Afmixen basics

Bricks

Stamgast
Ik wil beter leren afmixen. Ik ben dus opzoek naar alle tips op dit gebied. Wat zijn de gangbare frequenties voor geluiden om te cutten. Ik weet dat hier geen standaard voor is, maar misschien wel een richtlijn om mee te beginnen.

De muziekstijl die ik produceer is trance en house.

Tutorials en boeken op internet (of winkel) zijn ook van harte welkom.

neem een compressor, een reverb en een Equalizer van boeit niet wat voor merk, al dan niet hardware en/of software. Begin ermee te spelen op ieder kanaal, neem het op, bewerk het opniuw.

Neem dan een nummer waarvan jij vindt dat deze erg goed klinkt(niet qua melodie maar qua details en afwerking), probeer hier naar te luisteren en ga dan spelen met je eigen spullen je hoort dan vanzelf als je in de buurt komt of niet, verwissel dan van hardware of software als je het ergens matig vindt.

Je leert hierdoor ERG veel en je zal zo ook je eigen manier aanleren. Je moet er ook geduld hebben en er tijd voor maken.

Het lijkt de meest stomme oplossing, maar het werkt effectiever dan een boek. Als je eenmaal door hebt hoe het moet zal je op een gegeven moment dat ene apparaat gaan aanschaffen waarmee jij je perfecte mix kan maken.

oh, misschien wel handig is om erachter te komen wat een compressor doet, wat een EQ doet, wat Side-chainen is, wat je precies met die Eq moet doen, welke frequencies waarvoor staan, waarom je een reverb nodig hebt, hoe je een stereobeeld maakt, hoe je de diepte bepaald(Depth), ...

Dat maakt het wel een stuk makkelijker.

Ik doe dit niet om je te plagen, je moet er zelf achter zien te komen hoe en wat, dat werkt gewoon het beste. Ik ben ook nog bezig met het uitzoeken wat voor mij het beste werkt, het heeft gewoon tijd nodig en de een ontdekt het sneller dan de ander. Geduld is belangrijk, geloof ook niet meteen erin dat dat ene apparaat van €1000 de juiste oplossing is. Het kan misschien zelfs beter met een apparaat van €75.

Ik weet wat een compressor doet en een eq. Ik weet ook wat sidechainen is. Welke frequenties waar voor staan weet ik niet precies.

Ik weet door veel te proberen leer je veel, maar ik loop gewoon vast. Vandaar dat ik back to basics wil gaan door meer de theorie er achter te leren en een eventuele richtlijn als basis kan proberen.

http://www.independentrecording.net/irn/resources/freqchart/main_display.htm

dit is handig.

Met de Eq haal je onnodige frequenties weg, en snij je de frequenties aan die je als hinderlijk ervaart of iets te veel aanwezig zijn. Met Eq kan je ook bepalen welke hoogte je instrument krijgt, lage tonen zijn de instrumenten die op de vloer staan zoals Bassdrum, het laag van een gitaar amp, ... of hoge tonen die ook bovenin staan zoals vocals, strijkers, hi-hats, ...

Met Reverb bepaal je de afstand waar hetgeen zich bevindt. Staat het dichtbij dan is de reverb snel, staat hetgeen verweg is de reverb langzaam. Ik ben hierzelf ook behoorlijk mee aan het expirimenteren, maar dit is volgensmij het moeilijkste om onder de knie te krijgen.

Met Compressors begrens je het geluid en zorg je ervoor dat je het voldoende kan horen, de kunst is om niet teveel te versterken en niet te weinig te versterken, bijvoorbeeld als je een snare langer wil laten klinken kan je dit prima doen met een compressor(werk dan met de release, ratio en make-up gain).

Dan nog 1 ding, te hard is niet genoeg, hou ieder kanaal onder de 0dB! erboven is niet goed, het is zelfs beter om ieder kanaal rond de -12dB te houden, met uitzondering van de vocals, maar dat is weer een heel ander verhaal, daarmee ben ikzelf ook nog bezig met ontdekken wat het beste werkt.
Bekijk de website eens goed of print hem uit en hang hem in je studio.

Welke Software/hardware gebruik je nu dan?

Thanks.

