Plotseling luid gekraak/scheurgeluid uit speaker.

BartvW

Nieuwkomer
Ik heb mijn Alesis M1 Active Mk2 monitors nu bijna 10 jaar, en ben er altijd tevreden mee geweest. Maar sinds kort merkte ik dat mijn linker speaker af en toe opeens luide luide *pop* gaf. Uit het niets.

Maar sinds vandaag lijkt het verergerd. Als de speaker een tijdje aan staat, zelfs zonder audio-kabel erin, maakt hij na een tijdje opeens een hels kabaal. Het is een hoogfrequent krakend (of eigenlijk meer scheurend) geluid, en het is zeer luid (het lijkt niet uit te maken of ik de volumeknop van de speaker hoog of laag heb staan).

Dit geluid kan enige tijd aanhouden. Ik weet niet hoe lang, want ik zet de speaker op dat moment uit omdat het geluid door merg en been gaat.

Als ik naar de tweeter kijk, ziet deze er zo uit:

http://yfrog.com/kj5tijxj

De tweeter lijkt kapot. Houdt dit verband met bovenstaande klachten? Herkent iemand deze klachten?

Tweeter ziet er niet best uit nee. Heb begrepen dat de kap een soort bescherming voor de binnenkant is haal je die eraf dan gaat i snel kaduuk, althans bij een woofer is dat het geval. Weet niet of dit ook voor tweeters geldt lijkt mij wel.

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe zo'n dome tweeter precies werkt, maar het lijkt mij dat dat zijden bolletje een belangrijke rol speelt bij het produceren van het geluid. Dus allicht komt zo'n scheur het geluid niet ten goede.

Maar het lijkt mij toch sterk dat zo'n scheurtje ervoor zorgt dat de speaker uit het niets herrie begint te maken. Als er een oorzakelijk verband is dan lijkt het me eerder andersom.

Zit er in zo'n speaker iets wat bij een defect zomaar opeens een bak ongefilterde herrie naar de tweeter kan sturen?

Belangrijke rol bij het tegen bescherming van stof ed. het is een stofkapje.

Geluid is trillingen iets anders in de tweeter trilt, als ik het goed heb begrepen.

Zou kijken of je ze kan vervangen of laten bestellen bij de fabrikant ofzo.

Deze monitoren hebben soms het condensator probleem, ik weet niet of je dit probleem hebt. Open de monitor en kijk of de condensatoren lekken of bol staan....

Hieronder de fix:
The flashing blue LED and loss of sound on the Alesis M1 powered monitor is caused by failure of capacitor C8 (220uF, 35V) on the power supply board. It dries up due to its proximity to resistor R4 (47K, 2 W) which gets very hot. This is a design fault.

Procedure:

Remove the power supply board (4 corner screws and 2 mains connector screws) and disconnect the two plugs.

Carefully desolder C8 and replace it. Its value is not extremely critical (220 to 470 uF will do) but it should be a 105 deg. type, preferably at 50V.

Remove R4 and replace it with a similar resistor with its leads bent so that it is nowhere near C8, otherwise the fault will return. One end may be connected to one of the existing R4 solder pads (furthest from rear of board), and the other to the top end of resistor R3. Check that you have connected it correctly by inspecting the PCB tracks.

Recomend also replacing C35 (1uf/50v).

!!! Replace the board and all screws and plugs before testing.!!!

Owww kijk es ziet er nice uit, goed te doen dus.

Ik heb hem eens opengemaakt en alle elco's bekeken, maar die zien er allemaal gewoon normaal uit. Geen eentje die zelfs maar een klein beetje bol staat.
Toch denk ik dat het een probleem in de versterker moet zijn waardoor die tweeter is opgeblazen. Een tweeter blaast niet zichzelf op lijkt me.

Toevallig heb ik nog een losse speaker liggen (met een kapotte power supply). Ik ga nu proberen om het power supply board van deze daarin te bouwen.

Ik heb um zelf ook. Maar het is gewoon een stofkapje inderdaad. Zodat er geen stof en dergelijken bij de spreekspoel komt. Verder niets dus daar ligt het niet (direct) aan. Ik denk eerder dat je versterker iets mankeert, ik weet niet of het mogelijk is maar misschien kun je dit met een externe versterker uitprober1'en. De alesis dus uitschakelen en dan via je versterker aansturen. Als hij dan wel 'normaal' functioneert kun je het beste op zoek gaan naar een nieuw setje Alesis m1's, denk dat reparatie in de buurt komt van een setje tweede Hanzen.

zoekzes

Zoals ik al zei had ik nog een "reserve" liggen, alleen was daarvan de voeding stuk en was het ook een rechtermodel, en het oog wil ook wat.
Dus wat ik nu heb gedaan is de versterker en de tweeter daarvan combineren met de voeding, kast en woofer van die andere, en zo heb ik met de onderdelen van beide speakers 1 goede speaker gemaakt.
Alleen de tijd zal leren of het helpt.. het kan zomaar opeens weer opduiken.

Maar het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat het inderdaad de versterker was.

Back