bass sequences

quisquater

Ebos
Mijn vraag zal waarschijnlijk wat wazig zijn maar ik gooi ze toch even het forum binnen.

Toen ik lang geleden nog mijn modulaire Formant had gebruikte ik analoge sequencers en ritme generatoren om adsr's (trigger), vco's (pitch) en vcf's (filter frequentie/resonantie) te triggeren/moduleren om zo soms de meest waanzinnige - en daarna nooit meer te reproduceren :-) - bass sequences te genereren (stijl bijvoorbeeld de baslijn van Enjoy the Silence van Depeche Mode).

Ik heb geen analoge synths meer en met digitale synths is zoiets onmogelijk na te doen.

Ik heb vrijwel geen ervaring met VST's maar kent er iemand een vst waar je iets gelijkaardigs mee kan doen? Of kan zoiets eigenlijk alleen maar met modulaire analoge synths gedaan worden?

Als je reason via rewire als plugin gebruikt, kun je lekker 'the old way' kabels pluggen. Helaas kun je dan wel alleen de reason synths op deze wijze aansturen, niet dat die slecht zijn overigens. Als je gewoon een tweedehand reason 3 of zo koopt, kost geen drol en de synths zijn toch hetzelfde gebleven bij de latere versies. Of misschien dat je dan de THOR mist, dat weet ik niet meer.

In ieder geval heb je dan mooie stepsequencers met CV/Gate out die je, zoals gewend, aan de achterkant in de synth inputs kan proppen. Lots of fun!

Attachments

• fig14.jpg
    fig14.jpg
    67,1 KB · Bekeken: 120
@Kneelz, bedankt voor de gouden tip, heb meteen de trial van Reason geprobeerd en je kan hier effectief dingen mee doen die dicht in de buurt komen van wat ik wil. Ik experimenteer nog wat verder maar ik heb het gevoel dat het met Reason zal lukken.

De Matrix sequencer zal wellicht je vriend in deze zijn. Als je even na gaat hoe de Combinator werkt, dan kun je nog veel verder gaan. Je kan dan namelijk veel meer parameters (tegelijk) aansturen, sommige ook die niet aan de achterzijde toereikend zijn. Daarnaast scheelt het enorm in patchen en aantal modules dat je nodig hebt.

Succes!

...Ik heb geen analoge synths meer en met digitale synths is zoiets onmogelijk na te doen.

Ik heb vrijwel geen ervaring met VST's maar kent er iemand een vst waar je iets gelijkaardigs mee kan doen? Of kan zoiets eigenlijk alleen maar met modulaire analoge synths gedaan worden?
Elke VST is ook digitaal hoor. (En jij noemt jezelf dan een klankenman.)

Met digitale synths kan je alles doen wat je wil, als je ze maar goed kan bedienen, dat is wat ik ervan denk.

Elke VST is ook digitaal hoor. (En jij noemt jezelf dan een klankenman.)

Met digitale synths kan je alles doen wat je wil, als je ze maar goed kan bedienen, dat is wat ik ervan denk.

Beste audiocollage,

Waarom kom je zo vijandig uit de hoek, wat heb ik jou misdaan?

Uiteraard is een VST digitaal, met digitale synths in mijn bericht bedoelde ik hardware synths. Ik heb zelf nog analoge en digitale synths ontworpen en gebouwd, geloof me, ik ken het verschil. Mijn kennis zal niet zo groot zijn als die van jou maar da's geen reden om zo neerbuigend te gaan doen.

Wat ik wil is de mogelijkheid om met een simulatie van een analoge step sequencer VCO pitches, filter frequenties, resonantie, adsr gates en dergelijke sturen. Kan ik met de meeste digitale synths niet meteen doen wegens gebrek aan een interne analoge step sequencer enerzijds en het ontbreken van modulatieingangen anderzijds. Met digitale synths kan je jammer genoeg niet alles doen wat je wil, de architectuur van de synth beperkt je, terwijl een analoge modular vrij kan gepatched worden.

Het gaat mij niet over analoog-digitaal maar wel over met VST's proberen hetzelfde te doen als ik indertijd deed met mijn analoge Formant. Dit kan ik niet met de digitale synths die ik bezit en hoop ik met bijvoorbeeld Reason wel te kunnen. En het ziet ernaar uit dat Reason inderdaad dicht in de buurt komt.

Laatst gewijzigd:
Je kan het zoeken in 1 plugin, maar ook in meerdere plugins..

Bijv. een combinatie van een Synth plugin, eentje die je goed vind klinken / makkelijk edit + een plugin om mee aan te sturen.

Je hebt natuurlijk ook een aantal modulaire synths of emulaties van modulaire synths in vst formaat:
- arturia moog modular/arp2600
- reaktor, vaz modular, ...
- vele softsynths hebben nu vaak een stepsequencer
- er zijn er meen ik ook een aantal free-ware/open-source modulaire software synths (bv Synfactory of in Synthedit zal ook wel iets te vinden zijn)
Veel moderne digitale of analoge hardware synths hebben tegenwoordig overigens ook een stepsequencer (bv de DSI synths evolver/mopho).

