Yamaha CS1X ?

lennert

Ingeburgerd
Hoi,

Ik ben van plan om een Yamaha CS1X aan te schaffen, gewoon als beginnerssynth. Ik heb onwijs goede verhalen gehoord over dit apparaat en hij schijnt niet echt duur meer te zijn. Ik weet dat er meer op het forum staat over de Cs1X, maar ik plaats toch maar een nieuwe thread. De één zegt namelijk dat hij voor zo'n € 300,- te krijgen is, de ander voor € 200,- Wat is nou eigenlijk waar? Wat is een redelijke prijs voor deze synth en is hij makkelijk aan te sluiten op de PC, heb je daarvoor nog extra spullen nodig? Ik heb nu een keyboard via midi aangesloten op mijn geluidskaart en er ook een simpele stereokabel tussengehangen. Gaat dat met de Cs1X op dezelfde manier? Waar moet ik speciaal op letten mocht ik een tweede hands op de kop kunnen tikken. Ik houd er namelijk niet van om genaaid te worden met mijn broek dicht. Is hij trouwens ook nog nieuw te krijgen? Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,

Lennert

De Cs1x is niet meer nieuw te krijgen. Zijn opvolgen Cs2x, misschien wel, zou je gewoon moeten bellen met de muziekwinkel.

Volgens mij zijn er niet echt veel probemen mee. Gewoon even testen of alle draaiknoppen het doen, de output werken en loop even door de presets heen.

Een beetje standaardprijs is 250 euro, soms iets duurder soms iets goedkoper.

Kijk een beetje rond op Marktplaats.nl enzo, CS1X-en voor 199 euro

Wedden dat als je de verkoper mailt, je meer moet betalen. I.v.m. het gratis aanbieden tot 200 euro zie je regelmatig dit soort dingen staan (en worden er ook regelmatig advertenties verwijderd).

Ik heb de Cs1x een klein jaar geleden 2e hands aangeschaft. Ik had er toen 200 euro voor betaald, dus ik denk dat dat wel een redelijke prijs is.

Greetz Erik.

De CS1-x is een prima synthje hoor... heb hem zelf staan... Verwacht alleen niet dat je met alleen deze synth een totale compleet klinkende compositie kan maken (ookal zullen er altijd mensen zijn die dit tegenspreken ;)).

Hij was ooit nieuw te koop voor 1250,- gulden / 568,- euro! Er zijn er zo ontzettend veel van verkocht dat dat de tweedehands waarde toch wel redelijk omlaag zal brengen. Kzou zeggen dat je niet hoger dan 250 euro moet gaan uitgeven, dan kan je beter nog wat bijleggen en voor een CS2-x gaan met wat modernere sounds...

Sucksex maar laat je inderdaad niet naaiuh :D (My goddd...wat ben ik weer grappig vandaag..zucht)

Ik heb hem 2 jaar geleden gekocht voor 800 gulden. En ben er nog steeds te vreden over. Cs2x heeft wat leuke extra opties maar ook niet echt superveel.

Ok, bedankt voor jullie advies. € 200,- tot € 250,- dus. Ik zal eens gaan zoeken en in ieder geval ff kijken op marktplaats wat ethereal doorgaf. Zijn er trouwens nog wat gratis folders/brochures te krijgen van deze maar ook andere (beginners)synths?

CS1x explained (1)

CS1x explained (1)

Waar je op moet letten bij de CS1x zijn zeker de draaiknoppen.
Je kun zien of ie veel gebruikt is doordat de cutoff knop bijvoorbeeld veel soepeler is dan de rest.
Om de draaiknoppen zitten zwarte vlakjes gespoten, als hier flinke slijtplekken inzitten zodat je heb blauw ziet, dan zijn de knoppen erg veel gebruikt.
Deze potmeters kunnen kapot gaan. Bij mij is de cutoff al gesneuveld.
Als je dr aan draait en bijvoorbeeld het filter klapt willekeurig open en dicht, zonder dat hij de knopbeweging volgt (het politiezender effect) dan is die knop kapot.

