel zelfs de printplaten, enz. gereinigd ?

Wel een knap resultaat, moet kicken zijn om zo'n mishandelde synth helemaal op te knappen.

Tja, er is wel wat vervangen aan de binnekant met NOS spulletjes. Maar de pots heb ik voor het grootste gedeelte gewoon gereinigt met deoxcit. nu ruim 6mnd verder en alles werkt nog perfect :)

Back