sampling hoe en wat ?

waz

Hobbyhoer
Zoals topic titel aangeeft, is er een goede tutorial die iets verder gaat dan hoe neem ik een plaat op en chop ik eea een sampler. Dus iets verder gaat dan de basic's

Bijv. men neemt een geluid op en stopt die onder keys en gaat spelen en hoort sample gepitch worden.

Men begrijpt dat is zwaar irritant, dus hoe krijg je een natuurlijk geluid ipv die zwaar irritante pitch.

Dit filmpje toont perfect van wat ik bedoel met die zwaar iri pitch.

Reason's handleiding gaat er uitgebreid op in eigenlijk, niet op wat je precies moet doen. Wel waar alle functies voor dienen en waarom je ze zou gebruiken. Hoe je tot een goed 'gesamplede piano' komt wordt ook wel duidelijkheid over gegeven. Denk dat het beter is om alle parameters te begrijpen, als je dingen niet gebruikt vergeet je die gewoon. Maar als je door middel van tuto's gaat leren dan wordt je waarschijnlijk al beperkt 'opgeleid' zodat je dingen die je misschien wel fijn vindt niet gaat gebruiken. Die manual van reason leest best lekker weg, staat gewoon op de site. De manual van mijn Akai sampler zijn is zware kost voor mij, gelukkig was ik bekend met deze NNXT en hoef ik alleen workflow dingen op te speuren in de GEWELDIGE akai index.

Succes

je bent hier sinds 2004 en begrijpt multi-sampling niet? is niet bepaald rocket science.

basic's
Apostrof is niet nodig ;).

Bijv. men neemt een geluid op en stopt die onder keys en gaat spelen en hoort sample gepitch worden.

Men begrijpt dat is zwaar irritant, dus hoe krijg je een natuurlijk geluid ipv die zwaar irritante pitch.

Hier is geen oplossing voor. Timestretchen zorgt er voor dat tempo gelijk blijft, maar zo gauw je verder gaat dan de er naast liggende toetsen begin je artefacten te horen - dus dan klinkt het ook niet natuurlijk meer.

Is het een fragment van een liedje, vergeet het dan maar helemaal. Wil je een specifiek geluid, dan heeft het meer nut dat na te maken met reverse-engineering dan stukken te samplen.

Fatsoenlijke piano nodig? Koop een library. Je gaat het niet beter doen dan een stel veteranen met een paar ton aan studio-apparatuur.

Heb het niet over multisampling, anders gezegd sample een synth.. Zoals Yoozer zegt fragment van een zelf opgenomen geluid.

Heb dus met een contact mic. hele mooie geluiden opgenomen. Zodra ik die in ableton's sampler stop root i het over de hele keys, so far no problm. zolang je maar dicht bij de root blijft. Ga je er te ver vanaf dan krijg je een pitch ipv natuurlijke overgang, dat dus.

Ik begrijp dat bovenstaande onmogelijk is, zonder pitch ?

Volgens mij heb ik het jaaren geleden wel eens n X gedaan maar dan met halion, meen ik mij te herinneren.

Wat bedoel je met reverse-engineering Yoozer ?

Thnx voor jullie bijdrage, zit zeker leuk leesvoer tussen

:okdan:

Ik begrijp dat bovenstaande onmogelijk is, zonder pitch ?
Pitch = de toonhoogte van een geluid... Je wil dus dat een geluid het toetsenbord volgt, maar het mag niet omhoog of omlaag gaan in pitch? Lijkt mij een behoorlijke tegenstrijdigheid. Ik neem dus aan dat je met pitch bedoelt dat de meeste samplers een geluid gewoon mappen op een keyboard door te versnellen en te vertragen?

Je zegt niet welk geluid je eigenlijk wil kunnen spelen op jouw keyboard, maar stel dat het een piano is of iets dergelijk. Dan kan je meerdere root noten invoeren, zodat de afwijking minder groot wordt. Voor een stem of een explosie of iets dergelijks is dat natuurlijk minder praktisch. Maar als je wat geduld hebt kan je ook ieder geluid versnellen naar een hogere pitch met een sampler. Daarna bewerk je dan die sample door de lengte van het fragment weer aan te passen aan de lengte van het originele fragment via time-stretch. Die aangepaste files kan je dan weer opnieuw importeren in de sampler. Echt natuurlijk gaat dit ook niet klinken (hangt ook af van hoe goed het gebruikte programma kan timestretchen), maar de lengte blijft dan toch al gelijk. Je zal echter nooit een volledige piano (bv.) kunnen namaken door één sample te vervormen. Dan zouden er geen piano's voor samplers gemaakt worden van 60 GB aan samples per piano.

Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan:

Gewoon... Uitzoeken hoe het origineel gemaakt is. Als je een drumloop hebt, die opnieuw maken met een drumcomputer. Als je een synthsound hebt, deze namaken op een synth. Enzovoort.

Heb het niet over multisampling, anders gezegd sample een synth.. Zoals Yoozer zegt fragment van een zelf opgenomen geluid.

geldt natuurlijk ook voor pianos en andere akoestische instrumenten.

Heb dus met een contact mic. hele mooie geluiden opgenomen. Zodra ik die in ableton's sampler stop root i het over de hele keys, so far no problm. zolang je maar dicht bij de root blijft. Ga je er te ver vanaf dan krijg je een pitch ipv natuurlijke overgang, dat dus.

Je husselt wat begrippen door elkaar, volgens mij.

Samplers transponeren ('pitchen') altijd. Op het moment dat je een sample maakt neem je 't in feite op op een digitaal stukje tape - sneller afspelen is gelijk aan een hogere toonhoogte, langzamer afspelen gelijk aan een lagere.

Als je wilt dat elke toets gewoon de samples op dezelfde snelheid (en dus toonhoogte) afspeelt gaat dat prima; zet de keytracking op nul. Zet 'm op 5% of zo als je wilt dat de toonhoogte maar minimaal omhoog/omlaaggaat.

Wat wil je precies opnemen? Wat voor soort geluiden hebben we 't hier over?

Wat Eddy zegt: op het moment dat je een bepaald geluid kunt nabouwen op een manier die niet van samples afhankelijk is kun je allerhande dingen naar wens aanpassen.

Sommige geluiden kun je opsplitsen in een tijdcomponent en een timbre-component. Denk aan vibrato bij een stemopname: da's tijdgerelateerd. Sneller afspelen betekent snellere vibrato. Je kunt dit oplossen door deze glad te strijken met bijv. Melodyne (of met een andere auto-tune oplossing), en dan kun je er voor kiezen om deze weer synthetisch opnieuw toe te voegen door de sampler een LFO op de afspeelsnelheid (pitch) te geven die keytracking uit heeft staan. Dit werkt natuurlijk niet met alles.

Bij ritmes is het zo dat je de tijdcomponent elimineert door de afzonderlijke instrumenten op te knippen met bijv. ReCycle (of audio warp) - door het geheel terug te brengen tot losse elementen die vrijelijk over de tijdlijn verschoven kunnen worden ontkoppel je toonhoogte van afspeelsnelheid.

Heb het niet over multisampling,

Daar zou je het wel over moeten hebben. Als je niet wil dat tonen teveel in toonhoogte veranderen zodra je verder van de root noot gaat, dan heb je meerdere samples nodig. Hence de term multisample.

Misschien is 1 noot per octaaf genoeg (voor de meeste synthsounds) of anders 2. Misschien moet je elke losse noot wel samplen. Misschien zelf voor meerdere velocity levels PER noot. Dan ben je pas echt aan het multisamplen.

In mijn ervaring gaat 1 sample voor 1 toetsenbord niet werken tenzij de basis al een back to basics sound is. Met een pure sine, triangle of wat dan ook, zou het wel moeten werken.

Maar ja...

Onverwacht, allemaal HQ posts nice.

Was eigenlijk niet van plan om 3th party software te (moeten) installen. Geluid is wat rammen en strijken op een metalen plaat, de timbre die ontstaat na de klap die is het meest interessant. Is imo niet na te bootsen met een synth. althans mij lukt het niet :P

Sample tank ziet er bruut uit zeg, vooral vanaf dat chipmunk effect :)

Thnx so far voor meedenken

Was eigenlijk niet van plan om 3th party software te (moeten) installen. Geluid is wat rammen en strijken op een metalen plaat, de timbre die ontstaat na de klap die is het meest interessant.

In dat geval zou ik ook naar resynthese kijken. Graai eens de demo van ImageLine Morphine, of Camel Audio Cameleon 5000, of Virsyn Cube. Die analyseren je opname en bakken er iets van waarmee je naar wens de lengte/eigenschappen kunt aanpassen.

Nee hoor :p. Amon Tobin's laatste album (van dit jaar) is op die manier gemaakt - field recording en resynthese met Kyma) dus dat valt wel mee.

Back