Wie helpt me op weg met m'n M3?

LegolasII

Vooral doorrr gaan
Hallo beste mede-forumleden.

Ik heb twee weken geleden bij mijn dealer in Wezep, een M3 Expanded aangeschaft.
Het is een tweedehands van 1 jaar oud. En zag er bijna ongebruikt uit.
Het enige wat ik er bij gekregen heb, is een Engelse gebruiksaanwijzing.
En die gebruiksaanwijzing vind ik niet zo duidelijk. Ik probeer er wel door heen te ploegen. Maar ik heb toch moeite om hele simpele dingen op dit moment te doorgronden van deze synth. Zo heb ik bijvoorbeeld bij mijn keyboard die ik er naast heb, de Tyros4 van Yamaha, geen enkele moeite om de functie delete toe te passen. Terwijl me dat op de M3 totaal nog niet duidelijk is.

Wat is mijn vraag: Ik heb via mijn dealer een usb-stick verkregen met een aantal samples erop. Dat betreft een piano-sample, en twee brass woodwinds samples 1 en 2.
Toen ik die samples echter wilde inladen, kreeg ik de melding dat er te weinig sample geheugen was.

Vervolgens gekeken wat ik daar dan aan kon doen. Ik moest dus samples deleten.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb inmiddels al wel gezien, dat er in de program-mode een write-functie is. Maar ik zie nergens een delete-functie.
Ik heb op dit moment best al wel een aantal samples, waar ik waarschijnlijk niet zo veel mee zal doen.
Dus, die zou ik willen deleten, om zodoende extra geheugenruimte vrij te maken, voor de samples die ik van mijn dealer heb gekregen.

Hoe wis ik de ongewenste samples op mijn synth?
En als ik iets wis, waar ik achteraf spijt van krijg, is dan alles weer te herladen via de load/preload functie?
Als ik dat weet, kan ik weer even verder.

Dus wie zou me hiermee willen helpen?
Alle hulp stel ik zeer op prijs.

Groeten van Piet.

:)

Twee weken is weinig tijd voor de m3. Leercurve zal wel iets langer duren. Maar, ik heb geen idee of er een delete functie is (ik heb een m3 ;-)). Ik delete de samples altijd op de pc, lekker makkelijk. Maar het verwijderen is hier niet aan de orde. Als het geheugen niet is uitgebreid dan kan je niet alle samples laden. Dus verwijderen heeft geen zin, maar gewoon 1 bank laden. Verder zijn alle fabrieks samples ingesloten in het OS (als ik dat zo mag noemen). Die kun je dus niet verwijderen. De samples waar jij over spreekt zijn aanvullend.

op www.karma-lab.com vind je veel info over de m3.

Ja klopt, twee weken is wat kort.
Het punt is dat ik er verder ook geen andere software bij heb gekregen.
Die heeft de vorige eigenaar niet mee gegeven. Dus met de computer zal het niet lukken.
Of het moet zo kunnen, als bij mijn Tyros4, die kan ik via een kabel direct verbinden met de usb van mijn pc. En dan kun je direct de inhoud van de harde schijf van de Tyros bekijken. Of de M3 die mogelijkheid ook heeft, weet ik niet.
Tja, op dit moment heb ik de struktuur van de M3 nog niet goed door. Ik zit echt nog in een leerfase. Er zat een soort soundcard of geheugencard in, maar die hebben ze bij de muziekzaak er ter plekke uit gehaald, toen bleek dat ik daar geen interesse voor had, om die er bij te nemen.
Daar wilden ze nog 150 euro extra voor hebben. Maar, ik heb al zoveel geluiden in mijn Tyros, dat ik geen behoefte aan extra opslagcapaciteit en sounds had.
Ik zit te veel te kijken naar een sample als een geluid wat ik direct moet kunnen wissen.
Dat zou toch ook moeten kunnen. En ik heb in sample mode, al wel de optie gezien, om een sample te wissen, maar is dat dan een sample wat ik zelf gemaakt zou hebben. Maar de tijd dat ik zelf samples zal maken, is nog lang niet aangebroken, ben ik bang... Wat ik wil is een program sample wissen.

Maar wat ik van je begrijp, is dat ik überhaupt te weinig geheugen heb, om die extra banken in te kunnen laden. Mijn M3 laadt wel automatisch de brass woodwinds deel 1, in. Ik heb die bank al een keer unloaded, zodat ik ruimte had voor die nieuwe piano-sample. Dus ik dacht, als ik er nou een paar programs uithaal, (wis, i.v.m. extra geheugencapaciteit), zodat ik in ieder geval die mooie piano mee kan laden.
Ik hoop dat mede geïnteresseerden meelezen, en nog wel op de ouderwetse manier deleten, op de M3 zelf, en me dat kunnen vertellen.

Ik zal ook eens op karma-lab.com informeren.
Dank je wel voor deze reactie. :)

Piet

Hallo Conso,

Eerlijk gezegd vind ik dat uitbreidingsboard niet echt nodig.
Als ik een paar samples kan wissen, en dan die extra piano kan laden, heb ik al genoeg. Mijn bedoeling is eigenlijk om in een aparte bank een aantal mooie programs "klaar" te zetten, die ik in combinatie met de Tyros4 wil gaan spelen. Mijn Tyros heeft zelf ook al hele mooie samples, en dat in combinatie met de M3 lijkt me wel meer dan genoeg.
Op dit moment ben ik dus al volop bezig om samples aan te passen naar mijn eigen wensen via de control surface. Echter en dan koppel ik er gelijk maar weer een vraag aan vast, zodra ik het program write, merk ik dat niet alle gegevens goed worden weggeschreven. Hij reset de RTC-parameters, en vervolgens zou je dan met de nieuwe waarden verder kunnen met het aangepaste program. Echter bij mij vallen voor mijn gevoel de parameters 5, 6, 7, en 8 van de RTC na het saven weg...
Ik vind dat vreemd, ik heb dat zelfde ook al getest bij een nieuwe M3, in diezelfde muziekzaak, en daar deed ie hetzelfde. Hij reset de parameters van de RTC. Ga je dan spelen met het "aangepaste" program, dan blijkt dat niet alles "mee" genomen wordt. Is dat normaal? Ik vind dat redelijk teleurstellend.
Omdat ik nu een omslachtige manier moet hanteren om het resultaat te verkrijgen zoals ik het wil: ik verander nu de naam van het instrument, maar zet er direct de waarden van de resterende RTC 5, 6, 7, 8 achter. Die ruimte is er net, om nog wat cijfers er achter te schrijven. Dus zodra ik een aangepast program oproep, pas ik heel snel eigenhandig de RTC schuifregelaars aan, aan de waarden die ik achter de programmanaam heb geschreven. Bijvoorbeeld piano, 59, 77, 89, 126. Deze vier laatste bedragen refereren dus naar de RTC sliders, 5, 6, 7, 8. Ik vind dat super omslachtig, maar kan niet anders constateren, dat bij de nieuwe M3 in de muziekzaak het ook niet mogelijk was. En dan heb ik nog wat, als beginner op dit forum iets interessants te melden. Daar ga ik even een nieuwe thread voor maken.

Groet,
Piet

Back