Wat is muziek?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Maar ik zeg toch niet dat ik het gemaakt heb, ik zeg toch dat ai het gemaakt heeft, maar het idee, is van mij en is wat IK wil, niet wat de ai wilt. Dat maakt er dus ergens wel een eigen creatie van. Maar ik begrijp dat ai niet geliefd is omdat het makkelijk lijkt en dat is het ook als je goede ideeën hebt. Uiteindelijk zit er nog altijd een eigen richting in, die jij bepaald hebt. Niet alle ai kan dus hetzelfde zijn, want de ene maakt een parodie track en de andere iets serieuzer, de ene over dit de andere over dat. Althans ik vermoed dat toch. Wij krijgen toch elk onze eigen ideeën.

Bij mij gaat het er over dat IK wil degelijk iets bij breng bij de zaak want ik vind dat hier veel word gedaan alsof mijn inbreng nul is.

Maar zonder mijn inbreng is er niks. Dan mag AI bestaan. Het bestaat niet.
Het heeft eigenlijk weinig te maken met wat we van AI vinden, het heeft te maken met onze liefde voor muziek en het bespelen van allerlei instrumenten.

Dit is een synth forum, geen AI forum.

Dat is exact wat ge met ai doet. :)
Ik heb toch ooit nooit om pluimen gevraagd? Ik heb steeds gezegd dat ik het liedje gewoon mooi vind. Jullie kunnen twisten zoveel ge wilt, maar zonder mijn inbreng bestaat het liedje niet. Ge kunt het nergens horen.

Nu is het hier een synthforum, ik vind de liedjes echter mooi, vele mensen kennen mij al een zeer lange tijd, ik heb op producervlak op verschillende vlakken laten zien dat ik niet moet onderdoen. Misschien weten velen dit niet.

Ik vind dat ik dit mag doen. Ik had dat ook al voor als ik op men keyboard speelde en die liedjes deelde. Toen was het hier ook een Synthforum.

Ge hebt gelijk. Maar ik ben hier al langer dan van gisteren, en ik heb mooi dingen in de tijd gemaakt, zeker toen ik klassiek begon te maken met mijn midi keyboard en vst's. Die liedjes vond ik nog het best, al heb ik niets van die liedjes meer.

Ik heb gedaan wat jullie doen, en ik denk dan dat het toch niet zo erg hoeft te zijn wat ik doe. Ja ik vind dat ik een inbreng doe. Maar ik heb nooit om pluimen gevraagd. Want steeds maak ik duidelijk dat het bij mij niet om mijn ego draait maar om het liedje.

Steeds heb ik duidelijk gemaakt dat ik het gewoon een mooi liedje vond. Dat is altijd zo. Ik ga hier weg voor een tijd maar na een tijd begin ik opnieuw met iets met muziek, en dan maak ik dingen die ik mooi vind. Het spijt mij. Het spijt mij enorm dat ik die dingen mooi vind.

Ik wil ze dan delen. Niet om eer te vangen, maar omdat ik ze mooi vind en wil delen.

Zo simpel is het. Meestal komt er dan veel discussie en dan duurt het niet lang voor ik terug moet weglopen.

Als ge vaak naar de nummers luistert die ik "maak" met ai dan zult ge nu de eerst komende twintig liedjes veel zelfde thema's horen terug komen. Dat is omdat ik in dezelfde zin de nummers maakte, met een zeker thema in het achterhoofd. Dat is mijn invloed. Wat er word gezegd, en ik geef toe dat de eerste twintigtal liedjes, er tussen zitten die nog rare zinnen bevatten. Maar dan klopt, voor mij, wel het totaal beeld.

Ik vind dus dat ik veel beslis. Maar ik begrijp dat anderen er anders over denken.

Of ge nu een boek schrijft, een liedje maakt, een tekst maakt, een game maakt, een film maakt. Het zou, normaal, altijd over een verhaal moeten gaan dat ons soms iets kan laten voelen.

Ik denk dat dat universeel is in kunst.
Klopt, maar het resultaat moet wel creatief en interessant zijn. Een betraand zigeunerkindje is een verhaal maar geen kunst.

Voor mij is het héél simpel, basale menselijke emoties kan iedereen in een prompt prakken, daar zijn sinds mensenheugenis al liedjes over.
intypen “doe mij een liedje over onderwerp X in dit genre, in de stijl van artiest Y”. Is geen muziekmaken. Dat is een verzoeknummer aanvragen.

Alleen AI doet dit niet op liedjes niveau zoals een spotify, maar kan werken met variabelen op granulair niveau. Afhankelijk van wat de LLM allemaal geleerd heeft.

Voor mij is het héél simpel, basale menselijke emoties kan iedereen in een prompt prakken, daar zijn sinds mensenheugenis al liedjes over.
intypen “doe mij een liedje over onderwerp X in dit genre, in de stijl van artiest Y”. Is geen muziekmaken. Dat is een verzoeknummer aanvragen.
ja maar ik heb al tientallen keren gezegd dat ik niet op zulke manier prompts maak. En dan leg ik altijd uit hoe ik in de zin prompts maak, hoe ik daar ook al in geevolueerd ben. Ik spraak daar eigenlijk constant over. Maar blijkbaar is het niet duidelijk.

Nou je hebt dat wel beweerd, dat je tevens nog om een trommel, triangel en fluit vraagt, maakt het niet minder basaal.
Nee zulke prompts maak ik niet.

Ik zal een voorbeeld geven: een rock song met een krachtige chorus over een man die ten midden van alle ellende blijft rechtop staan, worstelt met verslaving, het sterven van geliefden, en eenzaamheid. Maar door alles laat hij zijn kracht zien, en staat hij rechtop.

Dan krijgt ge dit:

Nee zulke prompts maak ik niet.

Ik zal een voorbeeld geven: een rock song met een krachtige chorus over een man die ten midden van alle ellende blijft rechtop staan, worstelt met verslaving, het sterven van geliefden, en eenzaamheid. Maar door alles laat hij zijn kracht zien, en staat hij rechtop.

Dan krijgt ge dit:

Exact mijn punt dus: 40 woorden, 2 zinnen met basale kazige clichés …

Het is dus gewoon een idee, ik heb maar 400 tekens momenteel, bij sommige liedjes zet ik er dan weer meer instrumentaal gerichte dingen op: een trompet, de mood van het liedje (bv misterieuze vibes) iets maken eh mensen ge kent dat toch. Dat is werken zoals in een daw, verschillende lagen op elkaar zetten. Muziek en tekst moeten goed op elkaar afgestemd zijn, en ik voel toch altijd wat ik wil voelen maar ik kijk verder dan dat het ai is. Zoals ik al zei. Ik vind het mooi. Kan er niet aan doen.

Exact mijn punt dus: 40 woorden, 2 zinnen…
Ja dat maakt niet veel uit het is een idee eh? Maar ik begrijp het zeker, het is allemaal niets waard. Okay, dat is dan duidelijk gemaakt, kunnen wij verder gaan over de topic of moet ik beheer verwittigen dat we niet meer over de topic aan het praten zijn. En alvorens ge zegt dat ik dit alles ben begonnen, ik heb net al gevraagd om verder te gaan over het topic.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back