Ik gebruik Cubase 5. Synths die ik gebruik sylenth1, nexus. effects: TC native Bundle, waves, wavearts masterverb en soms een effect van cubase zelf.
Monitor speakers: KRK RP8 soundcard: Focusrite saffire LE

google ook eens op frequency chart, dat zijn tabellen met instrumenten gespecificeerd in frequency gebieden.
belangrijker vind ik eigenlijk goede oren maar dit soort theorie is ondersteuning, je bent het geheid toch een keer nodig. op den duur weet je voor elk instrument en voor vocalen in welk gebied ze liggen en waar je rekening mee moet houden. ik weet dat ook veel mensen gewoon tig plugs over hun mix gooien, dan klinkt het allemaal mooi maar zelf schaven, het hele proces vind ik veel waardevoller.

http://www.independentrecording.net/irn/resources/freqchart/main_display.htm

Ja het gehoor is natuurlijk het belangrijkste, maar door middel van theorie kan je wel een goede richting in worden gestuurd. En door theorie snap je meer het waarom, hierdoor kies je bewuster het effect etc.

Ik vond de vergelijking van een mix als een schoenendoos altijd prettig. Je hebt de breedte (panning) en de diepte (geluiden ver weg en dichtbij, o.a. met reverb en andere effecten).

Dan is het een kwestie van keuzes maken: wat leg je bovenop, wat stop je dieper weg en waar kun je schaven omdat de doos anders niet meer dicht kan? In een perfecte mix valt alles netjes op zijn plaats.

Nog een tip waar ik me slecht aan hield: kies weinig en kwalitatief goede plugins en leer die echt goed gebruiken. En denk niet te ingewikkeld: als het goed klinkt is het goed.

Nog een laatste: zoek eens in YouTube op Producer Masterclass, dat zijn filmpjes van Future Music. Super interessant!

google ook eens op frequency chart, dat zijn tabellen met instrumenten gespecificeerd in frequency gebieden.

Er is alleen een nadeel; die zijn vaak gericht op bestaande akoestische/elektrisch versterkte instrumenten, niet op het synthetische spul zoals je in trance vindt.

1) Even verdergaan op die frequency chart: het wordt moeilijk als je zoiets wilt uitschrijven voor een elektronische muziekarrangement, misschien is het volgende wel een idee:

Om toch iet of wat indicatie te hebben over welk plaatsje (over frequenties gesproken) een bepaald type instrument / sound in de mix moet innemen, kan je zoeken naar equivalenten uit het orkest.
Een orkest is immers zo opgebouwd dat het een 'vol' timbre geeft.

Pads kan je als strings beschouwen, leads als solo-instrumenten, arps en seqs als begeleidingsinstrumenten, bas is bas.

2) Dit moet je niet blindelings volgen. Het beste is om met een EQ zelf te luisteren wat je benadrukt / weghaalt als je doorheen het spectrum sweept van elk instrument. Vraag je dan af wat het (on)bruikbaarste / (minst) nuttigste frequentiegebied is voor dit instrument, in de mix.

3) Focus je ook niet op één instrument, luister globaal naar wat er teveel / te weinig is. Ga dat niet compenseren door een of andere EQ over de masterbus te knallen, dat is een fout die veel gebeurt en die mixen haal je er zo uit.

4) Soms kom je tot de constatatie dat je kan blijven EQ'en. Dan moet je misschien terug naar de soundkeuze of het arrangement zelf ...

5) Tenslotte, praat geen frequenties maar kwalitatieve eigenschappen. Warm, vol, dun, iel, scherp, ijzig, rond, wollig, nasaal, zijn allemaal adjectieven waarbij je minstens iets kan zeggen over twee frequentiegebieden. Die begrippen kan je wel 'weten', maar ze 'ervaren' en 'horen' moet je leren door veel te 'luisteren' en te 'proberen'.

Nog een tip, hoewel heel vanzelfssprekend, heeft het me zelf de nodig tijd gekost om er achter te komen: Denk aan de plaats binnen het geheel.

Zorg bij het opbouwen van de partijen dat alles zo klinkt zoals jij het zelf mooi vind. Kijk dan vooral naar individuele tracks.

Als je ongeveer klaar bent met de plaat denk je na over de positie van een parij in de plaat (lead/vulling/komt alleen naar voren in de break). Vervolgens mix je de plaat overeenkomstig.

Bij mij komt het er vaak op neer dat ik de verschillende partijen eerst met een grafische EQ individueel laat klinken zoals ik dat mooi vind. Vervolgens bekijk ik de mix als geheel en plaats ik de partijen overeenkomstig mijn beeld van de plaat; bijvoorbeeld leads vooral in het gebied rond 4/5 khrtz, arps daarboven, het hoog van een basssynth rond de 1.5/2 khrtz het laag of op 200/250 hrtz of onder de kick.

Denk goed na over wat je met een partij wilt bereiken. Niet alles kan tegelijk de lead zijn, zoek naar een plekje voor je instrumenten en denk daar overna als je je arrangement maakt.

Back