Luchtreiniger om stof weg te zuigen?

PascalVB

Ouwe rot
Zijn er nog mensen die een luchtreiniger of ander apparaat gebruiken om hun studio zo stofvrij mogelijk te houden?
Ik heb zelf een Sharp luchtreiniger aangekocht en vraag me af hoeveel uren per dag ik dit best laat draaien? Het verbruik is slechts 4W op de stille stand, dus dat is geen parameter.

Ik kan het niet laten om bijdehand te zijn, maar ik moest meteen aan een stofzuiger denken.:P
Dat bedoel je zeker niet?;)

Een stofzuiger gebruik je "curatief", dus als het stof al neergeslagen is op oppervlakken.
Een luchtreiniger is eerder "preventief", in de zin dat een gedeelte van het stof al uit de lucht verwijdert wordt voor het neerslaat.

Ik heb een bloedhekel aan dure gear die na een tijdje stoffig wordt, zelfs wanneer je ze afdekt met een stofhoes wanneer je ze niet gebruikt.

Als je de semiwetenschap op hun website gelooft verwijderen deze lucht reinigers geen stof, maar maken ze onschadelijk door ionizatie. Ik weet nu niet of dat meteen beter is voor elektronische aparatuur. Ik zou er ook gewoon stofhoezen overhangen en vaak met vocht stof opnemen en stofzuigen met een Dyson of zo (niet met een klassieke stofzuiger).

Ik heb een bloedhekel aan dure gear die na een tijdje stoffig wordt
Dan zou ik ook eens kijken naar de gebruikte bouwmaterialen. Het gaat natuurlijk niet helpen als je vloerbedekking hebt en in je kleren je studio binnenkomt - overal komen wel stofdeeltjes af.

Een cleanroom heeft continu onderdruk - da's de enige manier om je spul stofvrij te houden.

4w lijkt me wat weinig welk type is dat dan. zag er 1 op low van 23 watt.

Een cleanroom heeft continu onderdruk - da's de enige manier om je spul stofvrij te houden.

Dat geldt volgens mij alleen voor een bio hazard lab waar deeltjes het lab niet uit mogen, want bij onderduk wordt de lucht naar binnen gezogen. Als je stofvrij wilt werken moet je juist lichte overdruk hebben zodat wanneer je de deur open doet er niet van alles naar binnen komt.

En uiteraard alleen in witte bio suits achter je synths, want de meeste stof komt van jezelf...

Pcies, stof = huidschilvers. Drukhuishouding is meer voor voedselproductie, ziekenhuizen, bepaalde musea, en labs. Maar die hokken zitten bouwkundig ook anders in elkaar dan je zolder. gewoon vaker afstoffen etc, gij viezerik ;)

Ik woon in Hoboken, nabij Antwerpen.
Er is hier vrij veel industrie in de buurt. Bijgevolg hangt er hier vrij veel fijn stof in de buitenlucht.
Dat heeft niets te maken met dode huidcellen en huisstofmijt, maar is gewoon stof uit de buitenlucht.

Welke schade richt stof aan?
Krakende potmeters? Dus op een bepaald moment vervangen.
Haperende toetsen? Zelfde remedie.
Lucht ionisatie, wat helpt het?
Overdruk in operatiekamers, dat drukt het aantal infecties behoorlijk, maar een synthesizer...

Wout

PS het geheel doet me denken aan een verkeerscampgne in Belgiƫ, een aantal jaren geleden: "Vluchtstrook? Mijn banden zijn moe en moeten rusten." ;)

PS het geheel doet me denken aan een verkeerscampgne in Belgiƫ, een aantal jaren geleden: "Vluchtstrook? Mijn banden zijn moe en moeten rusten." ;)
Whahaha die is leuk niet eerder gehoord :okdan:

Laat stof er altijd opzitten, heeft imo toegevoegde waarde voor de feeling (van je app.)

8D

Side note: stof is zwaar irritant idd.

Welke schade richt stof aan?
Krakende potmeters? Dus op een bepaald moment vervangen.
Haperende toetsen? Zelfde remedie.
Lucht ionisatie, wat helpt het?
Overdruk in operatiekamers, dat drukt het aantal infecties behoorlijk, maar een synthesizer...

Wout

Luchtionisatie helpt niet, maar de meeste luchtreinigers bevatten naast een ionisatiesysteem 2 of meer filters die stof uit de lucht filteren.

Interessant onderwerp waar ik weinig van weet.
Ik vraag me dit af:

Als je een ruimte wil ontdoen van stof uit de lucht met een apparaat, dan moet al deze lucht neem ik aan dit apparaat passeren.

Dit kan met een ventilator, maar dat geeft veel herrie.
Dat lijkt me toch niet de bedoeling in een geluidsstudio.

Welke andere technieken zijn hiervoor?
Ionisatie zie ik staan, dat zal wel iets met elektriciteit te maken hebben, misschien magnetisme ofzo...
Maar moet je dan niet een enorm vermogen hebben om alle lucht te laten passeren?
En kan dit niet storen op microfoons en andere apparatuur?

4w lijkt me wat weinig welk type is dat dan. zag er 1 op low van 23 watt.

Interessant onderwerp waar ik weinig van weet.
Ik vraag me dit af:

Als je een ruimte wil ontdoen van stof uit de lucht met een apparaat, dan moet al deze lucht neem ik aan dit apparaat passeren.

Dit kan met een ventilator, maar dat geeft veel herrie.
Dat lijkt me toch niet de bedoeling in een geluidsstudio.

Welke andere technieken zijn hiervoor?
Ionisatie zie ik staan, dat zal wel iets met elektriciteit te maken hebben, misschien magnetisme ofzo...
Maar moet je dan niet een enorm vermogen hebben om alle lucht te laten passeren?
En kan dit niet storen op microfoons en andere apparatuur?

Je mag hem niet aansluiten op dezelfde kring als je audio apparatuur, anders kan je storingen krijgen. Of het invloed heeft op microfoons weet ik niet, ik gebruik geen microfoons...

Whahaha die is leuk niet eerder gehoord :okdan: ...
Toch maar eens vaker het land der zuiderburen bezoeken. Daar is behoorlijk wat humor en, verdomme, het eten is er beter, zelfs in een willekeurig friet-kot.
Oostende: kip eten in de Koekoek!

Wout

Best wel grappig: in Belgiƫ zeggen we dan weer dat het eten in Nederland beter is :biertje:
Nederlanders eten ook veel gezonder dan Belgen...

Back