Hulp gevraagd: Korg DV800 - Maxikorg

P-Five

gearhead
Is er een korg Maxikorg - DV800 mede eigenaar die mij kan helpen? Er is iets vreemds aan de hand met het triggeren van de noten via het keyboard. Voordat ik hem ter reparatie wegbreng wil ik zeker weten of dit normaal gedrag is of dat er eventueel iets mis is... Van de filmpjes op YouTube wordt ik niks wijzer.

Willen alle Maxikorg eigenaren zich melden? ;-)

Laat maar... ik heb het al gevonden. Op YouTube staat een Japanse demo. Daarin zie ik wat zou moeten gebeuren en bij mij mis gaat. Meteen mijn Japans weer eens opgehaald ;-) Hai...

Bedankt voor niks eigenlijk...

Misschien toch even vermelden wat er mis ging (of eigenlijk toch weer niet ?) en wat de Japanse oplossing daarvoor was (wel of niet..?)
Ik heb me bij deze i.i.g. als mede Maxikorg eigenaar gemeld, ondanks de "laat maar".
Laat maar niet té laat ;)

Het probleem: Het triggeren van de tweede voice gaat niet goed. Als je een "A" speelt en je houdt die toets ingedrukt en je speelt vervolgens een tweede "A" een octaaf hoger, dan klinkt die tweede "A" niet als een A in ieder geval. Als je monofoon speelt zijn beide voices wel gewoon goed. Het zou kunnen dat de toetscontacten schoongemaakt moeten worden... Maar het probleem kan ook elders zitten.

De Japanner liet duidelijk zien dat er duofoon gespeeld kan worden. En hoe dat moet klinken. Hij liet ook zien wat de functie van de A-B-C-D schakelaars is. De handleiding is daar niet helemaal duidelijk over.

Dit is trouwens de link naar het filmpje:

Case reopend ;-)

Ik heb nog nooit een 800DV in levende lijve gezien maar herinner me dat de ABCD eens in soundonsound uitgelegd stonden: http://www.soundonsound.com/sos/apr98/articles/mini_korgs.html
Misschien dat het helpt, misschien niet ...

die triggering zou moeten ..gescaled zijn ast nie so is ..ister iets [scaling ] niet goed tis gewoon een div manier van toetsen voices aans preken ,...wel lastig idd ast niet goed werk;ex dv800 memberhier;-]
:engel:

ik heb er ooit eentje gehad , gekocht op waterloopplein voor 75 gulden!!
ding kan dus ontstemmen..één voice deed het maar trouwens
later weer verkocht aan ene peter kan ik me herinneren (ik woonde toen nog in Amsterdam)

je hoort er duidelijk minikorg in, maar dan met meer mogelijkheden waardoor hij nog magischer klinkt. Ah nee he, nu wil ik een maxikorg. :)

Ik merk nu pas dat de mijne helemaal geen twee noten tegelijk kan spelen. Ik hoor wel beide VCO's onder één toets maar hij is niet duofoon. Ik heb dat trouwens bij mijn Odyssey laten veranderen. Ik vind het niet lekker spelen...

Ik denk dat het weer tijd is voor een reparatie ronde...

Okay... het is opgelost...

Er zat een modificatie op die ervoor zorgde dat de Maxikorg monofoon werd maar wel met beide delen onder één toets. Die modificatie heb ik er uitgehaald. Nu is hij weer duofoon... Wat op zich weer jammer is want zo istie minder vet...

Aan de modificatie zat een stereo jack ingang (of uitgang, ik wist niet welke). Wellicht voor een schakelaar om te kunnen switchen tussen UPPER en LOWER? Geen idee... De modificatie maakte gebruik van weerstanden. Misschien is met één daarvan iets mis wat de slechte tracking/triggering veroorzaakte. De schakeling is heel eenvoudig weer opnieuw te maken.

brrr... mensen, hou toch eens op prachtige ouwe synths zoals de DV-800 te modden. Doodzonde en zoals nu wel weer aangetoond word niet zelden een bron van storingen.

brrr... mensen, hou toch eens op prachtige ouwe synths zoals de DV-800 te modden. Doodzonde en zoals nu wel weer aangetoond word niet zelden een bron van storingen.

+ 1

Mark, ik heb een nieuwe uitdaging gepost over de Solina String Ensemble. Help me daar ook even mee wil je ;-)

Back