Versleten contactjes Poly 61 toetsen repareren

gherkinjerk

Nieuwkomer
Ik heb een Poly 61 die al een tijd in de hoek staat omdat de contactjes op de rubbers van de toetsen versleten zijn, meer dan de helft van de toetsten maakt geen goed contact meer.
Ik heb ze geprobeerd schoon te maken, of met zachte potloden in de weer geweest, maar zonder succes.

Nu zag ik dit goedje: http://www.oaktreeent.com/Contact_Repair_Kit.htm

Ziet er op zich veelbelovend uit. Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja weet iemand waar je dit of iets vergelijkbaars in nederland (of europa) kan krijgen? Deze site shipped niet buiten USA..

Kontakt maaktte (of maakt nog steeds?) spuitbussen "koolstofspray", een combinatie van lijm en koolstof om een geleidend oppervlakte achterop een beeldbuis te herstellen. Ik vraag me af of dat niet min of meer hetzelfde spul is? Als je dat in een potje spuit en gelijk gebruikt heeft dat misschien hetzelfde effect.

Ik heb overigens al redelijk wat van dit soort contacten gerepareerd en er nog maar één keer eentje gehad die te ver versleten was, maar daar waren de contacten op de printplaat ook koolstof. Gummen is inderdaad beter omdat je daarmee het contact ook wat ruwer maakt (= beter contact). Potlood erop helpt niet zoveel want dan voeg je alleen maar wat toe terwijl de laag eronder die geen contact maakt blijft zitten.

Dat repairspul NEVER-NOOIT gebruiken.
Ik kom af en toe tegen dat dit gebruikt is en dan is het echt afgelopen met de contactrubbers. Wat er ook voor positiefs over wordt gezegt.
Het meest erge wat er kan gebeuren is dat deze rommel afbrokkelt en in de elektronika terecht komt met alle gevolgen van dien.
Verder is het zo dat contactrubbers eigenlijk alleen maar "totalloss" zijn als er scheurtjes in het rubber zitten.
Dan is het echt afgelopen. Wat je ook gaat proberen.
De rubbers zoals je het nu hebt zijn simpelweg plat-gesleten waardoor er niet goed contact wordt gemaakt.
Ik gebruik een wattenstaafje met aceton om het rubber oppervlak weer een beetje ruw te krijgen.
Dit vergt wel de nodige kennis en ervaring omdat je heel gemakkelijk de rubbers kunt beschadigen met aceton.
Als je al bezig bent geweest met potlood en zo dan weet ik niet of er nog iets gered kan worden.
Met potlood maak je de rubbers alleen nog maar gladder en dat moet nou juist niet gebeuren.
De originele rubbers zijn niet meer te krijgen.

Hmm, ja ik heb geprobeerd te gummen. alcohol heb ik nog niet geprobeerd.
Er zitten sowieso geen scheurtjes in het rubber, ze zien er nog vrij netjes uit.

Kun je me iets meer vertellen over je aceton techniek Mike?

Back