Is de waveform belangrijk?

Ronaldoz

Ouwe rot
Als ik samples stapel krijg ik vaak een gekke waveform gerendered.
Kicks bijvoorbeeld en krijgen dan een ongebalanceerde waveform.
Hieronder is de bovenkant veel meer piekend dan de onderkant.
Is dit erg of maakt het niet uit?

Voorbeeldje met de wave zelf (heb wel trancuted, lijkt me duidelijk)
wavie.jpg

http://soundcloud.com/luxicon/6-1

wavie.jpg

Dat heet DC offset. Kijk eens of de originele kick dat ook heeft.

Redelijk snel doorgelezen, dat ga ik later beter doorlezen, maar dit komt hier voor als ik gewoon weg 2 samples stapel. Ik werk puur digitaal, wel met anologe emulatie plugins (Guitar Rig), maar ik neem aan dat dit betrekking heeft op het digitale gedeelte.

Apply a steep high-pass filter that cuts off everything below 20Hz or so. (Even with a comparatively gentle 12dB/octave filter, a signal at 0.5Hz will still be down more than 60dB). In practice, it's not a bad idea anyway to nuke the subsonic part of the spectrum, as some processing can interact with a signal to produce modulation in the below 20Hz zone. Your speakers can't reproduce signals this low and they just use up bandwidth, so nuke 'em.
Kan ik doen, want ik heb nu geen highpass of zo iets. Wel slaat het filter dicht tijdens de kick. Maarja dit komt door het stapelen van samples. Dit zijn 2 kicks gemixt en een sub op een aparte track. Ik denk dat die 2 kicks het probleem zijn.

Ik ga kijken wat ik kan met de tips uit het artikel.

Dat heet DC offset. Kijk eens of de originele kick dat ook heeft.

Bij DC offset zou de 0-lijn ook overal verschoven moeten zijn, dat is hier volgens mij niet het geval. Er zit zo te zien helemaal geen offset in de 0-lijn. Het zou een hele laagfrequente AC component kunnen zijn, dan zou inderdaad een HPF het moeten oplossen.

Maar inderdaad zou ik even de originele samples bekijken. Wie weet zit er wel eentje tussen die van een apparaat is genomen met een brakke bipolaire voeding.

is fase en hoeft niet uit te maken, maar als je bassdruk problemen of frequencies die wegvallen dan is het wel een probleem, luisteren dus, Roland synths en NEXUS met FX zijn ook "goed" in het maken van dit soort asymetrische waveforms als je ze tracked

Trouwens, herkent iemand deze bass (preset..?)

Gewoon een zaagtand die helemaal platgeslagen is met compressie?

Hoezo zou dat een probleem zijn?
Als ik zou werken met 96000 Hz is die waveform volgens mij precies zo...
Wanneer de kick niet gelayered is, komt dit probleem niet voor.
Volgens mij is op het plaatje goed te zien wat ik bedoel.

Heb momenteel even te weinig tijd om op de overige reacties in te gaan.

En grappig, want die bass is helemaal niet platgeslagen. Is helemaal puur met enkel EQ.
Zit geen compressie op. In dit hele stukje (track) is geen compressor gebruikt, maar wel emulaties van versterkers.
Dacht toch wel dat de ACE plugin een goede is...
Misschien heb je dit idee omdat ik trancuted heb, dus gewoon pieken eraf geknipt zijn.

ACE01_synth.jpg

Back