Wat is muziek?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JimmyEyckmans

Beta The Mad Scientist
Het lijkt een domme vraag maar als je ziet hoeveel mensen er anders over denken, terwijl het over hetzelfde gaat, dan is dat wel raar.

Voor de ene is muziek en het maken van muziek vooral geluiden. Voor de andere is het dan weer een compositie van geluiden. Voor de ander is het dan weer een gevoel oproepen en een ander vertelt er een verhaal mee. Zo is muziek maken voor velen anders, wat zij beschouwen als muziek maken.

Ik vind echter persoonlijk, dat als ge een gevoel kunt overbrengen, dat mensen stil worden en naar uw liedje luisteren, als ge dat kunt, dan hebt ge muziek gemaakt.

Geluid is geen muziek. Als het wel zo was dan leefden wij in een musical. Maar men kan geluid wel gebruiken om muziek te maken, om zich uit te drukken.

Daar gaat het bij sommige mis. Ze gaan de stenen en cement het belangrijkste vinden, maar niet het ontwerp van het huis.

Ze maken de stenen en cement belangrijker dan het huis en ik begrijp het niet. De stenen en cement zijn er voor het huis, niet het huis voor de stenen en cement.

De stenen en cement zijn onderdeel van het huis, niet andersom.

Ik kan mij dus enorm ergeren als mensen niet verder gaan op wat een liedje hen laat voelen, en ik kan er ook vaak niet tegen dat mensen op bepaalde redenen een liedje afkeuren. Omdat ge presets gebruikt, of omdat ge loops gebruikt, om ai...

In weze zijt ge dan bezig met de stenen en het cement. En dat is goed, maar wij moeten beseffen dat wij het recht hebben ieder onze eigen bouw materialen te kiezen.

Muziek moet iets zijn dat u blij maakt. Of als ge droevig bent dat u meevoert. Of als ge gefrustreerd bent, dat u kracht geeft.

Muziek is een verwezenlijking van gevoelens. Als wij muziek als iets theoretisch en wiskundig moeten afdoen dan pas zijn we letterlijk een robot.

Ik begrijp dat dus allemaal niet, hoe sommige denken. Muziek maken is voor mij mensen iets laten voelen, laten stil worden en laten aandachtig luisteren.

Dat kunt ge op vele manieren. Ieder kiest zijn manier en soms moeten wij leren naar het resultaat luisteren, en zien wat dat met ons doet en niet zozeer naar al die technische kwak kijken, want dat is eigenlijk allemaal alleen maar waar het resultaat uit bestaat.

Maar ieder zijn mening natuurlijk. Soms lijkt het mij dat sommige erop kicken als ze zelf alles maken, en niet iedereen is zo en dat moeten zij leren begrijpen. Niet iedereen vind dezelfde dingen belangrijk.

Dat komt omdat wij eigenlijk moeten samenwerken met elkaar. En als de ene geluid belangrijk vind zou die eigenlijk iemand moeten zoeken die de compositie belangrijk vind en dan kunnen zij een producer zoeken en het daarna laten mixen en masteren.

Als wij alles zelf willen doen dan komen wij uit op een liedje dat op het ene vlak goed is maar op het andere minder, omdat wij allen belang hechten aan andere aspecten. Maar als die andere denkwijzen en andere doelen van muziek maken bij elkaar komen, dan, en dan alleen, kan men hits maken.

Dat is misschien niet wat velen zullen willen horen, maar in mijn ogen is het de realiteit.

Goeie vraag toch? En het antwoord is dus ook voor iedereen verschillend. Vooral niet voor anderen invullen wat zij denken of wat het voor hun betekend. Laat het zijn. :)

Kijk ieder denkt iets te bieden te hebben en dat is ook zo, ieder heeft zijn talent. Maar ik ook hoor. Want soms lijkt het mij dat ik niks ben in sommige hun ogen en dat is maar dwaas van hen.

Want ik kan met een simpele piano hun laten zwijgen. Gewoon een piano deuntje.

Dat is wat ik altijd enkel te bieden had, zelfs in mijn producer tijd, het deuntje. het idee.

Altijd. Ik heb altijd de technische aspecten van het producen gehaat en ik ben daar hier altijd zelfs zeer duidelijk over geweest.

En dan maar altijd horen, videos kijken op youtube, het spijt me, het interesseerde mij niet.

Ik wilde gewoon een deuntje maken. Dat is mijn talent.

Zo heeft ieder zijn talent en dat mag nooit ontkent worden, wat iemand ook doet ermee.

georganiseerd geluid .

jij lijkt me duidelijk iemand die geen bevestiging nodig heeft van een stel geestelijk gehandicapte nerds op een forum.