Op zich is dit niet zo'n ramp want kunt met de cs1x de controllernummers instellen per knop.
Nu zit bij mijn CS1x cutoff achter het modulatiewiel.
Als ie een kapotte knop heeft, kun je in ieder geval dr wat af lullen ;)

Als je je CS1x op je PC aan wilt sluiten, moet je hiervoor wel een midi-kabel gebruiken. Die sluit je aan op de joystickpoort en aan het andere eind zitten een midi in en uit plug. De uit plug moet op de in van je synth en de in plug op de uit. Het is als het ware een doorgeef systeem.
Nu kun je met bijvoorbeeld cubase, logic of cakewalk aan de slag.

Wat heb je nu eigenlijk onder je vingers?
Je hebt 1 performance en 12 XG kanalen onder je vingers.
de performance bestaat uit 4 lagen (kanalen), omdat je maximaal 4 geluiden stapelt in een performance.
Je moet het zo zien:
Je neemt een String geluid op laag 1.
Een piano op laag 2.
Een hobo op laag 3.
en een orgel op laag 4.

Per laag kun je de envelopes (automatische filter, volume of toonhoogte regeling) instellen.
Een envelope op de filter geeft bijvoorbeeld een WOP of AUW effect aan een geluid (als je het zo instelt natuurlijk)

Dan heb je nog reverb en chorus. Je kunt 1 reverb en 1 chorus instellen voor alle 4 de lagen.
Per laag is de hoeveelheid reverb en chorus te regelen.

Vari-effect:
In de CS1x zit nog een 3e effect, het vari effect. Hier vind je echo's en delays, nog meer reverb en chorus, flanger (het langsvliegende straaljager effect) phaser (kan ik niet uitleggen maar klnikt ook vet) en distortion en overdrive.
Met dit vari effect bijt de cs1x pas echt van zich af. Je kunt een redelijke 303 sound dr uit trekken (natuurlijk geen echte, maar voor een beginnersbakje een behoorlijk extreem geluid).

beter cs2x

beter cs2x

Goedendag,
ik denk dat je beter even door kan sparen voor een Cs2x. Ik heb zelf een CS1x gehad maar de cs2x klinkt gewoon een stukkie lekkerder en heeft een paar leuker opties erop... CS1x is een hele leuke synth maar ik denk 2dehands een cs2x er niet ver vandaan ligt... Het blijft jouw keus ;)

Cs1x explained (2)

Cs1x explained (2)

Dat was het performance gedeelte.

Nu het XG gedeelte:

Dr zijn nog 12 midi kanalen over.
Hoe werkt XG?
XG is opgebouwd uit een flink aantal banken. Zie het als een boek met op elke bladzijde 128 geluiden.
Dr zit een dun grijs boekje bij de CS1x, daar staat een inhoudsopgave in van al je banken.
Elke bank bestaat in principe uit dezelfde instrumenten (piano's strings, gitaren etc.)
Maar per bank zijn dr wel een paar variatie geluiden, dus in feite wat extraatjes. in het grijze boekje staat hoe je deze banken aanspreekt, aangezien dit behoorlijk complex is om uit te leggen.

XG geluiden zijn eigenlijk dezelfde geluiden die je ook uit je yamaha keyboardje trekt. Wat is dr nu zo bijzonder aan?
Je hebt over je XG-geluiden ook filters en reverb en chorus. Dat is eigenlijk (voor mij dan) het enige pluspunt.

MAAR!!!

Je kunt ook de 'material voices' aanspreken.

WAT???

Material voices!

Dat zijn 12 banken (inclusief de hidden demo bank) met 128 geluiden per bank!
Deze banken bevatten ook geluiden maar géén XG! (jahhh ik ben enthousiaaaast!!!)
Wat vind je dr in dan?
Nou, kijk, om je niet langer in spanning te houden:
Hierin vind je alle vette geluiden waaruit je performances opgebouwd zijn. Je krijgt dus een flinke lading samples die wél cool zijn. Dit is eigenlijk wat de CS1x goed bruikbaar maakt voor dance producties.

Naast de standard drumkits vind je hier bijvoorbeeld nog een aantal andere kits met Jungle, hiphop, 808, 909 geluiden en nog wat andere drumgeluiden.
Je kunt over je XG kanalen helaas geen VARI gebruiken, maar dat is niet zo erg want anders krijg je behoorlijk wat overkill
Via midi controllers 91 en 93 kun je per kanaal de hoeveelheid reverb en chorus regelen.

Misschien een hele hoop info en misschien ook wat te technisch.
Hierbij een voorbeeld nummer wat alleen met de CS1x gemaakt is:

C738-abducted.mp3 (oudje!)

