Soldeerbout dimmen of kopen

cephalopoid

Ingeburgerd
Vandaag ben ik erachtergekomen dat m'n velleman 30W-soldeerbout kapot is. Niet de punt staat los, maar hetgene waar de punt in vastgeschroefd is wankelt. Is dit een bekend probleem en is hier een oplossing voor?

Nu heb ik nog een 60W-soldeerbout van Skandia liggen, waar de temperatuur ook niet van te regelen valt. Je schijnt zelf een regelbare soldeerbout te kunnen maken met behulp van een lichtdimmer. Zie de link: http://www.instructables.com/id/10ish-DIY-Variable-Temp-Soldering-Iron-Controller/

Een andere mogelijkheid die ik overweeg is om gewoon een temperatuurregelbare te kopen, en ik wil er best wat voor neerleggen, maar een Weller van 255 euro is gewoon te duur, dus dacht ik aan een van de volgende twee:

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1839
Deze, 48W voor maar 16,50 euro.

http://shop.conrad.nl/gereedschap/soldeertechniek/soldeerstations/soldeerstations/588777.html
Of deze, 80W en met een hoop meer features voor 72 euro.

Op zich wil ik die 72 euro wel neerleggen hiervoor, maar stel er zijn positieve reacties over goedkope zoals die van dick best wil ik dat wel proberen.

Ik repareer koptelefoons door de plugjes te vervangen en nu wil ik ook een begin maken met onderdelen op een PCB zetten.

Je kunt een soldeerbout idd best dimmen met een een dimmer. Dit maakt het echter nog geen geregelde bout. Een ongeregelde bout wordt in feite steeds warmer. Als je hem dimt doet ie dat ook nog alleen minder snel.

Ik zou gaan voor die conrad bout. Ik heb zelf een station van 48 watt en een andere van 80 watt. De 48 watt heeft toch wel regelmatig moeite met grotere dingetjes op pcb's warm te stoken met meer risico op losstoken van padjes enzovoort. De 80 watter doet het heerlijk. Daarnaast heeft die 80 watter een veel fijnere punt wat op zijn minst plezierig gaat worden met het fijnere soldeerwerk op pcb's.

Als je het mij vraagt dus gewoon die 72 euro investeren. Ga je geen spijt van krijgen.

Je schijnt zelf een regelbare soldeerbout te kunnen maken met behulp van een lichtdimmer.

Dan is -ie inderdaad wel regelbaar, maar heeft hij geen constante temperatuur... als je hem ongebruikt laat liggen wordt hij alsnog steeds heter. Nog even los van dat je geen idee hebt wat de temperatuur van de punt is. Doorgaans wil je een bout met veel vermogen (die verwarmt dingen snel) en een constante temperatuur (en oververhit ze niet).

Ik kan niet echt advies geven, want ik heb zo'n dure Weller :D
Naar zou zelf (met alle respect, Dick) die van Dick Best niet kopen.

Padjes die je verkracht wil je niet hebben, dan ben je verder van huis is mijn ervaring :o:

Investeren in een goede soldeerbout dus dubbel en dwars waard.

Op marktplaats kan je ook wel goed geprijsde Weller soldeerstations vinden, ik heb vorig jaar een ws80 voor 90 euro gekocht, zgan. :)

Ik heb ook die van Conrad, werkt nog altijd prima. Voorheen altijd liggen klooien met ongeregelde bout

Ik heb naast m'n Weller (die van 255 euro) de Conrad ST80-A als tweede soldeerstation. Voor SMD is het soms makkelijk twee bouten te hebben.

Over de Conrad ST80-A ben ik niet tevreden en ik vind zelf hem daarom ook niet geschikt voor het fijne SMD werk.

- De bout was na een paar keer gebruik al krom, mogelijk door de hitte. Een kromme bout soldeert niet echt lekker meer.

- Op de foto lijkt het alsof je makkelijk soldeerpuntjes kunt verwisselen, iets wat voor SMD werk erg handig is, vooral als je dit kunt doen terwijl de bout aan blijft staan. Dat kan niet bij deze bout, althans, niet zonder je vingers te branden. Het gedeelte wat je er af moet halen om een puntje te wisselen, is tijdens het gebruik bloedheet.

- Ik heb het standaard puntje er nooit af durven te halen. Als je het omhulsel los schroeft en je trekt aan het puntje, dan zit het vast en en hoor je van alles kraken, alsof je het complete verwarmingselement mee naar buiten trekt.

- Het snoer is misschien soepeler dan andere goedkope bouten, maar vind ik zelf nog steeds aan de stugge kant en laat zich niet makkelijk draaien. Terwijl het juist fijn is als je je soldeerbout kunt draaien (met gebruik van een beitel-punt).