Geeft ook het antwoord op de vraag van @MacGyverGear hierboven. :D

georganiseerd geluid .

Ja, dat is mijn eerste gedachte ook. Wellicht met de toevoeging dat het appelleert aan ons gevoel voor esthetiek, maar je kunt erover discussiëren of dat echt nodig is.

Jij stelt geen vragen, jij maakt feitenarme statements en gaat daarna lopen schuimbekken zodra je ook maar iets van tegengas krijgt. Dat kunstje kennen we inmiddels wel.
Ja inderdaad, als het iets is waar ik iets over weet dan maak ik zeker statements. Mag dat niet?
Als het echter gaar over iets dat ik niet weet maar moet veronderstellen, hebben wij allen onze eigen fouten.

Ik vind echter persoonlijk, dat als ge een gevoel kunt overbrengen, dat mensen stil worden en naar uw liedje luisteren, als ge dat kunt, dan hebt ge muziek gemaakt.
Met die kanttekening dat als je enkel een promptje in een AI generator hebt getypt, je geen muziek hebt gemaakt. De generator heeft muziek gemaakt en de bijdrage van degene die de prompt intypte is bijna irrelevant klein.

Ik focus in deze post niet op het aspect "muziek" maar "maken". Om iets te "maken" moet er sprake zijn van significante eigen inbreng. Dat kan met sequencers, presets, loops, construction kits en ook AI (luister maar naar There I Ruined It), als je er actief mee aan de slag gaat op een eigen creatieve manier. Passief prompje typen en verder niks hoort daar dus niet bij, construction kit en verder niks onveranderd bij elkaar slepen wordt ook al discutabel. What's next, ik maak muziek want ik leg zelf een zelf gekozen cd op? Bekijk het zo: als een gemiddelde tienjarige zonder ervaring het na 1 minuut uitleg ook kan, heb jij het niet gemaakt.

Dit misschien een antwoord?
Ja dat zijn zeker aspecten, mij gaat het niet zozeer wat muziek goed laat zijn maar aan wat muziek is.
Met die kanttekening dat als je enkel een promptje in een AI generator hebt getypt, je geen muziek hebt gemaakt. De generator heeft muziek gemaakt en de bijdrage van degene die de prompt intypte is bijna irrelevant klein.

Ik focus in deze post niet op het aspect "muziek" maar "maken". Om iets te "maken" moet er sprake zijn van significante eigen inbreng. Dat kan met sequencers, presets, loops, construction kits en ook AI (luister maar naar There I Ruined It), als je er actief mee aan de slag gaat op een eigen creatieve manier. Passief prompje typen en verder niks hoort daar dus niet bij, construction kit en verder niks onveranderd bij elkaar slepen wordt ook al discutabel. What's next, ik maak muziek want ik leg zelf een zelf gekozen cd op? Bekijk het zo: als een gemiddelde tienjarige zonder ervaring het na 1 minuut uitleg ook kan, heb jij het niet gemaakt.
Ik snap niet goed wat dat er allemaal komt bij kijken, ik vind dat er veel focus op ai gelegd word nu en dat ik dat gebruik en dat dat helemaal geen muziek is. Dat is niet nodig in deze discussie want die gaat over wat muziek is.

Uw comment gaat enkel maar over hoe ik al zeker geen muziek maak.

Probeer eens een bericht te lezen zonder je persoonlijk aangevallen te voelen.

De helft van je openingspost ging over de techniek versus het resultaat, ik gaf daar een kanttekening bij omdat je sprak van muziek *maken*.

Paar voorbeelden van artiesten die creatief met een bepaalde techniek omgaan om muziek te maken:

-samples: Prodigy
-loops: Gorillaz
-AI: there I ruined it

Ik ga 1 ding over ai zeggen: het is niet gewoon een promptje in geven.

De eerste twintig liedjes gaf ik dingen in zoals: Slow Pop song about how the world has become dark and the truth is no where to be fund enzoverder en zoverder.
Ge schrijft dus wel een idee uiteindelijk en dan kunt ge dat allemaal afdoen als een promptje maar dat is dan maar wat gij ervan maakt.

Nu na twintig liedjes begin ik meer te experimenteren, ik heb al andere genre invloeden met op gemixed en ook begin ik "het promptje" beter uit te werken en een verhaal in te steken.

Snapt ge? Ik tik niet, maak rock muziek in de aard van rammstein en zorg dat het over hippe heksen gaat.

Ik begin nu ook meer detail te geven, zo schrijf ik nu soms ook welke instrumenten ik echt wel, zoals een trompet bijvoorbeeld.

Ge kunt daar ver in gaan in " die promptjes" en hoeveelste meer in detail ge waarschijnlijk gaat, zoveelste beter zal het zijn.