Ik neem aan dat mijn verhaal ook geldt voor de CS2x, die geloof qua polyfonie 2 of 4 maal zoveel stemmen heeft als een CS1x en nog meer banks. En een Highpassfilter, wat ook errug lekker is.
Gebruik je lowpass en highpass tegelijk, dan kun je een band pass filter imiteren!

Oh, het enige dat niet uit de CS1x kwam in mijn trackie zijn de stemsamples :D.

-C-

Wow, C738, da's een hele hoop uitleg, een hoop informatie die je geeft is inderdaad nog een beetje te technisch voor mij, maar ik waardeer het zeer dat je de moeite neemt om dat mij allemaal uit te leggen. Die mp3 die je gaf klinkt trouwens ook heel aardig, maar inderdaad, de 'sound' is een klein beetje achterhaald, ik zoek toch eigenlijk meer een sound van hooguit een jaar of 3 á 4. Kan je met de CS1X nog wel tracks maken waar je vandaag de dag nog een beetje mee voor de dag kan komen, anders is het misschien inderdaad beter om ff door te sparen voor een CS2X. En dan geld natuurlijk voor deze synth ook weer: wat is een redelijke prijs voor een tweede hands? Hoe duur is ie nieuw eigenlijk? Is er trouwens nog veel verschil tussen de nieuwprijzen tussen verschillende handelaren?

De sound is wat achterhaald omdat het nummer ook 5 jaar geleden gemaakt is.
Ik denk dat je dr nog wel redelijke geluiden uit zult kunnen krijgen.

En voor prijzen geldt: handel is oorlog!!!! ;)

Een CS2x lijkt me sowieso een betere optie voor jou. Die is veelzijdiger

Ok, nogmaals bedankt. Ik denk erover om dan toch maar mijn geduld nog even te bewaren en over een tijdje een CS2X te nemen.

Origineel geplaatst door C738
En voor prijzen geldt: handel is oorlog!!!! ;)

Absoluut!!! Hoewel sommigen hier op het forum daar (VEEL) moeite mee hebben....

Voor de rest van je posts: werk jij bij Yamaha ofzo???
Wist trouwens niet dat de CS2 ook een highpass filter heeft. Da's dan wel weer een leuke xtra ten opzichte van de CS1

Origineel geplaatst door shortwave
Voor de rest van je posts: werk jij bij Yamaha ofzo???

...kijk es boven mijn avatar...

Nee, ik werk niet bij yamaha, ik heb de cs1x gekocht toen ie net uit was (back in the days...)
Als je zo'n bak al 6 jaar hebt dan weet je wel wat ie wel en niet kan.
Je kunt zelfs een soort van bandfilter instellen. Je neemt dan het wah-wah vari-effect en je zet de modulatie frequency op 0. Je kunt het vari effect besturen met geloof ik controllernummer 94 en daarmee stuur je het wah wah filter handmatig.

Neem maar eens een gewoon square geluidje en pleur daar je distortion als vari over. Type instellen op tube en gaan met die banaan.

Wat wel lelijk is van de CS1x is dat het filter maar een halve slag van je cutoffknop bestrijkt soms. En als je heel langzaam dr aan draait dan hoor je hem in stapjes open of dicht gaan.
Dit kun je maskeren door een hele lichte filter envelope dr aan te hangen, zodat ie de stapjes dichtsmeert als het ware.

-C-

Nu ga je wel heel diep in op de technische details, hier begrijp ik zelf (nog) niet veel van. Je moet wel heel lang en intensief gewerkt hebben met de CS1X om dit allemaal te kunnen geloof ik. En dan zal die CS2X nog veel meer in huis hebben. Er staat me nog heel wat te wachten.

Is die cs2x niet nog steeds nieuw verkrijgbaar? Dan zou je de sounds gewoon eens kunnen checken... Als je voor trancesound gaat zou je zeker voor de CS2-x moeten gaan!! Als je voor andere muziekstijlen gaat kan een CS1-x misschien al voldoende voor je zijn...

Ik ga zeker weten voor trance en ambient, liefst gecombineerd. Dat is helemaal mijn stijl. Daarom lijkt de CS*X serie mij ook zo geschikt. Die CS6X lijkt me helemaal geweldig, maar ook geweldig onbetaalbaar op dit moment. Weet iemand een goeie site waar je gratis samples kan downloaden als demo voor de CS2X?

Back