Joris

Beste quisquater,

Aan mijn opmerking is niets vijandig (maar je bent vrij om dat zo te bezien).
Wel probeer ik dat eeuwig neerbuigend gezever van 'digitaal is niet zo goed als analoog' uit de wereld helpen (hopeloos).
Als klankenman zou je zoiets toch ook moeten weten... en die naam geef jij aan jezelf dus.

Je had dan beter geschreven 'met mijn digitale synths kan ik zoiets onmogelijk na doen'.
Maar soit, ik zie je helemaal niet als vijand hoor.

En dan On Topic :
* wat pjoris voorsteld
* in hardware bvb. Nord Modular (mocht je dat willen).
* in Reaktor kan je op verschillende niveaus' werken en je eindresultaat (zelfgebouwde patches) altijd als VST gebruiken.
Reaktor dient daarbij gewoon als host voor die patches, en dit dan binnen in je DAW.

Laatst gewijzigd:
Beste audiocollage,

Allé, dan ist goed :-)

Je zult mij nooit neerbuigend horen over digitaal, integendeel zelfs. Ik heb alleen maar een - zorgvuldig verzameld arsenaal - van tweede-derde-vierdehands digitale synths meer.

Maar als jeugdige knaap heb ik zowat alles ingeplugd in mijn Formant wat enigszins inplugbaar was en heb daarbij, naast een heleboel herrie, nu en dan dingen kunnen maken die echt de moeite waard waren (ik beluisterde onlangs mijn audiocassetjes uit die lang vervlogen tijd).

Dat experimenteren zou ik graag opnieuw gaan doen en met mijn :-) digitale synths kan ik niet echt bereiken wat ik wil.

Ik heb weinig tot geen ervaring met VST's. Reaktor lijkt me zeer uitgebreid, en leunt ook dichter aan bij wat ik zoek dan Reason. ik zal ook eens met de trial gaan spelen. Een Nord Modular zou ik wel willen, maar valt momenteel buiten mijn budget vrees ik...

Reason heeft me echter wel aangenaam verrast door de snelheid waarmee je ermee aan de slag kan door zijn logica en de gebruikersinterface.

Ik weet niet exact wat je wil bereiken, maar het lijkt me dat je met MIDI in/uit van VST's ook al heel wat kan doen. Bv. een MIDI-sequencer met MIDI-out naar de cut-off frequentie. Eventueel verder bewerkt met MIDI-effecten, die daar dan nog een LFO enz. op kunnen toepassen (via het DAW rechtstreeks of via plug-ins voor het uitgebreidere werk).

in Ableton (en bij uitbreiding elke DAW) kan je toch eender welke controller aansturen en zelf LFO's etc 'tekenen'.
Vermoedelijk kan jouw digitale hardware gewoon midi control info ontvangen...met eender welke soft/hardware sequencer kan je toch controller informatie sturen om (bvb) je filter aan te sturen.
Ik denk dat ik iets moet missen want ik zie eigenlijk het probleem niet echt.

Dag Seiko,

Dat kan inderdaad, maar uit (bitter weinig) ervaring weet ik dat het real time wijzigen van een bijvoorbeeld een filter frequentie van een synth over midi niet zich niet altijd feilloos gedraagt. Ik heb het vroeger nog met een Matrix 6 geprobeerd en daar werkte het in elk geval verre van realtime. Zal je bij veel digitale synths ook geen stapjes horen bij het via midi moduleren van één en ander? Hoe dan ook, ik zal het zeker nog eens proberen. Bedankt voor de reactie!

met echt oude digitale bakken zal het misschien inderdaad dikwijls wat in 'trapjes' gaan (meestal een niet echt gewenst effect)
maar waarom proberen na te bootsen met oude digitale synths ?
Bij een virus bvb kan je echt wel elke parameter die je maar kan verzinnen aansturen via midi cc, en dat gaat echt niet in trapjes... volgens mij ben je dan al véél dichter bij je 'analoge' ervaring van vroeger...en een virus a gooien ze buiten voor nog geen 250 tegenwoordig...

ik had niet goed gelezen. en kan m nie verwideren :D

MIDI voorziet inderdaad 128 (2^7) stappen voor de meeste parameters. De pitch bend gebruikt meestal 2^14 (16.384) stappen. In een DAW wordt dit zelfde aantal stappen gebruikt, meen ik. Dat is dus inderdaad niet traploos, maar ik denk dat 128 stappen over het algemeen wel genoeg is om iets interessants mee te doen. Probeer het eens, zou ik zo zeggen. Misschien zijn er in Reaktor ofzo ook wel ensembles gemaakt die met grotere resoluties kunnen werken (2^14 stappen of meer door koppeling van verschillende MIDI waarden). Eventueel misschien via NRPN (=soort MIDI), dat gebruikt ook 2^14 stappen of iets daaromtrent. Geen idee of er DAW's of VST's zijn die dat protocol ondersteunen... Zelf heb ik nog niet direct de nood gehad om de resolutie te verhogen, dus concretere informatie kan ik niet direct geven.

Back