Dat is dus duidelijk een teken dat ik iets moet "leren". Want ik heb al geleerd en maak nu na twintig liedjes meer een verhaal rond alles.

Ik wil daar voor de rest niks meer over zeggen

Vooral niet voor anderen invullen wat zij denken of wat het voor hun betekend. Laat het zijn. :)
Mee eens, dit is ook het eerste wat ik dacht toen ik de openingspost las maar ik wilde niet olie op het vuur gooien.
@JimmyEyckmans; het is niet erg als je een mening hebt maar let op hoe je het vertelt, zodra er woorden als moet en zo in gebruikt worden dan laat je geen ruimte voor een ander z'n mening, probeer het zo te vertellen dat het jouw idee of gedachten zijn maar laat ruimte voor de ander anders wordt het al snel erg vervelend op het forum.

Ik ga 1 ding over ai zeggen: het is niet gewoon een promptje in geven.

De eerste twintig liedjes gaf ik dingen in zoals: Slow Pop song about how the world has become dark and the truth is no where to be fund enzoverder en zoverder.
Ge schrijft dus wel een idee uiteindelijk en dan kunt ge dat allemaal afdoen als een promptje maar dat is dan maar wat gij ervan maakt.

Nu na twintig liedjes begin ik meer te experimenteren, ik heb al andere genre invloeden met op gemixed en ook begin ik "het promptje" beter uit te werken en een verhaal in te steken.

Snapt ge? Ik tik niet, maak rock muziek in de aard van rammstein en zorg dat het over hippe heksen gaat.

Ik begin nu ook meer detail te geven, zo schrijf ik nu soms ook welke instrumenten ik echt wel, zoals een trompet bijvoorbeeld.

Ge kunt daar ver in gaan in " die promptjes" en hoeveelste meer in detail ge waarschijnlijk gaat, zoveelste beter zal het zijn.

Dat is dus duidelijk een teken dat ik iets moet "leren". Want ik heb al geleerd en maak nu na twintig liedjes meer een verhaal rond alles.

Ik wil daar voor de rest niks meer over zeggen
Er zijn zeker betere en slechtere prompts om in muziek AI te geven, maar het blijft een passieve rol in het eindresultaat. Immers: op het moment dat je op enter duwt, ken je geen regel tekst van "jouw" nummer een geen 3 noten melodie van "jouw" nummer want het bestaat nog niet. Zo ver sta je van het resultaat. Om dan achteraf te zeggen, "dat heb ik gemaakt"...gaat mij wat ver.

Er zijn zeker betere en slechtere prompts om in muziek AI te geven, maar het blijft een passieve rol in het eindresultaat. Immers: op het moment dat je op enter duwt, ken je geen regel tekst van "jouw" nummer een geen 3 noten melodie van "jouw" nummer. Zo ver sta je van het resultaat.
Dus een boek is geen verhaal? De woorden in een boek kunnen geen verhaal vormen? Als je dan nog eens beschrijft welke toon je wilt, welke geluiden. Heb je dan echt gewoon op een knop gedrukt. Dan wil ik u wel eens op die knop zien drukken en hetzelfde genereren? Laat u eens gaan! :)

Nee sorry maar dit is zever. Want een liedje word geschreven in weze. Er is een verhaal in een liedje. Er is een idee. Er is een visie.
Al die dingen kan je beschrijven in dan prompje en al die dingen maken het HEEL persoonlijk. Geloof mij. Als je met AI werkt heb je de macht om alles dat je maar kan bedenken om te toveren in de realiteit.
Het is dus een zeer groot hulpmiddel voor mensen met grote creativiteit die bol staan van de ideeën. Je kan het natuurlijk ook gebruiken om schaamteloze kopies te nemen, maar dat kunt ge zonder ai ook doen. Dat is een ingesteldheid.

Dus als jij echt denkt, dat er niets persoonlijks in zit, dan denk ik dat jij prompts op een andere manier gebruikt dan ik. Maar ik weet dat zeker niet, maar uiteindelijk is het als een kladblok waar je het ruwe verhaal geeft en hoe het moet klinken. En de rest doet AI.

Je doet nog altijd iets, ookal zeggen jullie van niet, dat is dan enkel jullie mening, en naargelang ik het altijd ben die maar zeg hoe alles zit en dan is het zo, begrijp ik niet waarom er zoveel commotie over is over dit alles? Want jij hebt toch ook je mening?

Als het niet is wat ik zeg dat het is, dan hoeft het ook niet zo te zijn als jij iets zegt. Dus wat jij zegt hoeft ook niet altijd zo te zijn.

Als ik een boek schrijf en dan aan AI vraag om een game te maken rond het verhaal van mijn boek, dan heb ik geen game gemaakt. AI heeft dat gedaan.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back