- Het handvat is aan het einde erg warm tijdens gebruik. Je brand nog net niet je vingers.

Voor mij is dit soldeerstation voor 72 euro een miskoop geweest en het voelt allemaal erg budget aan. Kopen? :D

Die van Dick Best (wel met regelknopje, geen temperatuursstabilisatie) vind ik wel goed werken en kost bijna niks. Op een gegeven moment wordt wel een temperatuurevenwicht bereikt hoor, dus je zit na een uur niet met kernfusie rond je tip. :) Maar hoe warm het nu precies is weet je niet, dus dat moet je wat door ervaring leren. (bij mij meestal: dikke kabels vol open, dunnere kabels en gewone componenten rond de 50%. SMD doe ik niet)

Dank voor al jullie berichten.
Vanmiddag sprak ik mijn buurman nog, die twintig jaar geleden een tweedehands Weller gekocht heeft. Naar zijn getuigenis zijn ze onverwoestbaar, dus ik denk dat ik daarvoor ga. Op dit moment is er helaas geen ws81/80 te vinden voor 90 euro zoals demian gevonden heeft, maar ik wacht geduldig af.
In de tussentijd is het zo dat m'n buurman het goed vind als ik bij hem kom solderen. Win!

De andere ideeen laat ik maar achterwege, aangezien ik liever in iets onverwoestbaars investeer dan dat ik over een jaar weer iets nieuws moet kopen.

Ik heb naast m'n Weller (die van 255 euro) de Conrad ST80-A als tweede soldeerstation. Voor SMD is het soms makkelijk twee bouten te hebben.

Over de Conrad ST80-A ben ik niet tevreden en ik vind zelf hem daarom ook niet geschikt voor het fijne SMD werk.

- De bout was na een paar keer gebruik al krom, mogelijk door de hitte. Een kromme bout soldeert niet echt lekker meer.

- Op de foto lijkt het alsof je makkelijk soldeerpuntjes kunt verwisselen, iets wat voor SMD werk erg handig is, vooral als je dit kunt doen terwijl de bout aan blijft staan. Dat kan niet bij deze bout, althans, niet zonder je vingers te branden. Het gedeelte wat je er af moet halen om een puntje te wisselen, is tijdens het gebruik bloedheet.

- Ik heb het standaard puntje er nooit af durven te halen. Als je het omhulsel los schroeft en je trekt aan het puntje, dan zit het vast en en hoor je van alles kraken, alsof je het complete verwarmingselement mee naar buiten trekt.

- Het snoer is misschien soepeler dan andere goedkope bouten, maar vind ik zelf nog steeds aan de stugge kant en laat zich niet makkelijk draaien. Terwijl het juist fijn is als je je soldeerbout kunt draaien (met gebruik van een beitel-punt).

- Het handvat is aan het einde erg warm tijdens gebruik. Je brand nog net niet je vingers.

Voor mij is dit soldeerstation voor 72 euro een miskoop geweest en het voelt allemaal erg budget aan. Kopen? :D

Das vaag zeg, heb echt van geen 1 van die punten last waar jij het over heb, en dat wisselen is natuulk onzin, bij een weller is die huls net zo pisheet natuulk.
Ik wissel regelmatig de stift voor een ander maatje en vast zitten en wrikken hoef ik nooit, doe het ook gewoon als die nog aan staat.

Apart wel....:?

Misschien heb ik een slechte batch gehad...

Bij de Weller is de schroefverbinding van plastic. Die kun je zo met de hand losdraaien terwijl hij aan staat. Dat is makkelijk wanneer je tijdens het solderen even een ander puntje nodig hebt. Dan hoef je het apparaat niet tussentijds uit te zetten, af te laten koelen, en weer op te warmen.

Bij de Conrad is de schroefverbinding van metaal. De enige mogelijkheid die ik kan bedenken is, wanneer hij warm is, om deze met een tang los te maken, maar echt praktisch is dat niet.

Maargoed, als je deze mogelijkheid niet gebruikt dan zul je het ook niet missen...

Of het nou een slechte batch was of niet... had je niet een nieuwe onder garantie kunnen krijgen, organix?

Misschien ben ik nu te kieskeurig aan het zoeken, maar afgezien van die WS80 die demian voorstelde kan ik niets redelijks vinden.
Ik heb maar een bod geplaatst, over anderhalve dag weet ik of ik hem heb of dat iemand me eruit heeft geboden.
Heeft iemand verder nog iets gevonden?

Back